ماری آماده ازدواج نیست

ماری سرتق دنبال متقاعد کردن عمه است برای بر هم زدن با نامزدش و طلاق. برای این منظور خیلی مایه گذاشته و کلی دلیل ردیف کرده.

2

سرویس ما و زندگی به دخت/

ماری سرتق های و هوی کنان وارد اتاق شدکه: من از اول می دونستم. من هنوز آمادگی برای ازدواج را ندارم.

نیلا بلا گفت: زود یادت آمد عزیز. یادت رفته چه قدر روی مخت راه رفتیم پیاده، چه قدر کوهنوردی کردیم بی وسیله، ماری جون اعتماد به چت یعنی چه؟

– من اصل قضیه را بگویم؟

– اصل قضیه چیه؟

من و شیرین شله و نیلا سه تایی گفتیم به ماری.

 ماری بینی تازه عمل کرده اش را با دست بالا زد تا مبادا از فرم بیفتد. صورتش را با دستمال ابریشم آراماک کرد تا چین و چروک نیفتد.آرام انگار که در جلسه خودباوری یوگاست گفت: یعنی ازدواج ، …این روزها وقتی اخبار مربوط به طلاق گرفتن بعضی و ازدواج یا نامزد کردن بعضی دیگر را می‌شنوید، تعجب می کنید. واقعیت این است که ازدواج برای همه آدمها مناسب نیست!

– آن وقت تو بعد از این همه مدت نامزدی فهمیدی ازدواج برای تو مناسب نیست؟

– اگر واقعیت را نپذیریم و کورکورانه وارد زندگی زناشویی شویم، اثرات آن به جز خودمان خیلی‌های دیگر را هم درگیر خواهد کرد. در بسیاری از موارد شکست یک ازدواج موجب شکستِ… شکست کل جامعه می‌شود. یکی از دلایل مهم برای بالا رفتن میزان طلاق یک دلیل بسیار ساده است: خیلی از ما زمانی ازدواج می‌کنیم که اصلاً برای آن آمادگی نداریم.

– شکست جامعه؟

– بله همین آمار فاجعه و…

– راه فهمیدن اینکه آماده ازدواجیم چیه؟

این را شیرین شله پرسید که مدتی برای گفتن این حرف همه ما را ذله کرده بود.

– این خیلی مهمه! می دانی… بهترین راه برای کنار آمدن با یک ازدواج شکست‌خورده، این است که پیشدستی کنیم. چون وقتی یک ازدواج با شکست روبه‌رو شود، برگرداندن و درست کردن آن بسیار مشکل است. ازآنجاکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، خیلی مهم است که بفهمیم برای ازدواج آمادگی داریم یا نه.

– خوب بعد از این سخنرانی غرا، حالا می گی چه جوری بفهمیم آماده ایم یا نه ؟

– بله این جوری:

اول اینکه اگربیشتر درگیر مراسم عروسی باشید  تا خود ازدواج یا مثلا  اگر بیشتر از اینکه درمورد وضعیت بدهی‌های همسر آینده‌تان بدانید، درمورد سالن مراسم عروسی اطلاعات دارید، ازدواج هنوز برای شما مناسب نیست.

دوم وقتی هنوز بین شما اعتماد ایجاد نشده است. اگر شما هم همین طور فکر می‌کنید، خودتان را برای یک رابطه و ازدواج پردغدغه آماده کرده‌اید.  اعتماد یعنی باور داشتن به اتحاد فرد مقابل با شما. هیچ رابطه‌ای بدون این اعتماد باقی نمی‌ماند.

سوم اکثر تحقیقات رابطه ای دقیق میان میزان طلاق  و تعداد سال‌هایی که زوج‌ها رابطه قبل از ازدواج دارند، نشان می‌دهد. اگر زوج در کمتر از دو سال با هم آشنا شده و ازدواج کنند، میزان طلاق بسیار بالاتر از زمانی است که زمان بیشتری را قبل از ازدواج با هم در ارتباط باشند. یک مورد جالب اینکه زمان بسیار زیاد برای آشنایی قبل از ازدواج نیز (بالاتر از ۵ سال) عواقب منفی را در زندگی زناشویی نشان داده است.

– این که خیلی سخت شد. واقعا همه این چیزها را باید در نظر بگیریم در ازدواج؟

این را شیرین شله گفت.

و ماری بی اعتنا به سوال او ادامه داد:

هنوز تمام نشده .

