۱۰ فایده برای ورزش از دوران کودکی

اگر قرار باشد فارغ از نوع ورزش و تحرک بدنی، کلا فواید ورزش کودکان را برشماریم باید به این موارد توجه کنیم.
پایه سلامتی و خوب زندگی کردن آدمها در کودکی گذاشتاه می شود. کودکانی که از دوران خردسالی به ورزش کردن عادت کرده اند فواید مهمی را نصیب خود کرده اند که تا دوران بزرگسالی با آنها همراه است.

0


۱٫ تنظیم عملکرد دستگاه گردش خون و قلب: حجم تنفسی کودکانی که از کودکی عادت به ورزش دارند، یک و نیم برابر آنهایی است که از کودکی ورزش نکرده اند.   

۲٫ جلوگیری از رسوب چربی در رگ ها : تحقیقات نشان می دهد از دو سالگی، درصورت تغذیه نامناسب، خطر تجمع چربی در رگ ها وجود دارد. ورزش یکی از راهکارهای جلوگیری از تجمع چربی در رگ هاست.

۳٫ بهبود عملکرد ریه ها : ورزش منظم به ویژه از دوره کودکی باعث افزایش ظرفیت ریه ها می شود.بنابراین میزان اکسیژن دریافتی بیشتر شده و به طور کلی عمل دم و بازدم و تصفیه خون به خوبی انجام می شود.  

۴٫کنترل قند خون:از آنجایی که ماهیچه ها برای تحرک بدنی نیازمند مصرف هیدرات کربن هستند بنابراین میزان قند خون خودبه خود با ورزش کردن کنترل خواهد شد.      

                                                                                    . 
۵٫کنترل وزن : بدن درست مانند ماشینی است که میزان سوخت دریافتی آن باید متعادل با میزان مصرف باشد. درغیر این صورت اضافی ترکیب های دریافتی به ویژه چربی در بدن تجمع یافته و باعث اضافه وزن می شود.
بنابراین تحرک بدنی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از تجمع کالری اضافی در بدن است. کودکانی که از سن کم ورزش می کنند، سلول های شان کمتر مستعد تجمع چربی و ابتلا به اضافه وزن هستند. 

۶٫کمک به ساخت و تقویت اسکلت استخوانی : یکی از محرک های مهم برای استخوان سازی، تحرک بدنی است. برای رشد قدی، استحکام استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان در بزرگسالی، بهترین کار تحرک بدنی است. 

۷٫جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان : افرادی که از کودکی عادت به ورزش دارند، در بزرگسالی کمتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کولون، پروستات، سینه و دستگاه دفع ادرار قرار دارند. 

۸٫کنترل فشار خون: هرچه کودک از استرس و اضطراب دور باشد به همان نسبت روان سالم تری خواهد داشت. افرادی که دچار استرس و اضطراب نیستند کمتر در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند. ورزش یکی از راهکارهای مفید  کاهش استرس و اضطراب و درنتیجه کنترل فشار خون است. کودکان مضطرب و بزرگسالان در معرض فشارخون بالاو استرس هستند. 

۹: کنترل انر‍ژی : کودکی با شیطنت و بازی معنا پیدا می کند. اما بعضی از کودکان بیش از اندازه پرتحرک هستند. برای کنترل این کودکان و تخلیه انرژی نهفته در آنها بهترین کار، ورزش است.. 

۱۰٫ حضور در جمع: یکی از راهکارهای حضور در اجتماع و مراوده سالم، ورزش است. کودکانی که ورزش می کنند بیش از آنهایی که ورزش نمی کنند، اجتماعی هستند. تاثیر ورزش های گروهی در تنظیم رابطه درست بین کودک و اجتماع بسیار مهم است.

/انتهای متن/

مطالب مرتبط مطالب مرتبط با این نویسنده