کاهش 6 درصدی سزارین در کشور

رییس انجمن مامایی کشور گفت: طی 2 سال اخیر زایمان به روش سزارین کاهش شش درصدی داشته و میزان مرگ و میر نوزاد و مادر هم افزایش نداشته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ناهید خداکرمی رییس انجمن مامایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی  گفت: در طرح پایلوت ارتقاء سلامت روان مادران باردار، پنلی را به منظور توانمند کردن زنان و مراقبین مادر باردار در زمینه تولد به روش طبیعی اختصاص داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر علوم پزشکی و مامایی زایمان به شکل طبیعی و فیزیولوژیک بهترین روش برای تولد است، اظهار داشت: شعاری که در همه دنیا برای ترویج زایمان طبیعی مطرح است این است که “توانمند کنیم و توانمند شویم” به این معنا که هم انجمن مامایی کشور باید تمام علوم مرتبط با کرامت مادر و ارائه خدمات پزشکی و مامایی صحیح را به خوبی فرا گیریم و تجربه کنیم و هم مادران ما به اندازه ای توانمند شوند که به عنوان یک زن قوی بتوانند مطابق آنچه که خلقت طراحی کرده فرزندشان را به روش طبیعی به دنیا آورند.

خدا کرمی ادامه داد: تکریم و فراهم آوردن تجهیزات لازم برای مادران باردار از نظر نیروی انسانی و مراقبت های مامایی بسیار حائز اهمیت است و لازم است که ما و مراکز مامایی از این حیث توانمند شویم.

رییس انجمن مامایی کشور بیان کرد: در کشور ما متاسفانه آمار بالایی در زمینه سزارین وجود داشته و شرایطی پیش آمد که حاملگی های بعدی مادرانی که سزارین شده بودن بسیار خطرناک بود. به همین دلیل زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت از اصول اساسی این طرح محسوب می‌شود و خوشبختانه موفقیت ها بسیار چشمگیری در این راستا به دست آوردیم.

وی تصریح کرد: در طی 2 سال اخیر علاوه بر کاهش تنها شش درصد زایمان به روش سزارین، میزان مرگ و میر نوزاد و مادر هم افزایش نداشته است.

خدا کرمی در پایان یادآور شد: ما اگر بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که مراقبت نفر به نفر در کادر درمانی مامایی از مادران صورت گیرد و همسر در هنگام تولد در کنار مادر و کودک باشد و پدر بلافاصله بعد از تولد نوزادش را در آغوش گیرد، می توان گفت که شرایط زایمانی که هم مادر و ماما و پزشک متخصص توانمند آن را هدایت کرده فراهم شده است و ما امیدواریم که این اتفاق به زودی فراهم شود.

/انتهای متن/

درج نظر