پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش دوم

در مورد دوران پریود برای بیشتر دختران جوان سئوالاتی مطرح است که با دوستانشان در میان می گذارند.به دلیل تخصصی بودن بهتر است سئوالات خود را با افرادمطلع یابا ما در میان بگذارید تاپاسخگو باشیم. این بار بیشتر ،سئوالات مربوط به دوران قاعدگی است.امااین دلیل نمی شود تا شما اگر سئوالی در این مورد دارید از ما نپرسید. ما آماده ایم سئوالات شمارا پاسخ دهیم.

112

سرویس سلامت به دخت/

*** من 16 سال دارم . به نظرم می رسد گاهی ترشحاتی دارم. آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟

بعد از بلوغ معمولا ترشحاتی از واژن خارج می شود. مقدار این ترشحات زیاد نیست . اگر شفاف باشند کاملا طبیعی است. با خارش و سوزش هم نباید همراه باشد.

اما اگر ترشحات تکه تکه و پنیری شکل و سفید ، یا زرد، قهوه ای و همراه خارش و سوزش باشند حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

*** در روزهای قاعدگی چه غذاهایی را بخورم؟

تغذیه مناسب و سالم را باید در همه روزها در نظر داشت. وقتی دختران به سن قاعدگی می رسند و در ماه چند روز خونریزی دارند لازم است به مواد پروتئینی، ویتامین ها و املاح از جمله آهن را به اندازه کافی در غذای خود داشته باشند تا دچار کم خونی نشوند. گوشت بخصوص گوشت قرمز و تخم مرغ منابع خیلی خوب پروتئین و آهن قابل جذب هستند. ویتامین ها و املاح برای خون سازی لازم هستند و بهترین منبع آنها سبزی ها و میوه ها می باشند.

چنانچه کسی دچار کم خونی فقر آهن باشد طبق تجویز پزشک لازم است از قرص های آهن استفاده کند.

***از چند روز قبل از قاعدگی خلق و خویم تغییر می کند. بی حوصله و کمی عصبانی می شوم. چه کنم؟

این حالت در بسیاری از زنان و دختران دیده می شود و نشانگان قبل از قاعدگی و یا سندرم pms  نامیده می شود.

به طور کلی قاعدگی در بسیاری از افراد با اندکی تغییر در خلق و خو همراه است. اما مانع از زندگی و روابط عادی آنها نمی شود. اما اگر شخص دچار افسردگی و یا استرس باشد سندرم پیش از قاعدگی شدت یافته و حتی ممکن است آزار دهنده شود.

بهتر است به حال خود در طول ماه توجه بیشتری بکنید و سعی کنید عوامل افسردگی و یا اضطراب را از بین ببرید و یا کاهش دهید.

جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده که ورزش مداوم در طول ماه موجب کاهش این علائم می شود. بنابراین، انجام تمرینات مرتب ورزشی گام موثری در کاهش این ناراحتی است.

*** وقتی قاعده می شوم دچار دل درد می شوم. مادرم می گوید زنگ ورزش در گوشه ای بنشین و ورزش نکن اما معلم ورزش اجازه نمی دهد به نظر شما چه کنم؟

دل دردهای خفیف و متوسط، هنگام قاعدگی، خیلی شایع هستند و اغلب اوقات با یک یا دو قرص مسکن برطرف می شوند. این دردها هیچ مغایرتی با ورزش ندارند. بر عکس، ورزش مناسب موجب شادابی شما خواهد  شد. اما کسانی که دل درد شدید همراه با خونریزی شدید دارند بهتر است در روزهایی که خونریزی زیاد است وربزش نکنند و یا حرکات خیلی سبک ورزشی را انجام دهند.

بهر حال این باور که در این ایام نباید ورزش کرد اشتباه است و فقط در موارد خاص و شدید استراحت لازم است.

***آیا نامرتب بودن قاعدگی مهم است؟

اکثر دختران و زنان به طور متوسط هر 28 روز یک بار قاعده می شوند. ممکن است در چند روزی کم یا زیاد شود. اما اگر فاصله بیشتر باشد و مثلا دو ماه و یا گاهی سه ماه یک بار رخ دهد نشانه یک اختلال هورمونی است و توصیه می شود که به پزشک مراجعه شود. اگر قاعدگی خیلی نزدیک بهم باشد هم باید به پزشک مراجعه کرد.

***خونریزی طبیعی چقدر است؟

قاعدگی حداقل سه روز و حداکثر ده روز طول می کشد. در این مدت هم یک یا دو روز خونریزی زیاد است و بقیه روزها کم یا متوسط است.

اگر از صبح تا شب، هر بار که بعد از دو سه ساعت نوار بهداشتی را عوض می کنید، روی دیگر نوار هم آغشته شده باشد؛ خونریزی زیاد محسوب می شود.

*** من همیشه مرتب قاعده می شدم به طوری که می توانستم قاعدگی بعدی را پیش بینی کنم. اما دو ماه است که با تاخیر زیادی همراه است. آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟

اگر نظم همیشگی بهم بخورد باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

 دکتر شریفه جعفری /انتهای متن/

نمایش نظرات (112)