خودکشی، خیانت، فضای مجازی و …

روز 19 شهریور (10 سپتامبر) در تقویم، روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامیده شده است. در کشور ایران در حال حاضر آمار خودکشی مخصوصا در میان جوانان افزایشی نگران کننده دارد. خودکشی در میان جوانان ایرانی مخصوصا در میان زنان جوان چرا رو به افزایش است و برای پیشگیری از اقدام به خودکشی چه باید کرد ؟ یک متخصص روان شناس و مشاور خانواده به این سوال پاسخ داده است.

0

متاسفانه در حال حاضر خودکشی در ایران روندی رو به افزایش یافته است . چرا خودکشی  در کشور ما و بخصوص در بین خانم های متاهل زیاد شده است؟ به گفته متخصصین، فضای مجازی و خیانت در شکل و فرم های مختلف در زندگی زناشویی یکی از علت های اصلی  است.

با دکتر حسین جعفری روانشناس ومشاور خانواده و مدیر مرکز راهنمایی و شماوره خانواده منطقه 17  در مورد میزان خودکشی و علل این امر گفت و گو کرده ایم.


سن و جنس در خودکشی

دکتر جعفری در مورد سن و جنس افراد در خودکشی معتقد است:

متاسفانه در حال حاضر حداقل در بین بیماران و مراجعینی که از نزدیک دیده ام بیشترین آمار علاقمندی و اقدام به خودکشی بین سنین 20 تا 35 سال است و بیشترین افراد را خانم های متاهل تشکیل می دهند.

شاید باور نکنید اما از دی ماه 95 تا الان من 93 مورد خودکشی داشته ام و 85 نفر از این موارد زنان متاهل بوده اند و تنها هشت مورد خودکشی بین مردان بوده است.


خیانت علت اصلی خودکشی

دکتر جعفری در ادامه صحبت ها اضافه کرد:

در حال حاضر فضای مجازی و خیانت بزرگترین عوامل تحریک کننده برای خودکشی به حساب می آیند. خیلی از مراجعین من به خاطر خیانت همسرانشان که گاهی در حد مکاتبه و مکالمه در فضای مجازی با زنان دیگر و گاهی در حد روابط نامشروع در دنیای واقعی است، دست به خودکشی می زنند.

در واقع این ارتباطات باعث مشاجره می شود و فاصله عاطفی بین زوج ها ایجاد می کند و همین فاصله ها در نهایت فرد را به سمت رفتارهای غیر عقلانی مثل خودکشی می برد.

متاسفانه در دامن زدن به خودکشی، کارهای بی فایده و گاهی بی تفاوتی مسئولین نسبت به این قضیه هم، موثر بوده است. یعنی مسئولین چون در کشور ما معمولا عمر مسئولیت شان محدود است، بجای کارها و برنامه های درازمدت و سیاستگذاری های اصولی که با کمک کارشناسان باید انجام شود، فقط به کارهایی می پردازند که برای آمار دادن وجذب بودجه خوب است. مثلا برای آموزش جوانان یا در حوزه خانواده این همه کارهای موازی صورت می گیرد که ما فایده ای هم برای شان نمی بینیم.

در مورد مساله ای مثل خودکشی اگرمسئولین با کمک تحقیق و پژوهش عوامل و زمینه ها را در نظر بگیرند و بعد برای هر موضوعی مثلا دستگاهی را مشخص کنند با برنامه و تکلیف مشخص، آن وقت  می شود قدم هایی برداشت و هر کاری هم در هر دستگاهی قابل بررسی و ارزیابی است.

