زنان محجبه آمریکایی در جامعه حضور فعال و سازنده‌ای دارند

یک بانوی مسلمان آمریکایی که متولد انگلیس است در کنفرانس «دانشگاه کارولینای شمالی» درباره «حجاب مسلمانان» گفت که زنان محجبه آمریکایی در خارج از خانه و در جامعه حضور فعال و سازنده‌ای دارند.

0

سرویس خبر به دخت/

کنفرانس «بازنگری مسئله حجاب» به میزبانی «دانشگاه کارولینای شمالی-چپل هیل» و با مشارکت «دانشگاه دوک» برگزار شد.

به گفته «سحر عامر»، دبیر کنفرانس و استاد مطالعات فرانسه و آسیا دانشگاه کارولینای شمالی-چپل هیل، این کنفرانس در جهت آشنایی مردم و دانشگاهیان با مسئله حجاب برگزار شد.

به گفته وی، حجاب یکی از مشهودترین و بارزترین نشانه های اسلام و درعین حال یکی از مهمترین مسائل مورد مناقشه است.

«عامر» در اظهارات خود عنوان کرده است: «بسیاری از مردم مواضع بسیار تندی در تائید و یا مخالفت با حجاب دارند. مردم از این نوع پوشش می ترسند و علت آن نیز عدم درک درست از این موضوع است. آن ها گاهی اوقات مسئله حجاب را مرتبط با خشونت، جنبش های سیاسی، یا محافظه کاری افراطی می دانند.»

بنا بر اظهارات وی، برخی از مسلمانان به ظاهر مترقی معتقدند که در قرآن، آموزه های صریحی در مورد لزوم حفظ حجاب برای زنان وجود ندارد، درحالیکه این تفاسیر از سوی محققان ارتدوکس در قرون 10 و 12 مطرح شده است.

وی عنوان کرد: «ما باید جستجو و کاوش تاریخی زیادی در متون اجتماعی-فرهنگی قرن 7 تا 12 داشته باشیم تا متوجه شویم که چرا برخی از تعابیر و تفاسیر در مقایسه با موارد دیگر مورد طرفداری واقع شده اند.»

در این کنفرانس، محققان در مورد موضوعاتی نظیر «حجاب در ایتالیا»، «نحوه نمایش حجاب در کاریکاتورهای سیاسی» و «حجاب زنان ورزشکار ایران» صحبت کردند.

«ماریلیا مارچتی»، استاد دانشگاه کاتانیا، مقاله ای در مورد حجاب در ایتالیا و تاریخچه مرتبط آن با «کلیسای کاتولیک روم» ارائه کرد.

وی با نشان دادن تصاویری از حجاب زنان در آثار هنری ایتالیا، از جمله «مریم مقدس»، به تاریخچه طولانی حجاب در این کشور اشاره نمود.

به گفته «نجمه اعظم»، یکی از حاضران در کنفرانس، حجاب شیوه‌ای برای زنان به منظور حفاظت از خودشان است. زنان می توانند زیبایی درونی شان را از طریق کلام و رفتارشان نشان دهند، نه با زیبایی فیزیکی.

«مریم اعظم»، بانوی مسلمانی که در انگلیس متولد شده و در آمریکا بزرگ شده است در اظهارات خود درباره حجاب به این نکته اشاره کرد: «خداوند از ما می خواهد که حجاب داشته باشیم. شاید پوشش مسلمانان از دیگاه برخی ، عقب ماندگی تلقی شود، اما زنان محجبه در خارج از خانه و در محیط جامعه حضور دارند و بسیار هم فعال و سازنده هستند.»

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر