10 هزار فروشگاه مد ولباس ایرانی در کشور راه اندازی می شود

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی 10 هزار فروشگاه مد و لباس ایرانی خبر داد و گفت: بازار صد هزار میلیاردی پوشاک ایران باید در اختیار ایرانی‌ها قرار بگیرد و برای تحقق ظرفیت‌های داخلی در بخش پوشاک باید گام های بلندی برداریم.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، حمید قبادی سه شنبه شب در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه و جشنواره مد و لباس دختران مینودری که با حضور مسئولان در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو برگزار شد، با اشاره به اهمیت مراکز و مجتمع­‌های عرضه لباس ایرانی و اسلامی، به ظرفیت طراحی و تولید لباس اشاره و اظهارکرد: به همین منظور بین 200 تا 400 فروشگاه در استانها راه اندازی خواهد شد.
وی اظهارکرد: در حال حاضر هر ایرانی به طور میانگین سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان برای لباس هزینه می‌کند .
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره‌ های مد و لباس در کشور ظرفیت هویت و توانمندی‌های هنرمندان این رشته است، افزود: مد و لباس یک مساله تک بعدی و انفرادی نیست بلکه با تمام بخش های جامعه از جمله بهداشت روان، هویت اجتماعی، فردی و امنیت ملی ارتباط دارد.
وی اضافه کرد: بازارهای لباس داخلی باید برای تامین کالای مورد نیاز خود به جای نگاه به خارج از کشور، از اجناس و کالاهای داخلی حمایت کنند و با تولیدکنندگان داخلی همکاری بیشتری داشته باشند.
قبادی اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده خانواده ها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است.
وی تصریح کرد: کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیت های موجود، اقدام به راه اندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباس‌های ایرانی و اسلامی کرده است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر طراحان و تولید کنندگان ایرانی در کنار یکدیگر، راه نفوذ و تهاجم فرهنگی را در حوزه مد و لباس بستند.
وی با اشاره به اینکه نوع لباس با فرهنگ و هویت افراد جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد، افزود: با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که مورخین در زمینه لباس می‌توانند جوامع را به راحتی طبقه بندی کنند.
قبادی ادامه داد: ساختار استعماری در دنیا به موضوع لباس توجه ویژه دارد و با توجه به موضوع تهاجم فرهنگی، ساختار استعماری به دنبال یکسان‌سازی و شیبه‌سازی فرهنگی طبقات مختلف جوامع است.
وی با اشاره به اینکه در دوره پهلوی اول، کشف حجاب نمونه بارز اولین مسیر یکسان‌سازی فرهنگی و شبیه شدن به جوامع غربی بود، اظهار کرد: یکسان‌سازی مختص ایران نیست و در همه نقاط دنیا شاهد آن هستم.
این مسئول با اشاره به اینکه طراحان باید به نیاز‌سنجی مخاطبان توجه کنند، افزود: پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان به درستی انجام نشده است و ما شاهد حضور دیگر کشورها در این عرصه هستیم.
قبادی تاکید کرد: تنها شناخت بازار مخاطبان به تنهایی کافی نیست و آموزش، توانمندسازی و برندسازی بسیار حایز اهمیت است.

/انتهای متن/

درج نظر