خوشبختی به شرط چاقو!

حرف مهریه اگر چه خیلی گفته شده و این موضوع به نظر تکراری و خسته کننده شده، اما می دانیم که مهریه همچنان در صدر دل مشغولی ها و مشکلات ازدواج و زندگی مشترک و طلاق و … است. برای بررسی بیشتر موضوع مهریه به دفاتر ازدواج طلاق در بسیاری از نقاط تهران و چند شهر دیگر مراجعه کردیم.

سرویس اجتماعی به دخت/

در پیچ وخم روزهای پر فراز و نشیب زندگی دلم به تو گرم است.گاهی آنقدر خسته می شوم که دلم می خواهد به یک کوه تکیه دهم و خستگی هایم را بیرون بریزم . آنوقت شانه های ستبر و پر غرورت به یاریم می آیند و تکیه گاهم می شوند. چقدر مهربانیت را دوست دارم. هیچ احساسی خوشایندتر از این نیست که بدانم محکم و پا برجا پشتم ایستاده ای و هرگز نخواهی گذاشت روزهای طوفانی و شب های هولناک زندگی مرا بلرزاند…

همسرم ! مهربانیت ستودنی است اما خریدنی نیست.  نه محبت تو را می توان قیمت گذاشت و نه انسانیت مرا…که قیمت آن به ازای روزهایی است که عهد می بندیم عاشقانه و خوشبخت،بی کلک، پا به پای هم بگذرانیم…

حرف تکراری مهریه

از مهریه های کلان دیگر قدیمی شده.آنقدر آمدند و رفتند و گفتند که این موضوع دیگر تبدیل شده به یک داستان قدیمی. داستانی که هر روز ادامه دارد و هیچ کس هم گوشش بدهکار نیست.

وقتی به دادگاه های خانواده سر می زنیم، می بینیم این پتک گران قیمت نه تنها به هیچ دردی نمی خورد که فقط گریبان هر دو طرف راگرفته و مسیر را سخت تر کرده است.

نمی خواهیم حرف های تکراری بزنیم. نمی خواهیم بگوییم آخر پدر و مادر عزیز، دختر خوب ! مهریه ضامن خوشبختی نیست. بهتر نیست کمی به دقت خود در ازدواج بیافزایید تا به خیال خود با مهریه های عجیب و غریب خوشبختی را برای خود بخرید؟ بهتر نیست ملاک های انتخاب همسرتان را با وسواس بیشتری بررسی کنید تا هیچ وقت به مشکل بر نخورید؟امان از وقتی که زن و شوهری دیگر نتوانند مایه آرامش و خوشبختی هم باشند!  آن وقت یا زن بیچاره مهرش راحلال و جانش را آزاد می کند یا مرد بیچاره برای خلاصی از شر بدبختی اش بدبخت تر می شود! در واقع این روزها کارکرد مهریه تغییر یافته است. این رسم و سنت الهی که باید یک کارکرد محبت آمیز و دوسویه و حمایت مالی از زن باشد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و فقط مثل یک مترسک بی قواره گوشه عقدنامه جا خوش کرده است.مهر و محبت ، صداقت، حمایت مالی و بسیاری موهبت های دیگر در مهریه زن نهفته است که دیگر کسی به آنها توجه نمی کند.

این روزها درگیر و دار زندگی اگر زنی مهریه اش را طلب کند، می شود اول دردسر و مشاجره که حتما دیگر نمی خواهی زندگی کنی که مهریه ات را می خواهی! کسی نیست بگوید آخر این مهریه حق زن است و عندالمطالبه ، وگرنه بعد از مرگ که دیگر به درد نمی خورد!

از آن طرف هم شده یک پتک تا مدام کوبیده شود بر سر مرد و مایه تهدید و سلب آرامش او گردد.نه سیخ را بسوزانیم نه کباب را . بهتر نیست کمی عاقلانه تر مهریه راتعیین کنیم تا به این دردسرها بر نخوریم؟

مهریه های عجیب و مسخره

از بین مهریه های عجیب و غریب اما واقعی دختران همین حوالی برای تان چند نمونه آورده ایم. شاید کمی مسخره باشد، شاید هم خنده دار اما بیشتر که تامل کنید می بینید این افراد هم از دل همین جامعه هستند، درست شبیه شما اما واقعا چه چیز باعث شده تا چنین مهریه هایی را طلب کنند؟و آیا این مهریه ها خوشبختی را برایشان به ارمغان آورده است؟

می گوید: مهریه ام دست چپ داماد به اضافه چشم هایش به اضافه 700 سکه طلا بود.

