کودکم وسایل دیگران را برمی دارد

برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان مسئله ای نگران کننده برای بسیاری والدین است که نمی دانند برای اصلاح این رفتار چه کنند. مشاور روان شناسی به دخت در این مطلب به بررسی علت این کار پرداخته و راهکارهای اصلاح آن را توضیح داده است.

0

سوال:

پسرم حسابی کلافه م کرده. شایان هفت سالشه، مدتیه وسیله های دیگران رو برمی داره. چند روز پیش، از دیوار خونه عموش رفته بالا لاک پشت شون رو برداشته. وای الان که یادم میاد مغزم سوت می کشه. من نمی دونم چرا هر چی دعواش می کنیم فایده نداره بازم به کارهاش ادامه میده. به خاطر کارهاش هر چند روز یه بار از باباش کتک میخوره. از آینده ش می ترسم.  نگرانم نکنه بزرگ هم که بشه ازین کارها بکنه. واقعا نمیدونم چیکار کنم! 

آن چه خواندید شکایت مادری ست که برای رفع رفتار ناسازگار فرزندش به مشاور مراجعه کرده است. اگر شما هم مانند مادر شایان با این مسئله مواجه هستید، در ادامه عوامل و راهکارهایی برای رفع و جلوگیری از این رفتار را بخوانید.


چرا وسایل دیگران را برمی دارد؟

برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان علت های مختلفی دارد که در اینجا به چند تا از آن ها اشاره می کنیم.

  • اولین علت رفتارهای ناسازگار در کودکان، عدم بلوغ عقلی است. معمولا این رفتارها در بیشتر بچه های زیر نه سال دیده می شود. در علم روان شناسی تا سن نه سالگی واژه “کودک” به فرد اطلاق می شود. یعنی فرد هنوز از لحاظ عقلی به حد کافی رشد نکرده است تا بتواند تشخیص دهد چنین رفتارهایی غیر اخلاقی است.
  • تنش روانی علت دیگر این رفتار در کودکان است. بعضی اوقات در پی رفتارهای نادرست دیگران به خصوص والدین، تنش روانی در کودک ایجاد می شود که این تنش خودش را به شکل رفتارهای ناسازگار نشان می دهد.
  • گاهی کودک با این کار لجبازی خود را با والدین نشان می دهد.
  • از دست دادن یکی از والدین (به علت طلاق یا فوت) خلأ عاطفی و آسیب های روانی برای کودک ایجاد می کند. چنین شرایط رواحی و روانی در تشدید این رفتار ناسازگار در کودک اثرگذار است.
  • برآورده نشدن نیازهای مادی کودک نیز از عوامل دخیل این رفتار در کودکان است.


راهکارهای اصلاحی  

برداشتن وسایل دیگران  در کودکان با گذشت زمان، رشد کودک، رفتن به مدرسه و آموزش های صحیح مربیان، رفتارها و آموزش های مناسب والدین و دیگران اصلاح خواهند شد. بنابر این نگران نباشید. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را عملی کنید:

  1. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید عکس العمل مناسبی در هنگام مواجه شدن با این رفتار ناسازگار داشته باشید.
  2. از تنبیه بدنی و لفظی (به کار بردن جملات و کلماتی که بار منفی دارند نظیر تو دزدی، پسر بدی هستی، دوستت ندارم و…) بشدت بپرهیزید. این تنبیه ها وضعیت را تشدید می کند و نتیجه عکس خواهد داشت.
  3. هنگامی که با این مشکل در کودک خود روبرو شدید، با لحن و گفتار مناسب او را متوجه اشتباهش کنید. به او نگویید “تو را دوست ندارم” بگویید “عزیزم کارت رو دوست ندارم چون درست نبوده، این کارت من و دیگران رو ناراحت می کنه.”
  4. از او دلیل کارش را بپرسید. سپس از او بخواهید وسیله را به صاحبش برگرداند و از او عذرخواهی کند.
  5. آموزش های خود را از سن دو سه سالگی آغاز کنید.
  6. با استفاده از کتاب قصه و بازی، در مورد ناپسند بودن این رفتار مطابق با سن فرزندتان به او آموزش دهید. همبازی کودک تان شوید. بازی طراحی کنید که در آن وسیله ای پیدا می کنید و باید آن را به صاحبش برگردانید یا کسی به شما می گوید که وسیله دیگران را بردارید ولی این کار را انجام نمی­دهید چون این کار باعث ناراحتی دیگران می شود و….
  7. وقتی منزل اقوام می روید، اجازه ندهید هنگام خروج از مهمانی کودک تان وسایل بازی صاحبخانه را به همراه خودش ببرد.
  8. اگر شما یا همسرتان رفتار نامناسبی با فرزند خود داشته اید، در رفتارهای خود تجدید نظر کنید.
  9. در برآورده کردن نیازهای روانی و مادی کودک خود تعادل داشته باشید. از افراط و تفریط بپرهیزید.
  10. با استفاده از پاداش های مناسب کارهای خوب فرزند خود را تقویت کنید. جلوی دیگران از خصوصیات اخلاقی مثبت و رفتارهای خوب فرزندتان تعریف کنید. با این کار، فرزند شما در دیگر موقعیت ها به حرف شما گوش می دهد و شما راحت تر می توانید رفتارهای ناسازگار فرزندتان را اصلاح کنید.
  11. بعد از این که در مورد غیر اخلاقی بودن این رفتار به فرزند خود آموزش دادید، برای این که او را از این کار منع کنید به جای استفاده از جمله ی امری، ازین جملات استفاده کنید: “من می­دونم دختر یا پسر عزیزم دیگه وسایل دیگران رو برنمی داره یا “من مطمئنم پسر خوبی دارم دیگه دست به وسایل دیگران نمیزنه” یا “من می­دونم پسرم بزرگ شده دیگه میفهمه که نباید وسایل دیگران رو برداره.”
  12. اگر با این راهکارها و گذشت زمان این رفتار ناسازگار در فرزند شما اصلاح نشد، همراه فرزندتان به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد مراجعه کنید.

/انتهای متن/

درج نظر