افزایش شیوع ایدز در بین زنان

کارشناس مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت از افزایش شیوع ایدز در بین زنان ایرانی خبر داد و گفت:‌ برای اطلاع رسانی درباره بیماری ایدز محدودیت داریم.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش فارس حمیرا فلاحی امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان با اشاره به آمار شیوع ایدز در کشور خاطرنشان کرد: طبق آمار ثبت شده تا ابتدای مهر سال 91، 25 هزار و 41 بیمار مبتلا به HIV در کشور به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد 22 هزار و 647 نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با برآورد این آمار می‌توان گفت 90.6 درصد مبتلایان به HIV را مردان و 9.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما با وجود آمار پایین زنان باید گفت میزان شیوع آن در زنان رو به افزایش است.

کارشناس مسئول اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه انتقال HIV به روش‌های مختلف رخ می‌دهد، افزود: موج اول از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی، موج دوم با تزریق سرنگ و سوزن مشترک و موج سوم از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده رخ داده که هم خانم‌ها و هم آقایان را تهدید می‌کند.

فلاحی تصریح کرد:‌ در بحث انتقال از طریق تماس جنسی خانم‌ها بیشترین مبتلایان را تشکیل می‌دهند که معمولاً این زنان همسرشان به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس‌های جنسی HIV را به آنها منتقل کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد رده سنی مردان 25 تا 34 سال در کشور بیشترین گروه مبتلایان به HIV را تشکیل می‌دهد، افزود: بعد از این رده، 35 تا 44 ساله‌ها در بین مردان بیشترین گروه‌ مبتلا به HIV هستند. 

فلاحی گفت: آمارها نشان می‌دهد انتقال ایدز در مردان جوان به ویژه‌ آنهایی که رفتارهای محافظت‌ نشده دارند و از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند بیشتر بوده است.

وی به نحوه اطلاع‌رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که از نظر هزینه تبلیغات و چارچوب‌های اخلاقی وجود دارد نمی‌توانیم به هر شکلی در خصوص بیماری ایدز اطلاع‌رسانی بکنیم ولی با همه اینها انیمیشنی موزیکال چندبار از صداوسیما پخش شد و در بازی فوتبال هم برای یک مرتبه شعار ایدز روی لباس بازیکنان قرار گرفت.

این کارشناس مسئول در اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: از آنجایی که کشورهای تایلند، ترکیه و برخی‌ کشورهای منطقه مخاطبان مردان جوان ایرانی هستند در پروازهای خارجی نشریات ماهانه مطالبی درباره ایدز اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

 

منبع : تابناک/ انتهای متن/

درج نظر