وقتی از انگیزه اش برای انتخاب این مهریه پرسیدم گفت: خانواده بسیار ثروتمندی داشتم و دلم می خواست مهریه ام با همه متفاوت باشد و در رقابت با دختران فامیل کم نیاورم. اما چندی پس از ازدواج فهمیدم که شوهرم پای بند به مسائل اخلاقی نیست. این بود که مهریه ام را به اجرا گذاشتم.

دختری هم 24کیلو شمش طلا به اضافه 1364سکه طلا را به عنوان مهریه اش عنوان کرده بود. سرعقد مادر بزرگش گفته بود مهریه باید پول نقد داشته باشد این بود که پدر عروس یک میلیارد تومن به مهریه اضافه کرده بود و داماد ابله هم که می خواست خود شیرینی ای کرده باشد، با اتکا به این که مهریه را کی داده کی گرفته،1364 شاخه گل رز سیاه هم

به آن اضافه کرده بود. حالا فکر کنید این مهریه وقتی به اجرا گذاشته شد، چه عالمی داشت؟!

با کتاب خدا هم شوخی؟

پسری دلبسته دختری با خانواده ای مرفه وبه ظاهر با ایمان شد؛ اما پسر از نظر مذهبی بسیار پایین تر از دختر بود و اصلا در این مورد هم کفو نبودند .   دختر هم برای به راه آوردن پسر، مهریه اش را این طور بیان کرد: 14 سکه طلا به اضافه حفظ قرآن کریم  به اضافه 133 بار ختم قرآن به اضافه یک سال اقامت در نجف اشرف به اضافه 124000 شاخه گل لیلیوم.

فکر می کنید آخر این ازدواج به کجا انجامید؟

همان شب بله برون داماد جا زد! آخر هر چه فکر کرد دید برای پرداخت این مهریه سنگین که دختر طلب کرده بود باید همه کار و زندگیش را رها کند و فقط قران بخواند. دیگر چه کسی کار کند و خرج زندگیش را در آورد؟ تازه همان 124000شاخه گل هم خودش عالمی داشت که اگر عروس خانم طلب می کرد، دیگر باید کاسه گدایی دست می گرفت و آواره می شد!

آخر یکی نبود به این عروس خانم بگوید این مهریه واقعا به بازی گرفتن کتاب خدا نبود؟ حتی اگر نیت خوبی هم داشتی ولی باید توان و کشش طرفت را هم در نظر می گرفتی! همان بهتر که از ابتدا به هم خورد.

 دفتر ازدواج و طلاق اینجاست؟

برای بررسی بیشتر موضوع مهریه به دفاتر ازدواج طلاق در بسیاری از نقاط تهران و چند شهر دیگر مراجعه کردیم. شاید بد نباشد دیدگاه های مسئولین دفاتر را در این باره بدانیم:

حوالی خیابان سهروردی در تهران :

با اینکه قیمت سکه و طلا اینقدر بالا رفته ولی بیشتر عقدهایی که ثبت می شود با مهریه هایی بالای 400یا 500 سکه طلاست.حتی بالای 1000سکه هم دیده می شود. مردان ابتدا بی خیال از هر اتفاقی جلو می آیند و به فکر آینده نیستند در حالیکه با اولین مشکل در دام می افتند و دیگر راه چاره ای ندارند!

حوالی ونک در تهران:

همه جور مهریه داریم. از یک سکه گرفته تا تعداد سال های عمر و یا سال تولد. اما نکته مهم اینجاست که اکثر این مهریه ها در زمان طلاق و جدایی بخشیده می شوند!  پذیرفتن این مهریه های بالا نوعی فریب دادن و کلاه گذاشتن سر دخترهاست. خصوصا از وقتی که در قانون، مهریه بیشتر از110سکه زندانی هم ندارد. فکر کنید زنی که مهریه هزار سکه ای خود را مطالبه می کند، چطور می تواند بگیرد؟!

