جهیزیه‌های 50 میلیون تومانی

سن ازدواج پسران تهران 30 و دختران 28 سال شده است و این یعنی سن ازدواج افزایش یافته که یکی از مهمترین دلایل این اتفاق بروز مشکلات اقتصادی است.

0

سرویس خبر به دخت/

به نقل از حمایت، ازدواج، اتفاقی که زن و مرد را به هم پیوند می دهد. پیوندی که از بعد از ظهور اسلام شکلی شرعی و قانونی به خود گرفت وبیش از 1400 سال است که مسلمانان با توجه به فرامین الهی با یکدیگر ازدواج می کنند تا با این امر تحکیم خانواده، جامعه، رشد جمعیت، تعاملات اجتماعی و … را رقم بزنند. ازدواج جدای از صدها ویژگی از انزوای فردی جلوگیری می کند و می توان گفت از زوایای مختلف قابل تامل و بررسی است. اما آیا به آسانی می توان بعد از انتخاب سخت همسر ازدواجی آسان را رقم زد؟ شاید بتوان گفت كه امروز مشكلات اقتصادی بیش از سایر مشكلات بر ازدواج جوانان سایه افكنده است. اما تنها کار دولت در سال های اخیر در مورد کمک هزینه ازدواج، پرداخت وام بوده است كه آن هم فعلا در برخی استان ها متوقف شده و مقدارش آنقدر كم است كه نمی تواند دردی از زوج جوان درمان كند.

مردان 30 ساله و زنان 26 ساله مجرد!
علی اکبر محزون مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به میانگین سن ازدواج در کشور که در سال جاری برای مردان 2/27 سال و برای زنان 23 بوده گفت: متاسفانه بر اساس شاخص های آماری میانگین سن ازدواج در کلانشهرها نسبت به میانگین سن ازدواج کشوری افزایش بیشتری داشته که زنگ خطری برای جوامع شهری به ویژه کلانشهرها ست. بر اساس این گزارش میانگین سن ازدواج در استان تهران نزدیك به 30 سال برای مردان و 26 سال برای زنان است. كه تمامی این آمارها درحالی است که به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از دغدغه های جوانان برای آغاز زندگی مشترک سدی به نام مشکلات اقتصادی است و بسته شدن درهای بانک به سوی جوانان و ارائه نکردن تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج مشکلات متعددی برای این دسته از مردم به بار خواهد آورد.

طرح دو فوریتی اعطای وام ازدواج
عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با «حمایت»، گفت: شدت انتقادها به مشکلات اقتصادی و وام ازدواج جوانان به حدی بود که چهارشنبه گذشته طرح دوفوریتی را با جمع آوری 50 امضا از نمایندگان مجلس تنظیم و مطرح کردم تا به صحن علنی مجلس برود. در این طرح دولت را مکلف کردیم که در سال 92 مبلغی را به بانک ها اختصاص دهد تا با این مبلغ اضافی داده شده به بانک ها زوج هایی که از دوسال قبل ثبت نام کرده اند وام خود را مطابق روز دریافت کنند و یا اگر میزان تقاضای وام ازدواج افزایش یافت بانک از این وجوه که با عنوان «وجوه اداره شده» شناخته می‌شود به پرداخت وام ازدواج به جوانان بپردازد تا از این طریق هیچ زوجی ماه‌ها در انتظار نماند. در این صورت بانک ها علاوه بر اعطای وام از طریق منابع قرض الحسنه خود می توانند از مبلغی که دولت در اختیارشان قرار داده برای پرداخت به متقاضیان وام ازدواج استفاده کند.

وی گفت: درحال حاضر بعضی از عروس و دامادها دوسال در انتظار دریافت وام ازدواج هستند بنابراین با وجود منابع محدود در صورت افزایش وام، تعداد افراد کمتری از این تسهیلات بهره مند خواهند شد و افراد پشت نوبتی دریافت وام ازدواج بیشتر می شوند. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اعطای وام جهیزیه و مسکن به دختر و پسر را به صورت جداگانه برنامه مناسبی عنوان کرد و گفت: در موقعیت فعلی این امر امکان پذیر نیست و می توان در مراحل بعدی این موضوع را در مجلس مطرح و به دولت پیشنهاد کرد. عزیزی موارد مطرح شده در خصوص افزایش جمعیت را امری مهم دانست و گفت: برای اجرایی شدن این مبحث باید زیرساخت‌ها و امکانات اولیه آن مانند تسهیل شدن امر ازدواج فراهم شود و نیازمند تدبیر مسئولان در این زمینه است.

گشتی در بازار جهیزیه
در این میان پرسه زدن در بازار لوازم خانگی خیابان جمهوری تهران دیگر به یك تفریح بدل شده انگار داریم از نمایشگاه دیدن می كنیم چون قدرت خرید بسیار كم شده است. با چرخی در بازار لوازم خانگی می توان افزایش قیمت‌ها را به آسانی نسبت به سال گذشته مشاهده كرد. برای نمونه یخچال ساید بای‌ساید خارجی از 2 میلیون تومان به 4 تا 8 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین میانگین اجاق گاز 5 شعله از 900 هزار تومان تا 3 میلیون تومان، ماشین لباسشویی از 2 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان، فرش 12 متری ماشینی 750 هزار تومان تا 3 میلیون تومان است.

محمد کاری مدیرفروش نمایندگی یک شرکت خارجی در گفت و گو با «حمایت»، می گوید: در این فروشگاه سه قلم کالای یخچال، لباسشویی و اجاق گاز به فروش می رسد که یک عروس و داماد اگر بخواهند با کمترین مبلغ این سه کالا را خریداری کنند حداقل 5 میلیون تومان باید بپردازند. این درحالی است که این در مقایسه با دیگر برندها حداقل یک و نیم میلیون تومان ارزان تر و از استقبال کمتری در میان مردم برخوردار است.

مسعود زینعلی نماینده فروش لوازم خانگی هم می گوید: اگر فردی بخواهد برای دختر و یا پسرش 8 قلم کالا با کیفیت مناسب با مارک معروف خریداری کند باید حدود 40 تا 50 میلیون تومان هزینه کند. در این میان بیشترین فشار روانی و اقتصادی بر روی والدین است. محمدحسن گلپرور نمایندگی یک شرکت معروف خارجی هم می گوید: والدین برای حفظ آبرو هم که شده با قرض کردن و وام گرفتن های متعدد سعی می کنند برای فرزندانشان محصولات خوبی خریداری کنند. برای خریداری 6 قلم کالا با کمترین هزینه 15 میلیون تومان نیاز است که با توجه به اینکه قیمت محصولات ایرانی و خارجی تفاوت چندانی ندارد مردم به سمت محصولات خارجی می روند چون در طول سال‌ها به مردم ثابت شده که تولیدات داخلی موارد استاندارد را رعایت نمی کنند و بنابراین از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

منبع:مهرخانه/انتهای متن/

درج نظر