شلغم را برای چی و با چی بخوریم؟

فصل زمستان خوردنی های مفیدی دارد که یکی از آنها شلغم است. در آخرین روزهای این فصل با شلغم بیشتر آشنا شویم.

5

سرویس تغذیه به دخت/

شلغم یک ماده غذایی مغذی است ،تقویت کننده چشم بوده و برای مبتلایان به سنگ کلیه مفید است.مصرف شلغم در بهبود جوش صورت موثر است. افرادی که مبتلا به جوش صورت و اگزما هستند، چنانچه هر روز مقداری شلغم خام بخورند، نیاز بدن شان به گوگرد بر طرف شده و در نتیجه جوش صورت شان از بین خواهد رفت.

شلغم در تقویت تخمدان ها موثر بوده و رحم را برای پرورش نوزادی سالم و قوی تقویت می کند. شلغم  به علت داشتن فیبر، پاک کننده قوی روده ها است و خواص تسکین دهنده اش، آن  را به یک داروی طبیعی خواب آور تبدیل می کند.

شلغم در درمان سرما خوردگی موثر بوده وبهترین شیوه مصرف آن به صورت بخارپزاست . ضمنا می توان شلغم را در سوپ و آش هم مصرف کرد.

قرقره کردن آب شلغم نیزگلودردهای باکتریایی را تسکین می دهد

مقادیر فراوان ویتامین c  در شلغم موجب شده که نقش آنتی اکسیدانی داشته باشد به نحوی که با مصرف آن  از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می شود.

مقادیر فراوان فسفر در شلغم به تقویت حافظه وسیستم عصبی کمک می کند.

املاح کلسیم و منیزیم موجود در شلغم در رشد استخوان های کو دکان و تقویت اسکلت زنان باردار موثر است و آهن موجود در شلغم آن را به میوه ای خون ساز تبدیل کرده است.

نظر ابن سینا درباره ی شلغم

دانشمند نامی ایرانی این سینا گفته  :شلغم ، بیابانی و کاشتنی دارد .شلغم بیابانی کم غذا تر است. هر دو نوع شان طبیعتی مرطوب و گرم دارند. شلغم پخته با گوشت چرب، سینه و گلو را نرم می کند و در معده زیاد ماندگار است. گویند خوردن شلغم خام وپخته به نفع چشم است. آب شلغم ادرار آور است وقوای جنسی را زیاد می کند.

مشخصات شلغم خوب، سفت و تو پر بودن آن است. در غیر این صورت کهنه می باشد و نفخ آن زیاد تر است.

شلغم خوب باید براق ،شفاف ،صاف ، سنگین ودرونش شفاف و روشن باشد .

شلغم های کوچک، شیرین تر و شلغم های بزرگ، موثر ترند.

اما شلغم را با چی بخوریم ؟

از آنجا که شلغم نفاخ و دیر هضم است، بهتر است با آویشن یا زیره مصرف شود.

 محبوبه طیبی/ انتهای متن/

نمایش نظرات (5)