ازدواج غير رسمي، بازماندگي تحصيلي و نبود امكانات بهداشتي

چندي پيش معاون استانداري سيستان و بلوچستان در مصاحبه اي، مشكلات زنان اين استان را فهرست وار، نه به تفصيل ،عنوان كرده ونكته بسيار مهمي را متذكر شده بود كه رفع مشكلات و آسيب هاي اجتماعي در اين استان، از گرفتاري هاي كل كشور مي كاهد.خلاصه اين مصاحبه در سايت هاي خبري آمد .

2

سرویس ما و زندگی به دخت/

“به دخت” اما علاوه بر درج اين خبر ،با يك فاصله زماني آن را دوباره مطرح مي كند . اين آش شور را دوباره هم مي زنيم تا حكايت مدرسه دخترانه شين آباد نشود كه بالاخره نفهميديم كي به كي بود.25 دختر از هستي ساقط شدند تا مدرسه اي كه از مديرش گرفته تا مقامات بالاتر آموزش و پرورش و شركت گاز و ….نسبت به وضعيت آن بي تفاوت و سهل انگار بودند،در عرض كمتر از دو ماه هم نوسازي شود و هم مجهز به لوله كش گاز!

بي تفاوتي همه مسوولين سيستان و بلوچستان و اي بسا مسوولين مركز نشين نسبت به حال و روز زنان سيستان و بلوچستان اما، مثل مدرسه شين آباد 25 قرباني نخواهد داشت،بلكه به قول شيخ زاده معاون استانداري اين استان محروم(نسبت به تهران)وضعيت كل كشور را در تهديد آسيب قرار مي دهد. بخوانيد:

رجبعلی شیخ‌زاده معاون استاندار سیستان و بلوچستان :توجه به استان سیستان و بلوچستان، زمینه پیشگیری از مسائل و آسیب‌های خاص اجتماعی است که در کشور اتفاق می‌افتد.

–          ثبت نشدن تعداد زیادی از ازدواج‌ها و تعدد زوجین در استان همچنین ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه از جمله تهدیدات اجتماعی است که فرهنگ جامع سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

–          حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های متعدد غیررسمی منشأ بسیاری از مسائل اخلاقی در جامعه می‌شود که باید به جد این مطلب مهم را پیگیری کنیم.

–          ریزش شدید تحصیلی و بازماندگان از تحصیل در بین دختران استان سیستان و بلوچستان

–          در مصوبه دور سوم سفر ریاست جمهوری مقرر شده بود که وزارت آموزش و پرورش سندی را تهیه و تنظیم و به تصویب دولت برساند که بر اساس آن وضعیت آموزشی این قشر را ساماندهی کند، ولی آموزش و پرورش تا کنون هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده است.

–          در مورد مسائل بهداشتی و درمانی، عدم راه و دسترسی به روستاییان که موجب مرگ و میر مادران و کودکان می‌شود.

–           به دلیل همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان هنوز مجبوریم سالانه دو تا سه بار واکسن بابت فلج اطفال در استان داشته باشیم.

–          معاون سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان از تشکیل نهاد حمایتی به منظور زیرپوشش قرار دادن زنان بی‌سرپرست، زندانیان و معتادان در استان خبر داد.

 

 /انتهای متن/

 

نمایش نظرات (2)