زنان بیش از مردان به ورزش نیاز دارند

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بعضی از فعالیت‌های ورزشی فواید یکسانی بر مردان و زنان ندارند و زنان باید بیشتر فعالیت کنند تا به فواید مشابه دست پیدا کنند.

0

سرویس خبر به دخت/

تحقیقات در دانشگاه میسوری نشان می‌دهد که ورزش‌هایی که برای مردان دچار چاقی مفرط مفید است، لزوما همان فایده را برای زنان چاق ندارد. این یافته‌ها به محققان و متخصصان سلامتی کمک می‌کند تا ورزش‌هایی برای زنان دچار چاقی مفرط طراحی کنند.

ژیل کانالی، استاد دانشکده ورزش و تغذیه در دانشگاه میسوری می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد که جنسیت بر ساز و کار قلب و عروق در افراد دچار چاقی مفرط و دیابت نوع دو تاثیرگذار است. سلامتی مردان پس از انجام ورزش‌های هوازی پیشرفت می‌کند، اما همین نتایج برای زنان صدق نمی‌کند.
کانالی و همکارانش واکنش‌های قلبی – عروقی ۷۵ فرد دچار چاقی مفرط را مورد بررسی قرار دادند، این واکنش‌ها عبارتند از ضربان قلب، فشار خون و … . افراد به اندازه یکسان تست انجام دادند به این ترتیب که به طور مداوم و با قدرت شی را برای چند دقیقه در دست فشار می‌دهند. این کار را قبل و بعد از ۱۶ هفته‌ پیاده روی انجام می‌دهند.

کانالی می‌گوید: آنچه تحقیقات مشخص می‌کند، این است که فوایدی که ما تصور می‌کنیم ورزش برای افراد به همراه دارد در هر دو جنسیت یکسان نیست به خصوص در آن هایی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند. این نگران کننده است، زیرا مرگ و میر ناشی از دیابت نوع دو، به خصوص در زنان زیاد است. ما به دنبال راه‌های ورزشی هستیم تا به این افراد کمک کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از ورزش‌ها برای زنان کافی نیستند مثلا برنامه پیاده روی برای آن ها تاثیر کافی ندارد.

وی می افزاید: زنانی که دیابت نوع دو دارند به ورزش‌های طولانی تر و شدیدتری احتیاج دارند، به علاوه باید توجه شود که چقدر طول می کشد تا ساز و کار قلب و عروق بعد از ورزش به حالت عادی برگردد و این که ضربان قلب به هنگام ورزش چقدر است.

کانالی می‌گوید : خیلی از افراد به این قضیه توجه می‌کنند که ضربان قلب‌شان هنگام ورزش چقدر است، اما باید به ضربان قلب پس از ورزش نیز توجه کرد. به هنگام ورزش افراد تمایل دارند تا فشار خون‌شان بالا برود، اما این فشار خون نباید زیاد بالا برود. فشار خون بعد از ورزش باید به حالت عادی باز گردد. در مطالعات ما، میزان بازگشت به حالت عادی در مردان سریع‌تر از زنان است. پس از تمرین حتی مردان در زمان کمتر و مطلوب‌تری به حالت عادی باز می گردند، اما برای زنان این زمان تغییر نمی‌کند.

منبع:افکارنیوز/ انتهای متن/

درج نظر