 
آهنگ های رپ، متال و راک

دکتر جعفری در مورد عوامل رواج خودکشی  در جامعه ایران اضافه کرد:

در مورد خودکشی و عوامل آن هم باید بگویم که زیاد شدن سبک های موسیقی با محتوای اعتراضی و پوچ گرایانه حدود یک دهه است که در کشور ما رونق گرفته استو این سیر حدود دهه 70 و 80 میلادی در اروپا با عنوان های رپ، متال و راک به اوج خود رسید و به خاطر همین هم سیر خودکشی یکمرتبه در آن سال ها در کشورهای غربی بالا رفت و بعدها کم کم پایین آمد. منتها این نوع آهنگ ها الان در کشور ما دارد رواج پیدا می کند که متاسفانه همان اثرات را می تواند داشته باشد.


نقش خانواده ها و مسئولین

دکتر جعفری در مورد روش های پیشگیری از اتفاقات تلخی مانند خودکشی گفت:

یک قدم مهم برای پیشگیری از خودکشی این است که به خانواده ها  آگاهی بخشی صورت گیرد. یعنی خانواده بادی به رفتارها و حرکات جوان دقت کند و هر مورد مشکوک را جدی بگیرد. با توجه به این که معمولا اطلاعات خانواده ها در مورد فضای مجازی هم خیلی زیاد نیست بهترین راه پیشگیری این است که به علائمی مثل گوش گیری انزوا و دوری  از جمع و  پرخاشگری که مثل علائم افسردگی است و می تواند علائم پیش آگهی خودکشی هم باشد، توجه کنند.

در مورد جوانان که بیشترین افراد را در لیست خودکشی به خود اختصاص داده اند هم باید بگویم که خانواده ها باید بستر عاطفی محکمی به ویژه با نوجوانانشان بر قرار کنند و با دیدن و درک درست آن ها، اجازه ندهند که نا امیدی و احساس تنهایی و افسردگی نوجوان و جوان شان را به سمت و سو های اینچنینی ببرد.

فشار آوردن بیش از حد به نوجوانان باعث می شود که نوجوان احساس سردرگمی و سرخوردگی پیدا کنند که خوب این قدم بسیار خطرناکی است به سمت سست شدن روابط دوستانه و عاطفی نوجوان با خانواده اش و جذب هر چه بیشتر به سمت فضای مجازی که خب مسلم است خطرات و زیان هایش بیشتر از فوایدش است.

مسئولین هم باید در مورد جوانان بهوش باشند و در جهت آگاهی دادن مردم نسبت به تهاجم فرهنگی و آثارش روی رفتار جوانان کار کنند و صد البته که باید به مردم و مخصوصا جوانها احساس  امنیت و آرامش و  امیدِ به زندگی بدهند تا آمار خودکشی به جای رشد رو به افول برود.


بازی های رایانه ای

در مور د نقش بعضی بازی های رایانه ای در سوق نوجوانان به خودکشی دکتر جعفری معتقد است:

بعضی بازی های رایانه ای (مثلا همین بازی نهنگ آبی) به خاطر جذابیت و هیجان بالایی که دارند مخصوصا در مرحله دوم نوجوانی یعنی حدود شانزده سالگی به بعد، می تواند اثر منفی روی ذهن و رفتار نوجوان داشته باشد. راه مقابله با این مشکل این است که بازی های مناسبی طراحی شود که هم سالم باشد و هم در عین حال هیجان انگیز مثل انیمیشن هال جنگی خوب یا مثلا بازی هایی با موضوع رشد گیاهان و حیوانات و یا زندگی جمعی حیواناتی مثل زنبور طراحی شود که هم هیجان داشته باشد، هم معلومات را بالا ببرد و با راه هایی مثل امتیازدهی حتی بزرگسالان هم جذب شوند. با پیشرفتی که ما در زمینه نرم افزار داریم این کار خیلی سخت نیست و این که حتی بازی هایی طراحی شود که کل خانواده جمعا درگیر باشد و باعث ارتباط بیشتر خانواده با نوجوان شود. چون ارتباط صمیمانه و کامل و نزدیک خانواده با نوجوان از مهم ترین عوامل پیشگیری از مشکلاتی مثل خودکشی است.

/انتهای متن/

درج نظر