ازتباط استرس زن باردار و لب‌شکری‌شدن کودک

یک آسیب‌شناس اجتماعی از جمله موارد تاثیرگذار بر سلامت روانی افراد به ویژه سلامت روانی زنان را، نوع رفتار والدین در دوران کودکی، خانواده به ویژه خانواده‌های نابسامان و متشنج و جامعه دانست و افزود: زنانی که از سواد و سطح فرهنگی پایین تری برخوردارند آسیب پذیر‌تر هستند.

0

سرویس خبر به دخت/ 

قرایی مقدم درباره عواملی که بر سلامت روانی به ویژه سلامت روانی زنان اثرگذار است، گفت: عوامل متعددی در سلامت روانی تاثیرگذار است و تاثیرگذاری آن‌ها حتی از قبل و اولین مرحله تولد آغاز می‌شود. از نظر روان‌شناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان حتی نحوه شیردهی، شست و شوی کودک و قنداق کردن می‌تواند در سلامت روانی فردی موثر باشند.

قرایی مقدم درباره بررسی‌های دیگری که در حوزه روان‌شناسی کودکان نابهنجار صورت گرفته است، گفت: کودکانی که مادران آن‌ها در دوره‌ بارداری دچار استرس، بی‌خوابی و فشار عصبی هستند و مورد بدرفتاری همسر قرار می‌گیرند از نظر جسمی اغلب لب شکری به دنیا می‌آیند و از نظر روانی این افراد برای جرم زایی مستعد‌تر هستند.

وی از دیگر موارد تاثیرگذار بر سلامت روانی را نوع رفتار والدین بعد از تولد به ویژه رفتار مادر، خانواده به ویژه خانواده‌های نابسامان و جامعه دانست و افزود: در جامعه خشونت‌های متعددی علیه زن وجود دارد که از جمله می‌توان به تبعیض‌هایی که در خانواده بین فرزندان دختر و پسر و در محیط کار بین زنان و مردان وجود دارد، خشونت زنان علیه زنان و خشونت‌های حقوقی در مسائل دیه وارث اشاره کرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره میزان آسیب پذیری گروه‌های مختلف زنان گفت: زنانی که از سواد و سطح فرهنگی پایین تری برخوردارند آسیب پذیرترند؛ اما زنان طبقه متوسط نسبت به گروه زنان کم سواد احساس برابری بیشتری با مرد‌ها دارند و این موضوع تاثیرات متفاوتی دارد، زیرا از طرفی سلامت روحی و روانی این زنان بیشتر است و از طرف دیگر همین عامل باعث برخی طلاق‌ها می‌شود.

وی که معتقد است آموزش مهارت‌های زندگی تاثیر بسیاری بر سلامت روانی زنان دارد، بر لزوم گسترش مهارت‌های زندگی تاکید کرد و گفت: این آموزش‌ها شامل آموزش نگهداری از کودک، ‌ نحوه زندگی و برخورد با جامعه است و هدف، این است که زنان آن طور که متناسب و مناسب زندگی در جامعه است، تربیت شوند.

منبع: ايسنا/انتهای متن/

درج نظر