“مجموعه‌های شهربانو”به چاپ رسید

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کتاب «سنجش میزان اثربخشی مجموعه‌های شهربانو» را به همت انتشارات تیسا منتشر کرد. این اثر عملکرد مراکز ویژه زنان در شهر تهران را بررسی می‌کند.

0

سرویس خبر به دخت/

شهرداری تهران از طریق اداره کل امور بانوان با طرح‌ریزی برنامه‌های گوناگون مقوله توانمندسازی بانوان را دنبال می‌کند. راه‌اندازی مجموعه‌های شهربانو نیز در مناطق گوناگون شهرداری تهران با هدف ظرفیت‌سازی و افزایش توانمندی بانوان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی ایجاد شدند.

بر اساس تعاریف این اثر، شهربانو مرکزی زنانه است که می‌کوشد نیازهای ضروری فرهنگی، هنری، اقتصادی، تفریحی و ورزشی بانوان ایرانی را در محیطی سالم و امن برآورده کند.

کتاب «مجموعه‌های شهربانو» یکی از تحقیقات مجموعه مطالعاتی «سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های شهرداری تهران» محسوب می‌شود که به سفارش اداره مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انجام شده است. دکتر عبدالرضا امیری با هدف بررسی میزان اثرگذاری فعالیت‌های شهرداری تهران درباره مجموعه‌های شهربانو این اثر پژوهشی را به نگارش در آورده است.

یافته‌های این تحقیق تک‌جنسیتی بودن فضای «مجموعه‌های شهربانو» را یکی از بزرگترین نقاط قوت این مجموعه نشان می‌دهد که در افزایش احساس امنیت بانوان تاثیر به‌سزایی داشته است. تنوع کلاس‌های ورزشی و هزینه مناسب کلاس‌ها و خدمات آن در مقایسه با سایر مراکز، از دیگر نقاط قوت این طرح بیان شده‌اند.

محقق کتاب در پایان تحقیقات خود با ارایه پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد غرفه‌های اقتصادی دایمی، افزایش ساعت کلاس‌های ورزشی، برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی، بهبود عملکرد طرح شهربانو را نوید داده است.

کتاب «سنجش میزان اثربخشی مجموعه‌های شهربانو» در سه بخش کلی پیشگفتار، مقدمه و پیشنهادها را عنوان می‌کند. مقدمه این اثر در هشت بخش به موضوع‌هایی نظیر «اهداف تحقیق»، «پرسش‌های تحقیق»، «اثربخشی سازمانی»، «چارچوب نظری تحقیق»، «روش تحقیق»، «یافته‌های پژوهش»، «نقاط قوت» و «نقاط ضعف» می‌پردازد.

«پیشنهادهای مربوط به مجموعه‌های شهر بانو با تفکیک مناطق» و «پیشنهادهای مربوط به ارتقای رضایت شهروندی» پایان بخش کتابند.

نخستین چاپ کتاب «سنجش میزان اثربخشی مجموعه‌های شهربانو» را انتشارات تیسا در ۳۶ صفحه، با شمارگان ۶۰۰ نسخه و بهای دوهزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

منبع: خبرگزاری کتاب/انتهای متن/

درج نظر