کمبود تحرک فیزیکی دختران در مدارس

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در برخی از مدارس کشور به خصوص در شهر تهران، کمبود معلم متخصص رشته تربیت بدنی وجود دارد، گفت: در زمینه جذب معلم با مدرک تحصیلی تربیت بدنی در پایه‌های ابتدایی، در حال رایزنی با مجلس هستیم تا مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

0

به گزارش به دخت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  چندی پیش، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: از نظر تحرک فیزیکی دختران بسیار مشکل داریم، ۱۰ سال است دختران کلاس اول تا سوم دبستان معلم ورزش ندارند و هیچ کس هم در کشور صدایش در نیامده است.

در واقع فقر حرکتي اصلي‌ترين عامل ایجاد آسيب‌هاي فيزيولوژيک است که از کودکي تا بلوغ و ميانسالي زنان را تهديد می‌کند. با وجود اثبات این امر و آگاهی بسیاری از افراد جامعه از اهمیت فعالیت فیزیکی، سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که ۹۶ درصد از زنان و ۸۳ درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند. همچنین ۹۲ درصد از مردم در مناطق شهری و ۸۲ درصد در مناطق روستایی کمبود فعالیت فیزیکی دارند.
 

همچنین افزایش روند بی‌تحرکی در دانش‌آموزان نیز دیده می‌شود که بر اساس مطالعات کشوری کاسپین (بررسی وضعیت رفتارهای مرتبط با سلامت دانش‌آموزان) در سال ۹۱-۹۰، ۵.۴ درصد دانش‌آموزان ابتدایی، ۹.۲ درصد دانش‌آموزان راهنمایی (دوره متوسطه اول) و ۱۳.۳ دانش‌آموزان دبیرستانی (دوره متوسطه دوم) در هیچ‌یک از روزهای هفته حتی ۳۰ دقیقه نیز فعالیت بدنی ندارند. در مقابل دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی ۲۱.۹ درصد، راهنمایی ۱۵.۶ درصد و دبیرستان ۱۴.۴ درصد، ۳۰ دقیقه از روز خود را به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص می‌دهند. این آمار بیان‌گر افزایش روند بی‌تحرکی در دانش‌آموزان و نوجوانان همراه با افزایش سن آن‌هاست.

حسین بابویی در گفتگو با طنین یاس اظهار داشت: طی چند سال گذشته به دلیل محدودیت‌های قانونی در جذب نیرو، در برخی مدارس با کمبود معلم ورزش در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی برای دانش‌آموزان دختر و پسر روبه‌رو بودیم که خوشبختانه چند سالی است با اصلاح قوانین جذب نیرو این مشکل تاحدود زیادی مرتفع شده است و موانع قانونی برای بکارگیری معلم تربیت بدنی در دوره ابتدایی برداشته شده است.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موانع قانونی به معنای مخالفت با استخدام معلم رشته تربیت بدنی نبوده است، توضیح داد: ازآنجاکه به طورکلی کمبود آموزگار در همه رشته‌ها داشتیم، استخدام معلم تربیت بدنی در گروه دوم اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته بود و بیشتر مجبور بودیم کمبود معلم تربیت بدنی را در دوره‌های متوسطه دوم و سوم (راهنمایی و دبیرستان) جبران کنیم.

وی افزود: طی چهار سال گذشته قوانین اصلاح شده است و اولویت تخصیص نیروی تربیت بدنی به پایه‌های اول ابتدایی، از اولویت دوم به اولویت اول ارتقا یافته است. در حال حاضر ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی در مدارس کل کشور داریم که در بسیاری از مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه، در پایه‌های اول تا سوم مشغول به کار هستند.
 

بابویی با تاکید براینکه کمبود معلم، به معنای تعطیل شدن درس تربیت بدنی در مقاطع تحصیلی گفته شده نیست ادامه داد: در مدارس شهرهای دارای کمبود معلم متخصص رشته تربیت بدنی، از معلم‌های آموزشی که رشته تخصصی‌شان تربیت بدنی نیست و دروس مختلف را درس می‌دهند، برای اداره زنگ تربیت بدنی استفاده می‌کنیم تا کلاس تعطیل نشود البته شایان ذکر است که این آموزگاران نیز در دوره تحصیلی دانشگاهی خود، کلیات مرتبط با رشته تربیت بدنی را مانند دروس دیگر گذرانده‌اند.
 

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رفع ضعف‌های آموزگارانی که رشته تحصیلی‌شان تربیت بدنی نبوده است، گفت: در دو سال اخیر وزارت آموزش و پرورش، برنامه شرکت در کلاس‌های آموزشی جهت توانمندسازی آموزگاران پایه اول تا ششم ابتدایی که مدرک تحصیلی‌شان مرتبط با تربیت بدنی نیست، ترتیب داده و برای این منظور اعتبارات خوبی تخصیص داده است.
 

وی در پاسخ به برنامه‌های آینده وزارت آموزش و پرورش برای حل چالش‌های موجود در زمینه جذب معلم با مدرک تحصیلی تربیت بدنی گفت: الان وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی‌های خوبی را برای استخدام آموزگار در مجموع دروس مورد نیاز در مدارس سراسر کشور کرده است. همکاران در بخش تامین منابع انسانی در حال رایزنی با مجلس هستند تا مجوزهای لازم را دریافت کنند همانطور که این رایزنی‌ها در سال ۸۹، منجر به استخدام ۱۵ هزار معلم شد و هرساله نیز کم‌وبیش استخدام‌هایی وجود داشته است. مسلما بخشی از مجوزهای مربوط به استخدام در سال‌های آتی تحصیلی، بکارگیری معلم تربیت بدنی خواهد بود.

/انتهای متن/

درج نظر