حضور زنان کارد به دست مصری در اعتراض به سکوت قانون

زنان مصری از وقتی دریافته اند که قانونگذاران کشورشان هیچ فکری برای حمایت از حقوق آن ها در برابر مردان متجاوز نکرده اند، تصمیم گرفته اند که خودشان از طریق یادگیری فنون رزمی و دفاع شخصی، متجاوزان را ادب کنند.

1

سرویس خبر به دخت/ 

چندی پیش تعداد کثیری از این زنان در حالی که کاردهای آشپزخانه خود را در دست داشتند به خیابان ها آمدند و با نشان دادن پلاکاردهایی به مردان متجاوز هشدار دادند که دستشان را قطع خواهند کرد..

این اقدام زنان مصری در حالی رخ می دهد که در روزهای اخیر از شدت اعتراضات خیابانی به دولت محمد مرسی کاسته شده است؛ اعتراضاتی که از 25 ژانویه تاکنون به کشته شدن حداقل 70 مصری انجامیده و از قضا در این اعتراضات چندین و چند زن و دختر جوان مورد تجاوز قرار گرفته اند.

خبرگزاری  آسوشیتد پرس اخیراً گزارشی را در مورد اعتراضات زنان مصری به شیوع تجاوزات جنسی و نیز واکنش های تند برخی گروه های سلفی به این اعتراضات منتشر کرده است که خواندنش خالی از لطف نیست.

زنانی که همیشه قربانی جامعه مردسالار مصر بوده اند

خشونت بر علیه زنان مصری تنها به همین اعتراض های اخیرهای اخیر ختم نمی شود؛ از آغاز به کار دولت محمد مرسی و قبل از آن در دوران کوتاه حکومت شورای نظامی بر کشور و نیز در دوران 30 ساله حکومت حسنی مبارک، زنان مصری همواره با خشونت های که در جامعه مردسالار پرجمعیت ترین کشور عربی جریان داشته، دست و پنجه نرم کرده اند.

با این وجود، موج جدید این خشونت ها که از چندی پیش آغاز شده و ماهیت جنسی داشته است، بیش از هر زمان دیگری عرصه را بر زنان مصری تنگ کرده و آنها را به واکنش در برابر متجاوزان مجبور ساخته است.

در تظاهرات های اخیر بر علیه دولت مرسی، تنها ظرف یک روز بیش از 20 فقره تجاوز جنسی به زنان و دختران شرکت کننده در تظاهرات گزارش شد. یکی از قربانیان، دختر 19 ساله ای بود که در حوالی میدان التحریر مورد تجاوز مردان ناشناس قرار گرفت. سازمان ملل از دولت مصر خواسته است که این تجاوزها را پیگیری کند و برای حل مشکل چاره ای بیاندیشد.

برخی فعالان سیاسی مدعی شده اند که این تجاوزها کاملاً برنامه ریزی شده است و گروه های مخالف تظاهرکنندگان سعی دارند با دامن زدن به آن، زنان را از حلقه معترضان خیابانی خارج کنند؛ هرچند این فعالان سیاسی تاکنون از هیچ گروه مشخصی نام نبرده اند.

واکنش سلفی ها: به تظاهرات نروید تا مورد تجاوز قرار نگیرید

روز دوشنبه کمیسیون حقوق بشر مجلس مصر که در ید قدرت اسلام گرایان تندرو قرار دارد برای بررسی مشکل تجاوز به زنان در تظاهرات های اخیر تشکیل جلسه داد و در نهایت نتیجه این شد که زنان شرکت کننده در تظاهرات ها مورد شماتت قرار گرفتند؛ این کمیسیون در گزارش خود اعلام کرد که زنان نباید در اعتراضات خیابانی و به خصوص در خیابان هایی که به گفته آن ها ناامن است، حضور می یافتند.

البته کمیسیون حقوق بشر مجلس مصر در ادامه خواستار تصویب فوری قوانینی در راستای دخالت موثر پلیس در تظاهرات به منظور جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شد اما عادل عفیفی، یکی از نمایندگان سلفی مجلس مصر در اظهاراتی که در صدر عناوین روزنامه های مصری قرار گرفت، اعلام کرد: « در برخی موارد خود زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، مقصر اصلی هستند چرا که خودشان را در آن موقعیت قرار داده اند».

هفته پیش نیز فیلمی منتشر شد که در آن محمد عبدلله، یکی روحانی سلفی معروف مصر، زنان شرکت کننده در تظاهرات های ضددولتی را در زمره صلیبیون و شیاطین خوانده و گفته بود: « آنها با پای خود به استقبال متجاوزان جنسی می روند».

