هیچ شیری ، شیر مادر نمی شود

تغذیه با شیر مادر که از دیر باز به عنوان مهم ترین وسیله برای تغذیه نوزادان و شیرخواران به حساب می آمد، بیش از نیم قرن پیش، با رواج زندگی صنعتی و تغییر اولویت ها به زیر سوال رفت. اما حدود سه دهه است که سازمان جهانی بهداشت توصیه اکید به تغذیه با شیرمادر دارد.

0

سرویس سلامت به دخت/

شیرمادر نه تنها برای تغذیه کودک شیرخوار بهترین گزینه است، بلکه برای مادر هم منافع فراوانی را در بر دارد. تحقیقات نشان داده حداقل یک سال شیردادن، یکی از عوامل موثر در جلوگیری از سرطان پستان است.

– شیردهی موجب برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و کودک شده، رشد عاطفی هوشی کودک را تسریع می بخشد.

آغوز (شیر روزهای اول تولد) مملو از مواد مغذی و هم چنین مواد ضروری برای سیستم دفاعی نوزاد است. بعد از چند روز شیر، ترکیب عادی و رقیق تری را پیدا می کند. هیچ شیری در دنیا جای آغوز را نمی گیرد.

شیر مادر بهترین ترکیب از نظر میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مناسب ترین نسبت بین این مواد را داراست. به علاوه، کیفیت و کمیت آن در طول هر وعده شیر خوردن به طور هوشمند و فیزیولوژیک تغییر می کند. به عنوان مثال، ابتدا رقیق تر است و انتهای شیر غلیظ تر و چرب تر می شود که برای رشد بچه لازم است.

– توصیه می شود که شیرخوار هر پستان را کامل بخورد تا شیر غلیظ و مقوی را هم خورده باشد. هر پستان طی 8 الی 10 دقیقه تخلیه می شود.

– بعضی از محققین معتقدند که در آغوش گرفتن کودک شیرخوار موجب می شود که آنتی ژن یا مواد مضری که در محیط وجود دارند و روی بدن او قرار می گیرند به بدن مادر هم وارد شوند. سیستم ایمنی مادر پادزهر یا آنتی کور لازم را تولید می کند و این پادزهر از طریق شیرمادر به کودک منتقل شده او را در مقابل چنین خطراتی مقاوم می کند.

– کودکانی که شیرمادر می خورند در مقابل عفونت های گوارشی، ریوی، گوشی، پوستی و سایر انواع عفونت ها مقاوم تر هستند.

– شیر مادر استریل و بدون میکرب است. همیشه در دسترس است. نیاز به وسایلی از قبیل آب جوش و شیشه و شیرخشک و غیره ندارد.

– شیر مادر با مک زدن و از منافذ متعدد به گونه ای از پستان خارج می شود که کاملا مناسب با توان و نیاز کودک است. غلظت آن تغییر می کند. سرعت خروج شیر هم متغیر است. در مقایسه، شیری که با شیشه داده می شود، از یک منفذ بزرگ با سرعت زیاد و یک نواخت خارج میشود. معده کودک به سرعت پر می شود و فاقد تغییرات فیزیولوژیک شیرمادر است.

منافع فراوان دیگری برای شیرمادر اثبات شده اند.

– شیر مادر در رشد جسمی و روانی عاطفی، به قدری موثر است که در بزرگسالی نیز آثارش در موفقیت های مختلف انسان نمایان خواهد بود.

– شیرمادر برای تغذیه در شش ماه اول زندگی کافی است و نیازی به آب، آب جوش و آب قند نیست.

– بعد از شش ماه غذای کمکی با توصیه پزشک یا کارشناس بهداشت مادر و کودک شروع می شود.

– شیرمادر تا دو سالگی مورد نیاز کودک است. اگر مادر نمی تواند دو سال شیر بدهد، بهتر است یک سال و اگر این مدت هم امکان ندارد؛ حداقل شش ماه به کودک دلبند خود شیر بدهد.

شیردادن روش و مسائل خود را دارد. لازم است مادران جوان روش شیردادن و هم چنین مسائلی که پیش خواهد آمد از قبیل نگرفتن و مک نزدن نوزاد و نکات دیگر را از کارشناسان و پزشکان بیاموزند و به سرعت از شیردادن نا امید و منصرف نشوند.

لازم به ذکر است که چنانچه مادر دچار بعضی عفونت ها شود، نباید فوری شیردادن را متوقف کند. بلکه باید اقدامات درمانی و بهداشتی لازم را انجام دهد و با نظر پزشک معالج حتی المقدور به شیردادن ادامه دهد.

دکتر شریفه جعفری/ انتهای متن/

 

درج نظر