فشار خون بالا در زنان باردار عاملی برای مسمومیت حاملگی

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان آبیک فشار خون بالا در زنان باردار را عاملی برای مسمومیت حاملگی دانست.

0

 سرویس خبر به دخت/

معصومه زارع‌نژاد با اشاره به مشخصه‌های افراد در معرض خطر مسمومیت حاملگی، اظهار کرد: این افراد شامل زنان حامله با سن زیر ۱۸ سال یا بالای ۳۵ سال، مادران باردار دچار بیماری‌های قلبی عروقی، حاملگی نخست، حاملگی چندقلویی، زنان باردار دارای سابقه خانوادگی فشار خون و زنان باردار سیگاری و مصرف‌کننده الکل به شمار می‌روند.

زارع‌نژاد با اشاره به تأثیر مسمومیت حاملگی بر سلامت مادر و جنین بیان کرد: این وضعیت موجب کاهش جریان خون رحم و کاهش خون‌رسانی به جنین شده و نیز می‌تواند سبب مشکلاتی نظیر کاهش رشد جنین، کاهش مایع آمنیوتیک، جدا شدن زودرس جفت و مرگ جنین شود. وی افزود: ورم اندام‌ها، ورم دست‌ها و صورت، افزایش ناگهانی وزن (یک کیلوگرم یا بیشتر از آن در طول یک هفته)، اختلال بینایی نظیر تاری دید و دیدن جرقه‌های نورانی، سردرد و دردهای ناحیه معده را از علائم مهم مسمومیت حاملگی برشمرد.

ین کارشناس با اشاره به اینکه اگر هر یک از علائم یاد شده در زنان باردار حادث شود، خاطر نشان کرد: در چنین مواقعی مادر باردار باید فورا به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده، زیرا در صورت عدم مراجعه، ممکن است حال فرد به سرعت وخیم شود. این کارشناس مامایی ضمن بیان اهمیت کنترل فشار خون در زمان بارداری و تأثیر مستقیم آن بر پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی حاملگی، بر انجام حرکات ورزشی، حداقل سه بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه، کنترل استرس و عصبانیت، تغذیه مناسب، عدم مصرف دخانیات، کاهش میزان مصرف نمک و چربی‌های اشباع و کنترل وزن به عنوان راهکارهای اصلی پیشگیری از ‌ابتلا به فشار خون بالا تأکید کرد.

منبع: فارس/ انتهای متن/

درج نظر