دلایل اصلی تأخیر ازدواج جوانان اعلام شد

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، سن پایین، ادامه تحصیل و مشکلات اقتصادی و درآمدی را مهم‌ترین عوامل ایجاد شرایط نامناسب ازدواج دانست.

0

سرویس خبر به دخت/

محمد تقی حسن‌زاده با بیان اینکه طرح «بررسی عوامل موثر بر تأخیر ازدواج از منظر جوانان» در شهر تهران و با حجم نمونه 770 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله اجرا شده است، گفت: از میان پاسخگویان مجرد 27.5 درصد دختران و 49.5 درصد پسران اصلا شرایط خود را برای ازدواج مناسب ندانسته و فقط 22.3 درصد دختران و 6.5 درصد از پسران شرایط خود را به میزان زیاد و بسیار زیاد برای ازدواج مناسب دانسته‌اند.

 وی در مورد عوامل اجتماعی موثر بر افزایش سن ازدواج جوانان، عنوان کرد: به نظر 52.6 درصد از دختران و 44.8 درصد از پسران، علاقه به ادامه تحصیل، تاثیر زیادی بر افزایش سن ازدواج داشته و افزایش سطح تحصیلی دختران نسبت به پسران هم به نظر 47.4 درصد دختران و 40 درصد پسران در افزایش این امر تاثیرگذاتر است.

حسن‌زاده همچنین به نقش عوامل اقتصادی و معیشتی در تأخیر سن ازدواج اشاره کرد و گفت: یافتن شغل مناسب به نظر 89.9 درصد دختران و 91.8 درصد پسران، انتظار جهت دستیابی به امکانات رفاهی جهت شروع زندگی مشترک از نظر 81.5 درصد دختران و 83.6 درصد پسران، اشتغال زنان نیز از نظر 78.4 درصد دختران و 41.6 درصد پسران تاثیر زیادی دارد.

 وی ادامه داد: به نظر 52.2 درصد دختران و 44.9 درصد پسران کسب درآمد توسط زنان و بی‌نیازی آن ها از مردان در افزایش سن ازدواج جوانان تاثیر بسیار زیادی درتأخیر سن ازدواج دارد.

 رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان اظهارکرد: نتایج مربوط به معیارهای پاسخگویان از ازدواج موفق نشان می‌دهد که تفاهم و درک متقابل، شرایط مالی مناسب و صداقت و رستگاری به ترتیب از مهم‌ترین معیارهای مورد نظر پاسخگویان محسوب می‌شود.

 حسن‌زاده در مورد معیارهای همسرگزینی بیان کرد: از بین معیارهای عنوان شده برای ازدواج در این طرح به طور میانگین بیشترین میزان اهمیت در بین دختران و پسران به ترتیب به سه مورد اخلاق و رفتار، هم فکر و هم عقیده بودن و هم ترازی فرهنگی خانواده‌ها اختصاص دارد.

 وی میزان سخت گیری پاسخگویان جهت انتخاب همسر در میان پسران را بیشتر از دختران دانست و گفت: نتایج ارزیابی نشان می‌دهد که در میان دختران 45 درصد میزان سختگیری‌شان بسیار زیاد و زیاد عنوان شده و این میزان در رابطه با پسران 53.1 درصد است.

 رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با نحوه برگزاری مراسم ازدواج نیز خاطرنشان کرد: 40.3 درصد از دختران در مقابل 43.2 درصد از پسران به برگزاری مراسم ساده و کوچکی در یک سالن جشن معمولی تمایل دارند، اما میزان تمایل به انجام مراسم عروسی در یک سالن مجلل در یک هتل یا باشگاه درجه یک هم مورد تمایل 20.8 درصد از دختران و 15.2 درصد از پسران قرار دارد.

منبع:پارس/ انتهای متن/

درج نظر