کرسی های آزاداندیشی در حوزه زن و خانواده در راه است

همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده در بهمن ماه امسال در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. در مورد اهداف و چگونگی برپایی این همایش با مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست همایش ملی اندیشه‌های راهبردی زن و خانواده و نیز دکترفهیمه فرهمندپور رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران و مجری همایش گفت و گویی داشته ایم:

0

سرویس اجتماعی به دخت/

– رئیس همایش چه گفت؟

مریم مجتهدزاده رئیس همایش ملی اندیشه‌های راهبردی زن و خانواده و رئیس مرکز امور زنان و خانواده در گفت وگو با خبرنگار به دخت در مورد هدف از برپایی این همایش گفت: دبیرخانه همایش های راهبردی در مرکزامور زنان درنظر دارد با برگزاری نشستهای علمی و تخصصی با نخبگان و اندیشمندان و تبادل نظر در این زمینه اندیشه صحیح و جامعی جهت برنامه ریزی و اجرا به دست آورده و در اختیار مجریان امور قرار دهد که دستاوردهای آن تنها مفید فایده  برای جمهوری اسلامی نیست که انشاء اله می تواند برای شیفتگان حق و عدالت در سراسر جهان نیز الگوی نظری و عملی ارائه دهد.

نتایج سلسله همایش های راهبردی زن و خانواده تا پایان سال 91 جمع بندی خواهد شد چراکه یکی از اهداف برگزاری این همایش ها به دست آوردن ایده های نو برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه زن و خانواده است. پس دومین کاری که در دستور کار دبیرخانه قرار دارد برگزاری کرسی های آزاداندیشی خواهد بود .

وی در توضیح این اهداف گفت:  ما چه به دنبال تمدن‌سازی باشیم و چه نباشیم، حداقل برای حفظ هویت خود باید روش زندگی متناسب با اعتقادات مان را ارائه دهیم.تفکیک سبک‌ زندگی از اعتقادات و دین به این علت مد نظر نظام سلطه بود که فرهنگ مهاجم غرب را تبدیل به فرهنگ غالب کند. وقتی انسان‌های بسیاری در خارج از مرزهای آمریکا، آمریکایی زندگی می‌کنند، ایالات متحده می‌تواند به عنوان عمق استراتژیک خود، روی آنان حساب کند. این موفقیتی است که آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند با به کارگیری قدرت نظامی و سیاسی خود به آن دست یابند.

ما فکر می کنیم که  دستیابی به این سبک امکان‌پذیر است، به شرط آن که به خوبی، بصیرت نسبت به گفتمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که همان گفتمان انقلاب اسلامی است، ایجاد شود.

گفتمان انقلاب اسلامی قصد دارد همه حوزه‌های حیات، شامل حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار را پوشش دهد. در این جهت لازم است علاوه بر اصلاح سبک‌زندگی، به بخش ابزاری تمدن، علوم و ساختارها و محصولات، تکنیک و بار ارزشی و معرفتی تکنیک و ساختارهای توزیع ثروت و قدرت اطلاعات توجه شود.

مجتهدزاده اظهارکرد: اصلاح سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف در چارچوب اسنادی مانند سند چشم‌انداز از اهداف ما برای تبیین سبک زندگی بود. در این جهت بر اساس ماده 230 سند چشم‌انداز توجه کردیم و با استخراج اسناد 14گانه، راهبردها و برنامه‌هایی را در حوزه مرتبط با سبک‌زندگی تنظیم کردیم.

وی افزود: ارتقای آگاهی و توانایی زنان و مردان، برای ایفای نقش خود در چارچوب سبک‌ زندگی اسلامی ایرانی، اصلاح فرهنگ عمومی، حمایت از خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده ، توسعه سلامت ، تأمین اجتماعی ، افزایش زنان نخبه و فرهیخته از جمله موارد لحاظ شده در سند جامع تحکیم  و تعالی امور زنان خانواده است.