این اظهارات نمایندگان و روحانیون سلفی با واکنش تند جنبش های حمایت از حقوق زنان در مصر و سایر نقاط جهان روبرو شده است. کمپین خیزش زنان جهان عرب که یک جنبش اینترنتی است و از بیروت لبنان هدایت می شود، با قرار دادن عکس های مربوط به تظاهرات اخیر زنان مصری در صفحه فیس بوک خود از مردم کشورهای مختلف جهان خواسته است که با تجمع در برابر سفارت مصر در کشورهای خود، اعتراض خود را به سخنان اخیر سلفی ها در مورد زنان مصری نشان دهند.

مایکل پاسنر، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و حقوق کارگران نیز ضمن انتقاد از ناموفق بودن نظام قضائی مصر در برخورد با متجاوزان، نسبت به افزایش خشونت بر علیه زنان مصری هشدار داد.

زنان مصری برای دفاع از خود وارد عمل می شوند

در تعطیلات آخر هفته گذشته، در محله سرسبز المعادی قاهره زنانی را دیدیم که در حال یادگیری فنون رزمی ساده اما کارآمد برای دفاع از خود در  برابر متجاوزان بودند. این زنان که در واقع در یک دوره کوتاه آموزش دفاع شخصی شرکت کرده بودند، یاد گرفتند که چگونه با ضربه زدن به نقاط حساس در گردن و صورت فرد متجاوز، شرایط را برای فرار از دست وی مهیا کنند.

برخی از زنان مصری نیز ترجیح می دهند که علاوه بر یادگرفتن فنون دفاع شخصی، با خود سلاح سرد نیز حمل کنند؛ گزینه ای که گاه می تواند پیامدهای سنگینی را هم برای زنان و هم برای متجاوزان به همراه داشته باشد.

منا عصام، یکی از زنانی که اخیراً در دوره های دفاع شخصی شرکت کرده است در این خصوص می گوید: « ما همواره با خطر آزار جنسی روبرو هستیم و باید از خودمان دفاع کنیم. من در طول دوران رشدم بارها با دست درازی مردان هوسران مواجه شده ام. زمانی که 10 یا 11 سالم بود هر روز مردی مرا از مدرسه تعقیب می کرد و بعضاً به اندام های من دست می زد. آن موقع حتی نمی دانستم که چنین کاری معنی اش تجاوز است؛ هنوز هم من و بیشتر زنان مصری چنین اتفاقاتی را در خیابان ها تجربه می کنیم».

اخیراً گروه هایی برای محافظت از زنان در برابر تجاوزات جنسی در اعتراضات خیابانی تشکیل شده اند. یکی از این گروه ها، گروه التحریر است که سعی دارد اعتماد به نفس زنان در برخورد با متجاوزان را تقویت کند و به جرأت دهد که مشکل را به مراجع مربوطه گزارش نمایند.

اکنون زنان مصری فهمیده اند که با پنهان کردن تجاوزها این امکان را به متجاوزان می دهند که دوباره کار زشت خود را تکرار کنند. آنها کم کم جرأت یافته اند که با شکستن تابوهای جامعه سنتی و محافظه کار خود، حتی در رسانه های گروهای در مورد چنین مشکلاتی صحبت کنند.هفته گذشته یک دختر مصری به نام یاسمین البرماوی، در یک شبکه تلویزیونی خصوصی از مردانی صحبت کرد که در میدان التحریر به وی حمله ور شده و با کشاندن بدن وی بر روی خیابان ها، لباس هایش را پاره کرده و شلوارش را با چاقو بریده بودند.

شورای عالی زنان مصر هم در محکومیت تجاوزهای اخیر بیانیه صادر کرد

روز دوشنبه شورای عالی زنان مصر نیز با صدور بیانیه ای در محکومیت تجاوزهایی که آنها را برنامه ریزی شده خوانده بود، رسماً ورود خود را به این قضیه اعلام کرد.

در بیانیه این شورا آمده است: « ما خشونت ها و تجاوزهای جنسی را که اخیراً در میدان التحریر اتفاق افتاده و به رنج های زنان کشور افزوده است را محکوم می کنیم و آن را یک اقدام برنامه ریزی شده برای خاموش کردن صدای اعتراض زنان مصری برای دفاع از حقوق خودشان می دانیم».

تصاویر مربوط به اعتراضات اخیر زنان مصری به مسئله تجاوز نیز به نوبه خود سر و صدای زیادی را در رسانه های جهان به راه انداخته است. از جمله این تصاویر که اکنون به پوستری معروف در بین جنبش های دفاع از حقوق زنان تبدیل شده، تصویر زنی محجبه است که کارد به دست، در میدان التحریر حضور یافته است.

یکی از دیگر از تصاویری که اکنون به یک نماد مبارزاتی تبدیل شده، تصویر  خواننده معروف مصری به نام ام کلثوم است که او هم با کارد آشپرخانه خود به خیابان آمده است؛ در زیر این تصویر، جمله ای معروف از یکی از ترانه های ام کلثوم دیده می شود: «صبر هم حدی دارد!»

منبع:شفقنا/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)