حوالی بهارستان در تهران:

بیشتر مهریه های بالا تحت تاثیر خانواده هاست.پدر و مادر ها فکر می کنند مهریه عاملی برای خوشبختی دختر و در بند کشیدن داماد است. در حالی که برای وفاداری و پابند ماندن زن و شوهربه یکدیگر ارکان مهم دیگری لازم است .اول از همه ایمان و تعهد، اخلاق ، صبر و از همه مهم تر گذشت دو طرفه.

حوالی پاسداران در تهران:

خیلی از دخترها به این نتیجه رسیده اند که با مهریه های پایین حتی یک سکه عقد کنند ولی درعوض در قسمت شرایط ضمن عقد، حق طلاق ، حق مسکن، حق رفتن به خارج از کشور بدون اجازه شوهر و حتی حق حضانت فرزندان را از پسر بگیرند. در واقع اینها در مواقع مشکلات و جدایی بیشتر به دردشان می خورد تا تعداد سکه هایی که آیا بتوانند بگیرند یا نتوانند!

 دفتری در شهر مقدس قم:

مهریه ها بیشتر حدود 150 تا 200سکه هستند. البته تعداد عقد هایی که با 14 سکه یا کمتر از این ثبت می شوند، هم بسیار است. بالای 300سکه هم گاهی به چشم می خورد. در این بین بیشترین تاثیر را خانواده ها می گذارند و خود عروس و داماد کمترین دخالت را دارند.

با همه اینها متاسفانه بسیاری از ازدواج ها بعد از مدتی به مشکل بر می خورند.

آمار طلاق بسیار بالاست و فرقی نمی کند که مهریه بالا باشد یا پایین. درک متقابل و سازگاری در بین زوج ها بسیار پایین آمده است.

دفتری در شهر اصفهان:

حدود مهریه ها متغیر و مطابق میل خانواده هاست.از زیر 100 سکه تا بالای هزار سکه. چند وقت پیش تعداد سکه های مهریه عروسی بالای هزار سکه بود. ما پیشنهاد دادیم حداقل سکه ها را به ربع سکه تغییر دهند. اما بیشتر عامل انتخاب مهریه ها چشم وهم چشمی خانواده هاست.بسیار دیده می شود که مهریه های بالا باعث می شود عقد ها به هم می خورد و ازدواج ها سر نمی گیرد. حتی زندگی هایی که با مهریه های بالا بوده بیشتر به مشکل بر می خورد؛ چون این عاملی است برای چماق شدن و بر سر طرف مقابل فرود آمدن.

وقتی مهریه کم باشد سازگاری و مهر و محبت بیشتر است. قدیم زندگی ها خیلی بهتر از الان بود چون دخترو پسر ها به جای اتکا به مهریه بالا به انتخاب خود دقت بیشتری داشتند و در زندگی نقش همسر بودن خود را بهتر ایفا می کردند.

دفتری در شهر کرج:

همه جور مهریه داریم از یک سکه تا 1900 سکه. اما واقعا 1900سکه آنهم در این دوره و زمانه با عقل سالم سنجیده می شود ؟ واقعا به عقل بعضی افراد باید شک کرد!

دفتري حوالي پونك در تهران:

از نظر ما قبول مهريه هاي بالا نوعي كلاه گذاشتن سر دخترهاست! به تازگي ديده مي شود در هنگام جدايي پسرها نه تنها مهريه را نمي دهند، بلكه از دختر و خانواده اش  در خواست چيزهايي از قبيل پول و ماشين و… هم دارند تا در عوض دخترشان را طلاق بدهند!

دختر عزيز ! پسر خوب ! خوشبختي، آرامش و يك عمر زندگي شيرين در كنار يكديگر بهاي سنگين تري دارد كه آن مهريه نيست! بلكه در سايه سار ايمان به خدا، توكل، همدلي، گذشت، محبت و درك متقابل به دست مي آيد. اين بها بسيار سنگين تر و سخت تر از دادن و گرفتن مهريه است!

در واقع از نگاه رفتارشناسانه  مهريه هاي نا متعارف بيانگر فاصله گرفتن از باورهاي ارزشي،معيارهاي ديني و حتي موازين ملي و فرهنگي است.

 

خوشبختي را نمي توان با زور چاقوي كند مهريه خريد، خوشبختي را خودتان بسازيد؛ با چشماني باز و ايمان و توكل بر خدا …

سميه موحدي مهر/انتهای متن/