شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایع‌ترین سرطان در بین زنان کشور ایران به ویژه استان خراسان‌رضوی سرطان پستان است.

0

سرویس خبر به دخت/

فاطمه همایی در گفت‌وگو با فارس در مشهد اظهار کرد: میزان شیوع این سرطان در کشورهای اروپایی از ایران بیشتر است. وی تصریح کرد: با این حال شیوع در کشور ایران دو ویژگی بد دارد اول اینکه در سن پایین‌تری شیوع دارد و دوم اینکه زمان تشخیص در کشور ما زمانی است که بیماری بسیار پیشرفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سن شیوع سرطان پستان در کشورهای غربی ۶۰ سال است و در کشور ایران متوسط سن بیماری ۴۸ سال است. همایی با اظهار ناراحتی از اینکه بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پستان با غدد قابل دیدن به نزد پزشک می‌روند تاکید کرد: باید زمینه‌های آموزشی برای معاینات ابتدایی سرطان پستان به افراد آموزش داده شود. وی با اشاره به گران بودن روش‌های غربالگری با دستگاه در کشور اظهار کرد: استفاده از ماموگرافی برای غربالگری در کشور ایران روشی است که مقرون به صرفه نیست باید از معاینات دستی استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در آن مورد خود مردم می‌توانند بسیار کمک دهنده باشند و با انجام معاینات شخصی خود مراقبت‌های لازم را انجام دهند. همایی با بیان اینکه در ۶۰ درصد ابتلاها به سرطان پستان در ایران زیر بغل بانوان درگیر می‌شود تصریح کرد: در اینگونه موارد احتمال درمان بسیار پایین می‌آید اما در مواردی که سرطان در حالت‌های اولیه باشد احتمال درمان بالای ۹۵ درصد است.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کننده سرطان پستان در میان بانوان خاطرنشان کرد: ۵ تا ۱۰ درصد ابتلا به سرطان‌های پستان به دلیل اثرات ژنتیکی است و بقیه موارد به دلایل اکتسابی درگیر می‌شوند. رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: سبک زندگی تاثیر شدیدی روی احتمال ابتلا به این سرطان دارد به این معنی که بانوانی که دچار کم تحرکی هستند و وزن بالایی دارند بیش از سایرین به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

همایی ادامه داد: همچنین استفاده از غذاهای چرب و خوردن هورمون‌های زنانه به ویژه استروژن احتمال ابتلا به سرطان پستان را در افراد بالا می‌برد. در ارتباط با علائم ابتلا به سرطان پستان خاطرنشان کرد: توده‌های بزرگ، تغییرات پوست و ترشح از نوک پستان از جمله علائمی هستند که برای ابتلا به سرطان پستان می‌توان برشمرد.

منبع:الف/ انتهای متن/

درج نظر