نویسنده ایرانی‌تبار نامزد نوبل شد

انجمن قلم روسیه، ˈفاضل اسكندرˈ نویسنده ایرانی ‌تبار این كشور را نامزد دریافت جایزه نوبل ادبی سال 2012 معرفی كرد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش نیمروز به نقل از جام: آندره بیتوفˈ نویسنده نامدار روس به نمایندگی از انجمن قلم روسیه در نامه ای به كمیته داوران جایزه نوبل ادبیات،ˈفاضل اسكندرˈ نویسنده ایرانی تبار روس را به عنوان فردی شایسته دریافت نوبل ادبیات معرفی و خواستار قرارگرفتن نام وی در فهرست اعطای نوبل ادبیات شد.

بیتوف كه خود نویسنده ای تواناست و به عنوان بنیانگذار پست مدرنیسم در ادبیات روسیه شناخته می شود، در نامه خود فاضل اسكندر را بزرگترین نویسنده حال حاضر روسیه خوانده و رمان معروف وی به نام ˈسندرو از چگمˈ را بزرگترین رمان ادبیات قرن بیست روسیه دانسته است.

 ˈفاضل اسكندرˈ سال گذشته نیز توسط اتحادیه نویسندگان مسكو و به نمایندگی از نویسندگان روس برای دریافت این جایزه معتبر به آكادمی نوبل در سوئد معرفی شده بود.

این نویسنده ایرانی‌تبار روسیه از معروف‌ترین فعالان عرصه طنز در این كشور است و چندی پیش جایزه معتبر ادبی روسیه به نام ˈیاسنایا پالیانا ˈ را از آن خود كرد.

ˈفاضل اسكندرˈ روز ششم ماه مارس سال 1929 در خانواده ای ایرانی تبار در سوخومی مركز منطقه آبخازیا در شوروی سابق به دنیا آمد.

او پس از سپری كردن دوران دبستان و دبیرستان در آبخازی به انستیتوی كتابداری مسكو رفت اما در سال 1951 پس از تغییر رشته تحصیلات خود را در انستیتوی ادبیات ماكسیم گوركی به پایان رساند.

اسكندر تا سال 1956 به حرفه روزنامه نگاری مشغول بود و از آن پس كار نویسندگی را آغاز كرد و نخستین كتابش به نام ˈكوره راه های كوهستانیˈ در سال 1957 در سوخومی به چاپ رسید.

ˈسندرو از چگمˈ، ˈماجراهای چیكاˈ، ˈایستگاه انسانˈ، ˈخروسˈ، ˈسیزدهمین كار بزرگ هركولˈ ، ˈداستان دریاˈ و ˈپدربزرگˈ از دیگر آثار این نویسنده ایرانی تبار پرآوازه روسیه است.

 /انتهای متن/

درج نظر