پزشک ايراني برترين مخترع زن جهان شد

پزشک فوق تخصص تصویربرداری قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عنوان برترین مخترع زن جهان در جشنواره بین المللی اختراعات ژنو در سال 2013 را از آن خود کرد.

سرویس خبر به دخت/

دکتر زهرا عليزاده ثاني متخصص قلب و عروق و فلوشيب تصوير برداري کم تهاجمي قلب و عروق و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، مخترع جواني است که چندي پيش با شرکت در همايش مخترعين ژنو 2013 که با حضور دو هزار مخترع از 45 کشور جهان برگزار شد در کنار ديگر جوايز کسب شده عنوان برترين مخترع زن جهان را از آن خود کرد .

این پزشک فوق تخصص تصویربرداری قلب و عروق، نرم افزاري برای تعیین میزان تنگی عروق قلب با استفاده از الگوريتم هاي رياضي و فيزيکي پيشرفته اختراع کرده است.

 

کسب دو مدال طلا با تائيد اکثريت راي داوران و هيئت ژولي ، دريافت دپيلم افتخار ژنو و ديپلم افتخار انجمن بين المللي علم و تکنولوژي روسيه (بالاترين رتبه علمي همايش )از ديگر افتخارات کسب شده توسط دکتر زهرا عليزاده ثاني در اين همايش بين المللي است .

دکتر زهرا عليزاده ثاني در خصوص اختراع ارائه شده در اين همايش اظهار داشت: ‌در حال حاضر در تمام جهان رشته هاي تشخيصي به سمت کارهايي مي رود که خطرات و عوارض کمتري براي بيمار داشته باشد و همچنين هزينه هاي درماني نيز کاهش پيدا کند به همين منظور از سه سال گذشته با همکاري دو نفر از مهندسين ارشد کامپيوتر (روح الله عليزاده ثاني و سيد جواد حسيني )فعاليت بر روي روش هاي تشخيصي کاملا غير تهاجمي بر اساس الگوريتم هاي پبشرفته رياضي و فيزيکي و استفاده از علم ديتا ماينيک يا داده کاوي آغاز شد .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: تاکنون فعاليتهاي محدودي در اين زمينه انجام شده است و بزرگترين کاري پيش از اين صورت گرفت در مجموعه اطلاعات دانشگاه اوين کاليفرنيا در سال 2011 انجام شد که سطح کميت ، حساسيت و دقت به دست آمده خيلي پاييني داشت.

دکتر زهرا عليزاده تصريح کرد :‌نرم افزار طراحي شده با استفاده از روش هاي پيچيده و پيشرفته رياضي و فيزيکي در زمينه داده کاوي با دقت تشخيصي 100 درصد و حساسيت 95 درصد طراحي شده است و قابليت استفاده در اورژانس ها، کلينيک هاي سرپايي و حتي آمبولانس ها در زمان ويزيت اوليه بيمار را داراست.

دکتر زهرا عليزاده ثاني در خصوص کاربرد اين نرم افزار اظهار داشت: ‌علاوه برکادر پزشکي، تمامي افرادي که اطلاعات اوليه از بيماري قلبي داشته باشند از جمله پرستاران و تکنسين هاي اورژانس مي توانند با ارائه اطلاعات اوليه بيمار از جمله تاريخچه بيماري، اطلاعات آزمايشگاهي ساده اوليه، نوار قلب و اکو کارديو گرافي مي توانند به صورت آنلاين احتمال تنگي عروق و همچنين نياز بيمار به بررسي هاي تشخيصي بيشتر را ارزيابي و دريافت کنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: ‌استفاده از اين نرم افزار که روشي ايمن، سريع، کم هزينه و غير تهاجمي است، علاوه بر کمک به تشخيص سريعتر ميزان شدت بيماري قلبي و عروقي از استفاده از روشهاي پيشرفته از جمله آنژيوگرافي و جراحي هاي در زمانهاي غير ضروري جلوگيري و علاوه بر کاهش فشارهاي روحي و جسمي به بيمار از هزينه هاي درماني بيشتر نيز جلوگيري مي شود.

دکتر زهرا عليزاده ثاني اظهار داشت: ‌در حال حاضر اين نرم افزار در مرحله ثبت اختراع بين المللي است و پس از ثبت به توليد انبوه می رسد.

منبع:باشگاه خبرنگاران/انتهای متن/