زنان ایرانی امید دارندکه چندسال زندگی کنند؟

این موضوع که چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند همیشه برای جمعیت‌شناسان جای سوال بوده است. شکاف بین امید به زندگی مردان و زنان در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده. برخی دلیل این شکاف را خطرات بیشتر عواملی مثل مصرف سیگار و تصادف برای مردان دانسته‌اند. تبیین‌های گوناگونی از بیولوژیکی گرفته تا اجتماعی زیستی، مخاطرات شغلی، رفتار فرهنگی و سبک زندگی دو جنس برای این مساله مطرح شده است که هیچ کدام پاسخ قطعی برای آن پیدا نکرده‌اند.

15

سرویس اجتماعی به دخت/

آنچه مشخص است این است که زنان به طور متوسط بیشتر از مردان عمر می‌کنند و این میزان چه در زنان و چه در مردان در کشورهای مختلف وابستگی مستقیم به توسعه اقتصادی دارد. به همین دلیل افراد در کشورهایی با میزان توسعه اقتصادی مشابه، سن امید به زندگی مشابه دارند.

نسرین سلطانخواه معاون علمی و پژوهشی رئیس‌جمهور به تازگی سن امید به زندگی زنان ایرانی را که ۴۹درصد جمعیت ایران را تشکیل داده‌اند، ۷۴ سال اعلام کرده است. آمار او با اطلاعات بانک جهانی در سال ۲۰۰۹ تطابق دارد. بر اساس این آمار امید به زندگی در ایران برای زنان ۷۴ سال، برای مردان ۷۱ سال و در مجموع ۷۲ سال است. همین آمار در سال ۲۰۱۰ می گوید امید به زندگی زنان ایرانی به ۷۵ سال رسیده که مشابه سن امید به زندگی زنان در کشورهای لبنان، هندوراس، اردن، جامائیکا، تنگا، روسیه، ساموآ، مصر، چین و عربستان سعودی است.

امید به زندگی چیست؟

امید به زندگی متوسط سال‌هایی است که اشخاص می‌توانند با تجربه میزان‌های مرگ و میر کنونی زنده بمانند. این شاخص فاصله بین ملل ثروتند و فقیر را به خوبی نشان می‌دهد. علاوه بر این سطوح بالای مرگ و میر اطفال با امید به زندگی پایین ارتباط دارد. کشورهای جهان در سال‌های گذشته کاهش مرگ و میر و افزایش سن امید به زندگی را تجربه کرده‌اند که در برخی شیب ملایمتری حاکم بوده و در برخی شیبی تند.

تحول سن امید به زندگی در ایران در سال‌های اخیر با شیبی ملایم ازمیانگین ۷۱ سال بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۰۵ به ۷۲ سال بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹و ۷۳ سال در سال ۲۰۱۰ رسید.۹۹ کشور جهان در متوسط امید به زندگی زنان بالاتر از ایران جای گرفته‌اند.

امید زندگی زنان ایرانی
جنس یکی از فاکتورهای موثر در مرگ و میر است. زنان هر چند از بیماری‌های بیشتری رنج می‌برند اما احتمال مرگ آنها در مقایسه با مردان پایین‌تر بوده است. لوپز و روزیکا دو محقق جمعیت‌شناس معتقدند در کشورهای معدودی عدد امید به زندگی مردان بالاتر از زنان است (بنگلادش، بوتان، نپال و وانوآتا) و در اغلب کشورهای جهان امید به زندگی در بدو تولد برای زنان بین ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از مردان است. در مواردی که دختران و زنان جوان نسبت به مردان همسن خود میزان مرگ و میر بالاتری داشته باشند، پای نتایج بهداشتی تبعیض اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میان است.

سن امید به زندگی زنان در ایران به متوسط خاورمیانه و آسیای شرقی نزدیک است. برخی کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه توانسته‌اند سن امید به زندگی زنان را تا ۷۶ سال ارتقا دهند. در میان کشورهای جهان، کشورهای منطقه یورو با متوسط ۸۴ سال، بهترین وضعیت سن امید به زندگی زنان را دارند که ۱۰ سال بالاتر از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست.

در جدول زیر متوسط سن امید به زندگی زنان در مناطق مختلف جهان را ببینید.

کشورهای دارای بیشترین و کمترین سن امید به زندگی زنان در سال ۲۰۱۰


در نقشه زیر وضعیت مناطق جهان از لحاظ متوسط سن امید به زندگی زنان را ببینید.

مرجع : خبرآنلاین/ انتهای متن/

نمایش نظرات (15)