چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵

۱۰ توصیه برای بهبود هوش هیجانی

در مورد راه های تقویت هوش هیجانی گفتیم. این بار ده توصیه برای شما داریم تا بتوانید هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید…

2هوش

سرویس ما و زندگی به دخت/

برای اینکه هوش هیجانی شما تقویت شود، توصیه ما این است که به این نکات توجه داشته باشید:

۱-    مسئولیت عواطف و همچنین کامیابی های تان را بپذیرید.

۲-    به جای برچسب زدن به رفتار و انگیزه های دیگران، احساسات خودتان را بازنگری کنید.

۳-    مهارت های مؤثر سازش جویانه  را برای حالت خاص روانی توسعه دهید. یاد بگیرید آرامش خود را حفظ کنید، وقتی هیجان زده هستید و برعکس پر تلاش و پرتحرک باشید، وقتی احساس خمودگی و ضعف می کنید.

۴-    به دنبال کسب پیروزی باشید . ازشرایط منطقی درس بیاموزید و به دنبال زندگی شاد باشید.

۵-    با خودتان صادق باشید. احساسات منفی تان را بپذیرید و به دنبال یافتن منشأ آن باشید. به دنبال راه حل هایی  باشید تا به طور جدی بتوانید مشکلات راحل کنید.

۶-    به احساسات دیگران احترام بگذارید و به آنان نشان دهید برای شان احترام قائلید.

۷-    از افرادی که به احساسات شما احترام نمی گذارند یا قبول تان ندارند، دوری کنید.

۸-    دو برابر آنچه حرف می زنید، گوش کنید.

۹-    به ارتباطات غیرکلامی اهمیت دهید . وقتی با دیگران ارتباط  برقرارمی کنید، به چهره شان نگاه کنید، به لحن صدای شان توجه کنید، علائم تن گفتاری(حرکات بدن) را به ذهن بسپارید و آنها را مدنظر قرار دهید.

۱۰-                       بدانید بهبود هوش هیجانی به زمان نیازدارد. صبر وحوصله کنید ودر این مورد عجله نداشته باشید.

 

 

 

 

 

خودآزمایی هوش هیجانی

این خود آزمایی[۱] بر اساس آنچه در مورد هوش هیجانی و راه های شناخت احساس و هیجان و کنترل آن گفتیم، مطرح شده است. برای پاسخ درست به سؤالات، باید مطالب قبلی را به دقت مطالعه کنید.

ردیف

سؤالات

بله

خیر

۱

آیا می توانید احساسات خود را بازشناسی کنید که واقعا چه احساسی دارید؟

 

 

۲

آیا می توانید بین احساسات گوناگونی که دارید، تمیز قائل شوید؟

 

 

۳

آیا می دانید احساس تان را  از چه راهی آن نشان می دهید؟

 

 

۴

آیا می توانید احساسات، افکار و باورهای تان را از طریق روش های غیرمخرب ابراز کنید؟

 

 

۵

آیا همانطور که هستید، به خودتان احترام می گذارید و خود را می پذیرید؟

 

 

۶

آیا در اکثر مواقع احساس اعتمادبنفس و امنیت دارید؟

 

 

۷

آیا آنچه که دیگران نسبت به شما می گویند، احساس خوبی نسبت به آن دارید؟

 

 

۸

آیا به قابلیت ها و توان خودآگاهید؟

 

 

۹

آیا به خودتان می گویید که یک زندگی با معنا، غنی  و کامروا دارید؟

 

 

۱۰

آیا نسبت به دستاوردهای تان احساس رضایت مندی می کنید؟

 

 

۱۱

آیا نسبت به آنچه فکر می کنید و انجام می دهید، خودگردان و خودکنترل هستید؟

 

 

۱۲

آیا از وابستگی هیجانی دیگران فارغ هستید؟

 

 

 

پس از اتمام پاسخگویی به سؤالات، برای ارزیابی نتایج، این مراحل را انجام دهید:

۱-    به پاسخ های مثبت امتیاز ۱ و به پاسخ های منفی امتیاز ۰بدهید.

۲-    جمع امتیازات را حساب کنید.

در صورتی که مجموع امتیازبدست آمده بین ۱۰ تا ۱۲ بود، نشانه درجه هوش هیجانی بالای شماست.


[۱]   کاربرد هوش در قلمرو هیجان – آقایار و شریفی

/انتهای متن/

2 دیدگاه ها

  1. میلاد می‌گه:

    ۱۱ شدم.
    آیتم ۹ جدول کار رو خراب کرد!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد