آندومتریوز بیماری است که فرد بیمار را زجرکش می‌کند

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد بیماری آندومتریوز و کشف شباهت در نشانگرهای آن با نشان‌های سرطان، می‌توان این بیماری را یک سرطان «خوش خیم» دانست.

0

سرویس خبر به دخت/

آندومتریوز یک بیماری شایع در بین زنان است که در آن لایه داخلی آندومتر رحم در بافت‌های نابجا در قسمت‌های دیگر بدن رشد می‌کند.

یکی از شایع‌ترین قسمت‌هایی که لایه آندومتر در آن رشد می‌کند، حفره شکمی است که در آن سلول‌های آندومتر در حفره شکمی وارد می‌شوند و در آن رشد و بافت‌های آندومتریوز ایجاد می‌کنند.

گفته می‌شود در حال حاضر ۵ تا۲۰ درصد از زنان ایرانی به این بیماری مبتلا هستند و علت ۳۰ تا ۵۰ درصد ناباروری‌ها در بین زنان در سنین باروری، بیماری آندومتریوز است.

«محمدمهدی آخوندی» اظهار داشت: تاکنون فعالیت‌های تحقیقاتی زیادی در پژوهشگاه ابن سینا در زمینه شناخت مارکرهایی که بتواند تشخیص دهد بیماری آندومتریوز، یک سرطان خوش‌خیم است یا نه انجام شده و در این زمینه موفقیت‌هایی نیز به دست آمده است.

مارکر‌ها به صفات وراثتی گفته می‌شود که در بین افراد جامعه متفاوت است و به عنوان نشانه‌ای برای شناسایی تفاوت‌های ناشی از اختلاف در DNA استفاده می‌شود.

وی افزود: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، مارکرهایی که مشخص کننده نشان‌های سرطانی هستند، بعضا مارکرهایی هستند که همزمان سلول‌های آندومتریوز را شناسایی می‌کنند. بر همین اساس، این احتمال که آندومتریوز یک سرطان خوش‌خیم است، زیاد می‌شود. در حال حاضر با پیشرفت‌های حاصله دردرمان این بیماری، می‌توان با انجام جراحی لاپاراسکوپی ضایعات ایجاد شده در بدن بیمار را تخلیه کرد.

رییس پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد که آندومتریوز بیماری است که فرد بیمار را زجرکش می‌کند زیرا در این بیماری از بین رفتن تخمدان و چسبندگی تمام اجزای داخلی بدن، کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که حتی برخی از افراد بر اثر این بیماری خودکشی کرده‌اند.

به گفته آخوندی در حال حاضر به منظور شناخت به موقع بیماران و جلوگیری از شدت یافتن بیماری نزد آن‌ها، طرح غربالگری آندومتریوز به عنوان یک پیشنهاد در مجامع علمی مطرح می‌شود.

منبع: ایرنا/انتهای متن/

درج نظر