مجری علمی همایش چه گفت؟

دکتر فهیمه فرهمندپور رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار به دخت با اشاره به این که زن ،محور خانواده و خانواده رکن اساسی جامعه است اظهارکرد:بررسی مسایل نظری این حوزه و اهتمام به شناسایی، واکاوی و گره گشایی عملی از مشکلات مبتلا به زنان و خانواده ها در صحنه عینی و عمومی مهم و در فرایند رشد و تعالی جامعه و نظام اسلامی تعیین کننده است .

–    مشخصا چه شد که همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده را بر پا کردید؟

–   اهتمام مقام معظم رهبری به حوزه مسایل زنان و خانواده موجب شد سومین نشست اندیشه های راهبردی که در حضور ایشان تشکیل شد به این موضوع اختصاص یابد و فرصتی ارزشمند در اختیار محققان ، صاحبنظران و استادان علاقمند در این عرصه قرار گیرد تا با واکاوی ، پژوهش و بحث و تبادل نظر در این زمینه، حجم قابل توجهی از محتوای علمی فراهم آید.

در همین نشست رهبر معظم بر ضرورت ادامه این مسیر تا دستیابی به محتوای علمی کافی برای تحقق همه اهداف پیش بینی شده تأکید کردند .ایشان همچنین در بیان اهداف و چشم انداز این حرکت، نظریه پردازی ، گفتمان سازی و تلاش برای تحقق عینی دستاوردها از طریق فعالیت های اجرایی را مطرح کردند. در این راستا دبیرخانه اندیشه راهبردی زن و خانواده در مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد و جمعی از صاحبنظران و نمایندگان دانشگاه ها و دستگاه های علمی و پژوهشی مرتبط ،به هم فکری  و تبادل نظر در خصوص شیوه های اجرایی کردن این حرکت علمی پرداختند.

بعد مقرر شد سلسله نشست های علمی در این حوزه از طریق واگذاری مسؤولیت این نشست ها به دانشگاه ها و مراکز مرتبط با آنها با حمایت مالی مرکز امور زنان برگزار شود که در پی آن قرار بر برگزاری چهار همایش استانی و یک همایش ملی با همین عنوان یعنی اندیشه های راهبردی زن و خانواده شد.

–         در این زمینه چه کارهایی صورت گرفته است؟

–         اداره امور خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ، به عنوان مجری برگزاری همایش های استانی و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران ، به عنوان مجری همایش ملی با حمایت مالی مرکز امور زنان وخانواده ، مسؤولیت انجام این مأموریت را بر عهده گرفتند.

جمع‌بندی نتایج همایش‌های اندیشه های راهبردی زن و خانواده در استان‌ها و همایش ملی ، با توجه به وجود دبیرخانه آن در مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری  به دستورالعمل‌هایی با قابلیت ابلاغ به دستگاه‌ها در راستای ارائه الگوی اسلامی و ایرانی سبک زندگی تبدیل می‌شود.

تعیین دو محور اصلی برای مباحث مطرح در این همایش ها و اعلام از طریق فراخوان جهت دریافت مقالات علمی ، یعنی «عدالت جنسیتی» و «الگوی زندگی اسلامی- ایرانی »، مصوبه دیگر این کمیته علمی بود. اهمیت محور دوم به ویژه با سخنرانی رهبری در سفر به خراسان شمالی روشن تر شد . ایشان در این سخنرانی، ضمن تأکید بر اهمیت توجه به سبک زندگی و معرفی آن به عنوان بخش نرم افزاری و بخش حقیقی و اصلی تمدن سازی ، با ارایه فهرستی مفصل از عناوین مندرج در عنوان سبک زندگی ، به موضوعات مرتبط با زنان و خانواده اشاره کردند.

–  در مورد همایش های استانی توضیح بیشتری می دهید؟

–  همایش های استانی در همان دو محور عدالت جنسیتی و سبک زندگی هدف گذاری شد و مهمترین هدف و اساسی ترین ویژگی این نشست ها ، تلاش برای مطالعه و بررسی و در نهایت ارائه راهکار عملی با توجه به اقتضائات بومی و فرهنگی استان های برگزار کننده بود.

