تأمین اجتماعی زنان خانه دار باید در مجلس پیگیری شود

مرحله دوم انتخابات را در پیش داریم. در چشم به هم زدنی مردم در استان تهران و چند حوزه انتخاباتی دیگر مثل مشهد باید پای صندوق های رأی بروند. نتایج اولیه انتخابات حاکی از این است که در این دوره هم تعداد قابل توجهی از زنان روانه مجلس نمی شوند. در این مورد با خانم عفت شریعتی کارشناس ارشد مدیریت و دانش آموخته علوم حوزوی که تجربه دو دوره نمایندگی از مشهد را در کارنامه خود دارد، گفت و گویی انجام داده ایم:

13

سرویس اجتماعی به دخت/

 – خانم شریعتی چرا داوطلب نمایندگی مجلس شدید؟
– با سابقه دو دوره نمایندگی مجلس و اشراف بر نحوه قانونگذاری و کسب تجربه در این زمینه ونیز با پشتوانه فعالیت های علمی و پژ وهشی ، حتی قبل از ورود به مجلس، خود را شایسته نمایندگی دوره نهم می دانم.

– آیا در دو دوره نمایندگی برنامه خاصی برای مردم به ویژه زنان داشته اید؟
–  طی دو دوره نمایندگی در روند قانونگذاری برای جامعه به ویژه برای زنان تاًثیرگذار بوده ام. در مجلس هفتم ، مخبر کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون زنان و در مجلس هشتم نایب رئیس کمیسیون اجتماعی بودم. ضمن آنکه در همین دوره کمیسیون شوراها و امور داخلی و فعالیت در فراکسیون های متفاوت را تجربه کرده ام. همچنین  عضویت در هیئت منصفه مطبوعات و بخش آموزش و مدارس غیر انتفاعی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از نمایندگی، تجربه دیگری بود تا در تصویب قوانین مربوط به مسائل اجتماعی و مسائل خاص زنان به طور مستقیم نقش داشته باشم.

– مثل کدام قانون؟
–  قوانینی مثل اصلاح سهم الارث زنان از عرصه و اعیان، مسئله حضانت، تابعیت فرزندان از طریق مادر و افزایش مرخصی زایمان. علاوه بر این ، در تصویب سند منزلت حقوقی زن مسلمان نیز سهیم بوده ام؛ سندی که در مجلس هفتم تصویب و بهره برداری از آن به دیگر کشورهای مسلمان نیز پیشنهاد شد.

 

– شما  در سازمان ملل پیرامون مسئله خانواده و حقوق بشر  و نیز در اجلاس نقش زنان در بیداری جهان اسلام سخنرانی داشته اید.  در این ز مینه ها  برنامه ای برای زنان دارید ؟
– زنان در برنامه توسعه و چشم انداز 1404 نقش پررنگی دارند و زمینه های بسیار زیادی برای احقاق حقوق آنان وجود دارد. مثل مسأله اشتغال زنان و مسأله مهم تامین اجتماعی زنان خانه دار. زنان خانه دار در تولید ناخالص ملی سهم بزرگی دارند، اما متاسفانه این سهم دیده نمی شود. تصمیم گیری در این موارد به عهده مجلس است که ان شاءالله اگر به مجلس بروم، قصد دارم با کار در کمیسیون اجتماعی مسائل زنان را پیگیری کنم.

– به نظر شما  چرا در بعضی از حوزه ها مثل تهران همه زنان داوطلب نمایندگی به دور دوم راه یافته اند ؟
– مردم حضور بسیار خوبی در انتخابات داشتند و با وجود آنکه نظام استکباری از هیچ تخریبی فروگذار نکرد، نقش تعیین کننده خود را به نحو احسن ایفا کردند. اما برای راه یافتن زنان در مجلس و حضور تعداد بیشتری از آنان، رسانه ها نقش مهمی دارند که باید برای روشنگری افکار عمومی تلاش کنند.

باتشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. /انتهای متن/

نمایش نظرات (13)