با غذا به جنگ آلودگی هوا بروید

هر سال با شروع فصل سرما، وارونگی هوا در شهرهای بزرگ بیشتر می شود. حاصل این پدیده جوی آلودگی هواست که همه را دچار مشکل می کند. سردردهای ممتد، سوزش چشم، تهوع، به خوردگی اعصاب و…در این شرایط چه کنیم که این آزارها تا حدودی کم شود.

1

سرویس تغذیه به دخت/

اولین توصیه این که کمتر در محیط آلوده  قرار بگیریدواز سفرهای درون شهری حتی الامکان بپرهیزید.

سعی کنید از غذا هایی استفاده کنید که تقریبا خنثی کننده موادسمی در هوا باشند.مثل شیر کم چرب و یا ماست کم چرب. نوشیدن آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می‌تواند بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید.

مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند توصیه می‌شود؛. سبزیجات و میوه‌هایی مثل ، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار پیدا کنید

غذا های حاوی ویتامین “D”ویتامین”C”و ویتامین”E” همگی مفید و موثر در جذب آلودگی هوا در بدن هستند. مواد غذایی مثل: کرفس، اسفناج، گوجه‌فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین C هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر شغل‌تان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین می‌تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

 / انتهای متن/