چهار استان سیستان و بلوچستان ، آذربایجان شرقی،خوزستان و یزد به عنوان میزبان و برگزار کننده همایش های استانی انتخاب شد که پس از دریافت مقالات و ارزیابی آنها همایش استانی آذربایجان شرقی در 27 آذر با 30عنوان مقاله و 3 مقاله برگزیده ، همایش استانی سیستان و بلوچستان در 7 دی با70 عنوان مقاله و 9 مقاله برگزیده ، همایش استانی خوزستان در 10 دی با 105 مقاله و11 مقاله برگزیده و همایش استانی یزد در 19دی با 100 عنوان مقاله و 12 مقاله برگزیده برگزار شد.

–   همایش ملی که شما مجری آن بودید، چه دستاوردی داشت؟

–   مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران به عنوان یکی از باسابقه ترین مراکز دانشگاهی فعال در حوزه زنان مأموریت اجرا و برگزاری همایش ملی اندیشه راهبردی زن و خانواده را در بهمن ماه امسال پذیرفت که این همایش در 9 بهمن در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در اجرای این همایش، ما علاوه بر فراخوان عمومی برای ارسال مقاله به همایش به منظور اطمینان از تحصیل و تولید محتوای علمی قابل اعتماد و اعتنا ، مذاکره و انعقاد قرارداد تألیف مقالات علمی پژوهشی مرتبط با محورهای اصلی و فرعی همایش با استادان و محققان برجسته حوزوی و دانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم.

تعداد کل مقالات شامل مجموع مقالات سفارشی و مقالات رسیده از طریق فراخوان ، 169مقاله بود که با توجه به تعدد نویسندگان برخی مقالات بعضا تا چهار نفر ، تعداد کل نویسندگان به 252نفر بالغ شد که 160 نفر آنها زن بودند و 31 درصد آنها دارای مدرک دکترا، 34 درصد کارشناس ارشد ،15 درصد دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشجوی دکترا و کارشناس هر کدام 7درصد و پایین تر 6درصد بود.

نویسندگان مقالات رسیده به لحاظ شغلی از تنوع قابل توجهی برخوردار بودند که بخش عمده آنها را اعضای هیأت علمی ، مدرسین و دانشجویان دانشگاه ها تشکیل می دادند. همچنین از نظر رتبه علمی در میان نویسندگان 56 نفر از مدرسین و اعضای هیإت علمی دانشگا ها و مراکز آموزش عالی بودند.

باتوجه به عرصه های متنوع موضوعات مرتبط با زنان و خانواده و تنوع رویکرد علمی به موضوع، بیشترین محور مقالات در زمینه جامعه شناسی(36 درصد)، روانشناسی(31درصد) و معارف دینی (17 درصد)بود.

–  استانداردهای علمی در انتخاب مقالات چگونه اعمال شد؟

– به منظور حفظ سطح علمی همایش مقالات به فرایند داوری سپرده شد و 22 استاد برجسته از رشته های مرتبط با حوزه زنان و خانواده دعوت شدند که داوری در دو مرحله اولیه و اصلی انجام گرفت.مقالات ممتاز در فصلنامه علمی – پژوهشی زن در فرهنگ و هنر به چاپ می رسند.

– به جز سفارش مقاله کار دیگری هم در زمینه غنای بیشتر علمی همایش ملی زن و خانواده انجام شد؟

– بله، علاوه بر سفارش مقاله به صاحبنظران ، کمیته علمی دبیرخانه همایش ملی چند گفت وگوی علمی در موضوعات مهم همایش با استادان برجسته از جمله دکتر سعید مهدوی کنی ، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده ارتباطات و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع سبک زندگی ، مبانی نظری و چالش های عینی ، دکتر لورین ول هارتر ، استاد دانشگاه وینچستر انگلیس در موضوع نقد سبک زندگی غربی و مقایسه آن با سبک زندگی اسلامی و نیز گفت وگو با خانم علاسوند ، عضو هیات علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم با عنوان امکان سنجی سبک زندگی دینی در جامعه معاصر ، بایسته ها وچالش ها که به صورت مجموعه در دست چاپ است.

محمدزاده/انتهای متن/

درج نظر