سقط جنین غیرقانونی باروری را به خطر می اندازد

رئیس کمیسیون ملی اخلاق زیستی یونسکو با عنوان این مطلب که سقط جنین یکی از مهمترین معضلاتی است که اخلاق زیستی باید بتواند پاسخ قانع کننده ای برای آن بیابد، گفت: ساليانه زندگي و سلامت ميليون ها انسان به علت پايان بخشيدن به حاملگيهای ناخواسته در معرض خطر جدی قرار می گيرد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی آخوندی افزود: وقوع ميزان چشمگير سقط هاي القايي و غيربهداشتي در سراسر جهان به ويژه در جوامع در حال توسعه که بسياري از آن ها منجر به مرگ مادران در سنین باروري می شود، برجاي گذاردن صدها هزار ناتواني جسمي و جنسي، از مشكلات عمده سلامت باروري زنان است كه ضرورت بررسي جامع ابعاد مختلف سقط جنين را آشكار مي سازد.

رئیس پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با اشاره به افزایش انجام سقط های غیر قانونی در جامعه گفت: تغيير و تمايل زنان جوان در داشتن خانواده كوچك، تاخير در ازدواج به دليل مشكلات مربوط به اشتغال و مسكن، تحولات فرهنگی و گذار از جامعه سنتي به جامعه مدرن، بلوغ زودرس و نيز بالا رفتن متوسط سن استقلال شغلي و ازدواج، نبود هر دو والدين در خانواده، تاثير رسانه هاي جهاني (ماهواره و اينترنت)، افزايش فعاليت جنسي خارج از ازدواج مسائل پر تنش و متزلزلي را ايجاد كرده است كه بررسي بیشتر مسأله سقط جنين و سقط هاي غيربهداشتي و جنايي را ضروري مي سازد.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشتي جهاني (WHO) دلايل اصلي سقط هاي القايي را مواردی مانند تجاوز جنسي، نقايص جنيني، مشکلات اقتصادی – اجتماعي و همچنين درخواست والدين با هدف حفظ جان مادر، حفظ سلامت جسمي مادر يا جنين، حفظ سلامت روحي مادر بیان می نماید است.

آخوندی با تاکید بر این نکته که كشورهای مختلف براساس فرهنگ، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات مذهبي خود، قوانين متفاوتي را در ارتباط با سقط وضع نموده اند خاطر نشان کرد: سياستهاي ملي و قانونگذاري در ارتباط با سقط جنين بسيار گسترده است.

رئیس کمیسیون اخلاق زیستی یونسکو ممنوعيت های موجود شرعي، قانوني و فرهنگي را موجب افزايش ميزان سقط جنين به صورت سقط هاي القايي و غيربهداشتي دانست.

آخوندی اضافه کرد: با توجه به جواني جمعيت ايران، تغيير نگرش زنان در خانواده، تاخير در ازدواج و تاثیر محدوديت هاي قانوني بر روند شكل گيري سقط غيربهداشتي، برای جلوگیری از به مخاطره افتادن سلامت رواني – اجتماعي، جسمي و جنسي زنان و مردان لازم است تغييراتي در سياستهاي قانوني با بهره گيری از مفهوم سلامت از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني صورت گیرد تا شاهد كاهش چشمگير سقط هاي غيربهداشتي باشيم.

بررسی جنبه های مختلف سقط جنین از نظر پزشکی، حقوقی، اجتماعی و اخلاقی از جمله مسائلی است که در همایش بزرگداشت بیستمین سال فعالیت یونسکو در حوزة اخلاق زیستی که یکشنبه 24 آذر ماه جاری که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 /انتهای متن/

درج نظر