تقویت نهاد خانواده و پایبندی به اخلاق مانع از وقوع خشونت علیه زنان می‌شود

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: راهکار ما به جامعه جهانی برای کاهش خشونت‌ها تقویت نهاد خانواده و پایبندی به اخلاق و معنویات و رعایت شأن اسلامی زنان و توجه به تنوع فرهنگی است.

2

سرویس خبر به دخت/

مریم مجتهدزاده که هم اکنون در کمیسیون مقام زن در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد در گفت‌و‌گو با فارس گفت: ما روز گذشته با وزرای امور زنان کشورهای ایتالیا، نروژ، برزیل و معاون نخست وزیر مصر در امور زنان ملاقات‌های بسیار خوبی داشتیم و وقتی آنان از پیشرفت‌هایی که در حوزه زنان در کشور ما اتفاق افتاده است مطلع شدند برای آنها شگفت انگیز بود.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما به ویژه ماده 230 و لایحه تأمین امنیت و تشکیل خانواده و برنامه‌هایی که در مورد کارآفرینی داریم به شدت مورد استقبال آنها قرار گرفت و ابراز تمایل کردند تا با ما ارتباطاتی را داشته باشند و این برنامه‌ها به عنوان الگو در دنیا مطرح شود.

مجتهد زاده تصریح کرد: این مسئولان ابراز داشتند چون این برنامه‌ها بسیار خوبی تدوین شده‌، حیف است که دیگران از آنها مطلع نشوند و ابراز علاقه کردند که در زمینه مسائل مشترک همکاری‌های بیشتری در آینده با یکدیگر داشته باشیم.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: این اجلاس با موضوع خشونت علیه زنان و ارائه راهکار برای مقابله با آن برگزار شده است و روز گذشته در پنل هیات عالی رتبه حاضر شدیم و اقداماتی را که در زمینه پیشگیری از وقوع خشونت به لحاظ حقوقی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی اجرا کرده‌ایم را مطرح کردیم.

مجتهد زاده در خصوص محورهای سخنرانی خود در این اجلاس که امروز ارائه خواهد شد، گفت: محور صحبت‌های من ابتدا در رابطه با جایگاه زن و مرد در نظام جمهوری اسلامی ایران است و نقش اصلی زنان بر اساس اعتقادی که داریم.

وی افزود: زنان و مردان در جوهره و شأن انسانی واحد آفریده شده‌اند و در مسیر کمال و رشد مکمل یکدیگر قرار داده شده‌اند و اگر ما بخواهیم زن را از محور خود خارج کنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: به حاضرین خواهیم گفت که ما تجارب موفقی در بحث مقابله با خشونت داریم در حالی که باید پرسید چرا با توجه به برنامه‌های که برای دفع خشونت از سوی سازمان ملل و تمام کشورها اجرا می‌شود همچنان طبق آمار ارائه شده از سوی این سازمان‌ها از هر ده زن، 7 زن مورد خشونت قرار میگیرند.

وی گفت: به نظر می‌رسد باید به سراغ دلیل این ناکامی‌ها در اجرای این برنامه‌ها رفت و ما باید حتما قبل از اینکه راهکاری ارائه بدهیم دلیل این ناکامی‌ها را جستجو کنیم.

رئیس مرکز امور زنان تصریح کرد: براساس اعتقاد ما بسیاری از مظاهر خشونت در زنان ریشه در حاکمیت اندیشه‌های مبتنی بر اصالت فرد و نگاه مادی‌گرایانه نسبت به زن دارد.

مجتهدزاده ادامه داد: سوال ما این است که آیا وقت آن نرسیده که بنیان خانواده را تقویت کنیم. آیا رعایت شأن انسانی و تنوع فرهنگی حلقه گمشده تلاش‌ها در دفع خشونت علیه زنان نیست؟ آیا تعریفی که سازمان ملل از خشونت می‌دهد در برگیرنده نظرات همه اعضای جامعه بین المللی است؟

همچنین باید پرسید آیا وقوع خشونت‌هایی که بر اثر سودجویی و اعمال فشار قدرت‌های سیاسی و اقتصادی به زنان تحمیل می‌شود و تأثیر خشونت‌های ناشی از مناقشات مسلحانه اشغال خارجی و تهدیدهای نظامی و ترورهای هدفمند و استفاده ابزاری از زنان و تحریم‌های یک‌جانبه فرامرزی مورد توجه کافی نهادهای متولی مبارزه با خشونت علیه زنان قرار گرفته است؟

وی افزود: همه این سؤالات نشان می‌دهد که ما باید یک بازنگری اساسی در دیدگاه‌ها و ساختارهای مرتبط با معضل خشونت داشته باشیم و نشان می‌دهد مادامی که جامع نگری و پرداختن ریشه‌ای به بحث خشونت فارغ از بحث‌های کلیشه‌ای در دستور کار قرار نگیرد جامعه بشری باید همچنان هزینه‌های گزافی را متحمل بشود.

رئیس مرکز امور زنان در خصوص ارائه راهکارهای پیشنهادی ایران برای مقابله با خشونت علیه زنان گفت: راهکار ما برای کاهش خشونت‌ها این است که به تقویت نهاد خانواده بپردازیم.

وی افزود: همچنین پایبندی به اخلاق و معنویات و رعایت شأن اسلامی زنان و توجه به تنوع فرهنگی به عنوان راهکارهای دیگری است که جهت پیشگیری و کاهش خشونت علیه زنان در این اجلاس به نمایندگان کشورها پیشنهاد می‌کنیم.

مریم مجتهدزاده برای شرکت در پنجاه و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن که از سوی سازمان ملل متحد برگزار شده به نیویورک سفر کرده است و به عنوان نماینده ایران در میزگرد عالی‌رتبه «امحا و پیشگیری از وقوع همه اشکال خشونت نسبت به زنان و دختران» حضور دارد.

منبع: فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)