چگونه با کودک خود به خرید بروم؟

از نظر خیلی پدر و مادرها خرید رفتن همراه با کودک کاری پردردسر است و برای همین هم ترجیح می دهند خرید را به تنهایی انجام دهند بدون کودک. ولی ما برای شما توصیه هایی داریم برای داشتن یک خرید خوب همراه با کودک.

0

فریبا علیزاده/

کودکان خردسال اغلب در مغازه ها، فروشگاه ها و سوپرمارکت ها رفتار خوبی نداشته و بی قراری می کنند. به این سو و آن سو می دوند، به همه چیز دست می زنند، دائم با خواسته های مختلف سعی در جلب توجه شما دارند. بعضی بچه ها، خرید را تبدیل به امر دشواری کرده و مادر را به حدی تحت فشار قرار می دهند که تصمیم می گیرد به تنهایی به این کار بپردازد و کودک را همراه خود نبرد.

 

چرا خرید همراه کودک مشکل است؟

در هنگام خرید تمام حواس شما به کارتان است و توجهی به کودک ندارید بنابر این فرزند شما خسته می شود. از طرف دیگر هنگامی که شما مشغول و سرگرم هستید، بچه ها هم فرصت را برای هر نوع شیطنت و رفتار ناپسند غنیمت می شمارند.

اگر کودک نوپای شما خرید کردن را به امری عذاب آور مبدل کرده است، هرگز این موضوع را به خودش انعکاس ندهید زیرا خیلی آسان از این مسئله سوء استفاده خواهد کرد.

روش مشارکت در حل مشکل خرید، بسیار مؤثر است. بنابراین کودک را در این کار شرکت دهید و به او وظایفی محول کنید تا خرید را برایش هیجان انگیز جلوه دهد.                

                                                               

راه های یک خرید خوب با کودک

خرید کردن به همراه کودکان راه و روش مخصوصی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد:

1) اگر قرار است با فرزند خود برای خرید به فروشگاه بروید، لازم است در ابتدا زمانی که در خانه هستید برایش توضیح دهید که قرار است برویم فروشگاه و وسایلی راکه نیاز داریم  بخریم.                             

2) پیش از رفتن به فروشگاه ها، لیستی برای خودتان و لیست کوچک دیگری برای فرزندتان آماده کنید. در لیست کودک وسایل ساده ای مانند ماست، شیر و… که او آنها را به خوبی می شناسد، بگنجانید. در مدتی که در فروشگاه هستید و در میان قفسه های کالا به این سو و آن سو می روید، مرتب به کودک تان یادآوری کنید که مسئول خرید چه وسایلی هست. برای مثال بپرسید: « هنوز شیر را ندیدی؟ ». بهتر است در لیست خرید او به جای نوشتن، شکل هر وسیله را بکشید. کودکان خردسال می توانند سه یا چهار مورد را برای خرید به خاطر بسپارند. اگر به محیط فروشگاه آشنایی دارید، برای تداوم هیجان در سرتاسر مدت خرید، سعی کنید اشیایی که در لیست فرزندتان قرار می دهید؛ در ابتدا، اواسط و انتهای فروشگاه قرار داشته باشند.              

3) به کودک خود یاد بدهید که در هنگام خرید مواد غذایی به شما یادآوری کند تاریخ تولید و انقضای آن را چک کنید.

4) وقتی از کنار قفسه های فروشگاه عبور می کنید، خوراکی های مفید را برایش معرفی کنید به عنوان مثال بگویید: ماست، شیر و دوغ برای بدن خیلی مفیدند، آن ها غذای دندان ها و استخوان ها هستند که باعث می‎شود انسان قوی شود. هم چنین خوراکی های مضر را  هم معرفی کنید و دلایل مضر بودن را برایش توضیح دهید. مثلا چیپس به دلیل اینکه در روغن سرخ می شود، دشمن رگ های بدن است و ممکن است چربی مضر آن در رگ ها گیر کند و سلامتی مان را به خطر بیاندازد.

5) به کودک خود در فروشگاه مسئولیت بدهید. مثلا  ه او بگویید: چرخ دستی را بیاور و به آرامی هل بده وانتخاب چند مورد از لیست خرید را به عهده او بگذارید. مثلا انتخاب نوع ماکارونی که کودک می شناسد را به عهده او بسپارید.

6) سپردن مسئولیت به او برای افزایش اعتماد به نفس کودک و آموزش انتخاب صحیح مفید است  و همچنین کودک کمتر فرصت می کند تا بهانه جویی کند.

7) کودکان حواس شان به واکنش های والدین است و آنها را به خاطر می سپارند. در هنگام حساب کردن و پول دادن، حمل وسایل تا ماشین، هل دادن چرخ دستی، آوردن وسایل از ماشین تا خانه، کودک را مشارکت دهید.       

/انتهای متن/                                                                                          

درج نظر