خطر نداشتن‌ فرزند از بمب‌اتم بیشتر است

یک جامعه شناس نسبت به فرزندزدایی زوج های جوان هشدار داد و گفت: خطر نداشتن فرزند برای خانواده ها از بمب اتم هم بیشتر است و به توسعه اجتماعی جامعه آینده خسارات جبران ناپذیری وارد می کند.

0

سرویس خبر به دخت/

امان الله قرایی مقدم در گفتگو با مهر افزود: در سال های اخیر بسیاری از زوج های جوان تصمیم به بچه دار شدن ندارند و معتقد هستند که با توجه به بالا رفتن هزینه های زندگی، نباید فرزنددار شوند.

وی با بیان اینکه اینگونه تصمیم گیری های الگوبرداری از مدل غربی است، افزود: این در حالی است که خطر نداشتن فرزند برای خانواده ها از خطر بمب اتم بیشتر است. چرا که اینگونه تصمیم گیری های منجر به کاهش نیروی انسانی جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، نظامی، سیاسی می شود که در مجموع می تواند توسعه اجتماعی جامعه را با بحران مواجه کند.

به گفته قرایی مقدم، همچنین اینگونه تصمیم گیری ها منجر به افزایش آمار طلاق و تنهایی افراد می شود. چرا که اگر زوج ها بچه دار نشوند، میزان تعهد مرد به زن و بالعکس کمتر شده و انسجام خانوادگی اندک اندک از بین می رود و آمار طلاق در جامعه افزایش پیدا می کند.

این جامعه شناس ادامه داد:همچنین از پیامدهای چنین تصمیمی، تنهایی افراد در سنین پیری است که می تواند بحران های روحی و روانی را برای آن ها در پی داشته باشد.

قرایی مقدم همچنین درباره علل افزایش سن ازدواج در میان دختر و پسر گفت: چهار عامل منجر به افزایش سن ازدواج در میان جوانان شده است که دانشگاه، سربازی پسران،نبود شغل و در نهایت تفریحات بیرون از خانه از جمله این علل است.

وی افزود: تفریحات بیرون از خانه جوانان بسیار زیاد است و از سوی دیگر هزینه های سنگین ازدواج و مهریه های بی قاعده منجر به افزایش سن ازدواج در میان جوانان شده است.

قرایی مقدم با بیان اینکه باید دغدغه و نگرانی جوانان نسبت به مقوله ازدواج را کم کنیم، تصریح کرد: داشتن شغل و درآمد از مهمترین اقدامات برای کاهش دغدغه جوانان است، اما یک نهاد و ارگان نمی تواند این مشکلات را حل کند و باید تمامی دستگاه ها و ارگان ها بسیج شوند تا هم مشکلات حوزه جوانان حل شود و هم آینده کشور به خطر نیافتد.

منبع:جهان نیوز/ انتهای متن/

درج نظر