کارگاه مهارت های زندگی “نحوه برخورد با جوان و نوجوان” برگزار شد

روز گذشته کارگاه ” مهارت های  زندگی نحوه برخورد با جوان و نوجوان” در مرکز بسیج سازمان صدا وسیما برگزارشد.

0

فاطمه منتظر/

در این کارگاه یک روزه که به همت بسیج سازمان  صاداو سیما برگزار شد، طاهره همیز کارشناس مسائل مذهبی و خانواه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در اهمیت موضوع جوانان و خانواده از دید اسلام ضمن اشاره به این که درمسیحیت علی رغم این که در موضوع جوانان اهمیتی خاص به آموزش جوانان داده نشده ومسیحیت در این مورد بیشتر تابع برنامه های دین  یهود است، اظهار داشت:

” در وضعیت کنونی که به سبب رواج تک فرزندی مشکلات تربیتی بسیاری در خانواده ها که غالبا مادران شاغل هم دارند، باید مادران با بچه ها ارتباطی داشته باشند که در آن اطلاع رسانی شود و در تصمیم های خانواده بچه شریک گردد. “

وی اضافه کرد:” اگر چه در شرایط فعلی دسترسی بچه ها به اطلاعات مربوط به مسائل جنسی گسترده تر از آن است که والدین تصور می کنند و این اطلاعات در روابط و رفتارهای بچه ها هم اثرسوء می گذارد اما می توانیم با برنامه ریزی، این چرخه اطلاعات را به سمت مطلوب مان تغییر دهیم.”

این کارشناس مذهبی در حوزه خانواده در توضیح روابط مظلوب گفت:

” در مورد وضع مطلوب دو نظر هست: یکی نظر روان شناسان  که سابقه وصبغه غربی دارد و دوم نظر افراد متدین موفقی که عملکردهای مثبتی داشته اند و برای کل جامعه هم برنامه داده اند. وضع مطلوب مورد نظر روان شناسان این است که جوان که تمایل جنسی دارد ولی عقل زندگی ندارد، زیر نظر بزرگترها آشنایی و حتی ارتباط با  جنس مخالف را تجربه کند؛ البته به شکل کنترل شده. سوال این است که واقعا چقدر این روابط  جوان قابل کنترل است؟ آیا عواقبی که بر زندگی خانوادگی جوان ها دارد و لطمات روحی و روانی و عاطفی آنها چه پسر و چه دختر،  اصولا قابل اندازه گیری هست که بخواهد کنترل و چاره شود؟ مخصوصا در ایران چنین روابطی اصولا از نظر خانواده های پسر قابل قبول نیست و مانع ازدواج دختران است.”

خانم همیز در مورد نظر گروه متدینین اضافه کرد:

” از نظر افراد متدین مهم ترین و موثرترین عامل در آموزش مهارت های زندگی خود پدر و مادرند. بنابراین حتی در شرایط فعلی هم ما نباید بترسیم و فکر کنیم که همه چیز ازدست رفته است. هنوز هم والدین می توانند اثربخش ترین آموزش ها را به نوجوان ها و جوان ها بدهند، به شرط این که وقت و توجه صرف کنند نه این که مثلا کارشان را بر رابطه با بچه های شان ترجیح بدهند. خود نگران بودن پدر و مادر برای بچه ها از نگاه دینی مهم است چون  مشخصا به دنبالش عاملی مثل دعا هست که از نظر ما اثر بی همتایی دارد؛ مخصوصا دعا و سفارش مادر. پس نتیجه می گیریم که از نظر دین ما خود پدر و مادر اول باید رابطه با خدا داشته باشند که بتوانند بچه ها را هم در همین مسیر با سفارش و دعا و … هدایت کنند. چون اگر رابطه خود والدین با خدا محکم باشد، در عمل شان، در نمازشان، دررابطه شان با نامحرم، در معاملات و کسب حلال و در خیلی چیزهای دیگر متجلی است که همین را بچه ها می بینند و از آن طرف منطق قرآن این است که کسانی که رابطه شان را با خدا قطع می کنند، با دست خودشان خانه شان را خراب می کنند. پس لازم است من پدر یا مادر اول خودم خط قرمزها را رعایت کنم. مشخصا آلودگی که امروز در شبکه های اجتماعی توسط همسران پیدا شده یکی از خط قرمزهایی است که ما رد می کنیم و عامل خرابی خانه های مان می شود. که اگر چنین شود برای اصلاح خانه ما ممکن است متخصصین هم نتوانند کاری کنند.”

وی در مورد راه کارهای موثر بر رفتارهای نوجوان و جوان تاکید کرد:” والدین برای فرزندان سه نوع شخصیت دارند: محبوبیت قلبی، مقبولیت عقلی و موفقیت عینی که  از این سه طریق والدین روی آنها اثر خواهند داشت. چون اتفاقا جوان در تقوا قدرتی بالا دارد و والدین لازم است اطلاعات دینی را به بچه ها بدهند.”

این کارشناس مذهبی با تاکید بر این که مو ضوع عفاف و حجاب در روابط زوجین جوان بسیار اثر مهمی دارد، اضافه کرد:”در بحث حجاب و عفاف به قول آیت الله جوادی آملی باید مردها را برای این موضوع تربیت کرد تا مساله حجاب و عفاف در جامعه درست شود.”

این نشست با برنامه پرسش و پاسخ خاتمه یافت.

 

/انتهای متن/

 

 

درج نظر