پروتکلی برای درمان سرطان سینه در کشور وجود ندارد

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت : در حوزه درمان سرطان پستان نداشتن پروتکل های درمانی به عنوان چالش مطرح است.

0

 سرویس خبر به دخت/

دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه در ایران سالانه تحقیقات بسیاری در حوزه سرطان ارائه شده و حداقل دو مقاله در ژورنال های بین المللی به چاپ می رسند گفت:اخیرا مقاله روند عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه با عنوان مقاله بقا از محققین کشورمان داشته ایم که نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که  ۷۱ درصد مبتلایان به سرطان سینه بقای ۵ ساله و ۶۴ درصد بقای ۱۰ ساله دارند.

وی با اشاره به اینکه جراحی های محدود مانند حفظ سینه که در ایران شروع کرده ایم معادل برداشتن سینه طول عمر ایجاد کرده اند افزود: افرادی که ۱۵ سال به سرطان سینه مبتلا باشند باید پیگیری شوند که بعد از ۱۵ سال تقریبا مانند افراد معمولی بوده و از سرطان سینه نمی میرند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه سالانه ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند تصریح کرد: طی ۵ سال گذشته حدود سی هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست داده اند .

دکتر اکبری اظهار کرد: سرطان سینه در استان های مختلف متفاوت است که بدترین وضعیت را در استان های شمال غربی و بهترین وضعیت را در استان های جنوب غربی مانند بوشهر و فارس شاهد هستیم و در تهران وضعیت میانه ای داریم .

وی عدم ازدواج، عدم بارداری و نیز عدم شیر دهی را از جمله عوامل ابتلا به سرطان سینه دانست و یادآور شد : سابقه فامیلی ، مصرف هورمون و چاقی از مهم ترین علل ابتلا به این سرطان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه در ابتلای به سرطان سینه نسبت به دیگر سرطان بالاترین رشد را داریم افزود: هر چند یک ششم آمریکا سرطان سینه داریم ولی روند افزایشی در کشورمان از همه دنیا بیشتر است .

دکتر اکبری پیشگیری را مهمترین چالش دانست و گفت: در حوزه درمان نیز نداشتن پروتکل های درمانی به عنوان چالش مطرح است زیرا هر کس هر کاری که دلش بخواهد در این حوزه انجام می دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه نداشتن غربالگری از دیگر چالش های این حوزه است خاطر نشان کرد : هیچ وقت غربالگری به معنای واقعی در کشور نداشته ایم .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان/انتهای متن/

 

درج نظر