چهارم وقتی درمورد مسائل حیاتی‌تان توافق نکرده‌اید. اگر بدون اینکه درمورد مسائل مهم زندگی با هم حرف بزنید و تصمیم‌گیری کنید، سر سفره عقد رفته‌اید، کارتان اشتباه است. مسائل حیاتی ازدواج، ارزش‌های شما، تیپ شخصیتی‌تان و مسائل غیرقابل توافق است.

پنجم وقتی که آماده مصالحه نیستید. در زمان‌ها و شرایط سخت، آدم‌ها معمولاً به یکی از این دو روش واکنش می‌دهند: یا خودخواه می‌شوند و فقط به خودشان فکر می‌کنند و یا ازخودگذشته می‌شوند و فقط به طرف مقابل شان فکر می‌کنند. اگر از نوع اول هستید، هنوز آمادگی ازدواج را پیدا نکرده‌اید.

 ششم وقتی تحت‌ فشار هستید. اگر کسی برای ازدواج مجبورتان کرده یا تحت فشارتان گذاشته است، بهتر است که یک بازنگری درمورد اساس و بنیاد رابطه‌تان با همسر آینده تان داشته باشید.

نیلا بلا که معلوم بود تا همین جا هم خیلی به خودش فشار آورده که گوش کرده، داد زد:

ای بابا، اینکه مثل درس های سختی شد که شب امتحان باید حفظ کنیم. یک ارفاقی بکن و چند تایش را  بی خیال شو.

ماری باز هم بی اعتنا مثل خانم معلم های سختگیر ادامه داد:

به بقیه اش گوش کن. اینجا اگر کم بیاری پای یه عمر زندگیه نه فقط یه نمره تک و ناپلئونی .

 هفتم اگر زبان عشق تان یکی نیست. ناتوانی برای درک و دریافت و یا ابراز زبان عشق طرف‌مقابل تان موجب ویرانی رابطه است. اگر عشق تان را به زبانی که طرف ‌مقابل تان درک می‌کند ابراز نکرده یا عشق طرف ‌مقابل را به زبان خودتان دریافت نکنید، به این معنی است که شما و همسرتان هیچوقت به طور کامل عشق را احساس نخواهید کرد.

هشتم اگر جذابیت جنسی برای هم ندارید.

نهم وقتی شما یا طرف تان  با اعتیاد یا مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنید.

دهم اگر بیش از حد توان تان انرژی می‌گذارید. وصل شدن دو نفر، وصل شدن دو خانواده و دو گروه دوستان هم هست.  فشار اجتماعی معمولاً یکی از مهمترین علت‌های طلاق است. بایدازخودتان بپرسید: «من به چه قیمتی در این رابطه هستم؟» اگرقرار است از دوستان تان یا خانواده‌تان به خاطر طرف ‌مقابل بگذرید، این قیمت بسیار بالایی است که باید بپردازید. دلیل آن این است که اگر همه چیز بین شما و طرف‌ مقابل برهم بخورد، شما هم از نظر احساسی و هم اجتماعی شکست خواهید خورد.

حالا دیگر من که از همه صبورتر بودم، صدایم را بلند کردم:

ای بابا، ما اصلا ازدواج را نخواستیم . زیادی آمادگی می خواد. کی حالش رو داره!

و ماری این بار با ملاحظه بیشتر و لحن ملایم تری گفت:

همین یکی را هم گوش کنید،آخریشه.

یازدهم اگر ذهن تان هنوز سردرگم است. اگر به این دلیل نگران ازدواج هستید که احساس می‌کنید فردی بهتر ممکن است بعدها بر سر راه تان قرار گیرد، ازدواج هنوز مناسب شما نیست. وقتی ازدواج می‌کنید، باید اطمینان کامل داشته باشید که این فرد، بهترین برای شماست و بدون او قادر به زندگی کردن نیستید.

– آن وقت همه این ها را تو کی فهمیدی؟

عمه گوهر پرسید.

ماری سرتق با ناراحتی گفت: از زمانی که فکر کردم باید دنبال راهی برای به هم زدن  با ساسان باشم. بعد به یکی از این کلاس های آمادگی برای ازدواج رفتم.

-به هم بزنی؟ آن وقت چرا؟

ماری کمرش را صاف گرفت و گفت: آهان نگفته بودم؟

فریبا انیسی/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)