چه پارچه مانتویی برای شب عید بخریم؟

وقتی حرف از خرید شب عید می شود اولین چیزی که معمولاً خانم ها به سراغ آن می روند مانتو است. ما به شما کمک می کنیم که اگر قصد خرید مانتو آماده و یا پارچه مانتویی دارید چه بخرید و به چه نکاتی توجه داشته باشید.

0

مانتو در ایران یکی از رایج ترین و پر کاربردترین انواع لباس است که تقریباً هر صنف و گروه و سلیقه و عقیده ای به آن احتیاج دارند، چادری و غیر چادری نمی شناسد شاید مدل مانتو هایی که افراد مختلف با سلیقه ها و عقاید مختلف به تن می کنند متفاوت باشد اما همه آن انواع در یک دسته بندی بزرگ به نام مانتو قرار می گیرد.

 اگر برایتان سؤال است واژه مانتو از کجا آمده باید گفت که این واژه برگرفته از زبان فرانسوی (manteau) است که معنی و مفهوم آن یک نوع روپوش یا لباس گشاد است که روی لباس های دیگر پوشیده می شود.

 امروزه مانتو در ایران کارکرد های متفاوتی دارد و انواع مختلف و گونه های متفاوت پارچه مانتویی سبب سردرگمی مصرف کنندگان و خریداران پارچه های مانتویی شده است.

ما به شما کمک می کنیم که اگر قصد خرید مانتو آماده و یا پارچه مانتویی دارید چه بخرید و به چه نکاتی توجه داشته باشید.

انواع مانتو و پارچه مانتویی

هر نوع مانتویی برای محیط و شرایطی خاص تهیه می شود. برای مثال مانتویی که مناسب مجلس عروسی است با مانتوی مخصوص دانشگاه یا محیط اداری، در نوع پارچه، طرح و دوخت آن متفاوت است.

از این رو مانتوها با توجه به نوع مصرف به انواع اصلی زیر تقسیم می شوند:

– ساده

– اسپرت

– مجلسی

– یونیفورم اداری

– بهاره، تابستانی، پاییزه، زمستانی

مشخصات اصلی پارچه مانتویی چیست؟

غالباً ما پارچه را با صفاتی همچون کشی، لطیف، زبر، نخی، ضخیم، نازک و غیره می شناسیم. این صفات را با زبانی ساده، به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

کشی یا غیرکشی: پارچه مانتویی می تواند تخت بافت یا به اصطلاح تار و پودی باشد. این نوع پارچه کش نمی آید. پارچه های کشی مانتویی، در دو نوع موجود هستند: در عرض کش یا کش در یک جهت، تمام کش و یا کشی در دو جهت. کشی بودن پارچه در بدن نما بودن مانتو نقش بسزایی دارد. مشکل عمده پارچه های کشی مربوط به بعد از شستشو است. پارچه های کشی ممکن است، دچار آبرفت و تنگی مانتو شوند. مزیت اصلی پارچه کشی این است که چروک نمی شود.

زیر دست:بهتر است هنگام خرید پوشاک، ابتدا آن را لمس کنیم حس لامسه شما، نقش مهمی در فرآیند خرید دارد. اگر پارچه مانتو، زیر دست خوبی نداشته باشد، سال ها در کمد لباس شما باقی خواهد ماند؛ و این وارسی موشکافانه پارچه لطافت و زبری پارچه را به ما نشان می دهد.

میزان چروک پذیری: مشغله فراوان ما در این روزها، سبب می شود که فرصت کمی برای کارهایی همچون اتو کشیدن داشته باشند. پس بهتر است در هنگام خرید، ابتدا گوشه ای از مانتو را در دست بفشاریم تا میزان چروک پذیری پارچه سنجیده شود.

ضخامت: ضخامت پارچه انتخابی، متناسب با فصل و آب و هوا تغییر می کند. اگر می خواهید از حراج پارچه های زمستانی استفاده کنید و برای زمستان سال آینده خودتان توشه ای بردارید پس باید به سراغ پارچه های مناسب فصل زمستان و مناسب برای هوای سرد بروید مانتوهایی با پارچه فوتر، پشمی و خزدار که پیش تر به صورت کامل درباره آن ها صحبت کردیم پارچه های مناسب برای مانتوی تابستانی و بهاره، انواع گوناگونی دارند که در بین عموم به پارچه های نخی و نازک و سبک معروف هستند.

ساده، رنگی یا طرح دار بودن: اگر به دنبال یک مانتو صاف و صوف و رسمی هستید باید به سراغ پارچه های ساده و تمام رنگی بروید. برای انتخاب پارچه های رسمی بهتر است یکی از رنگ های تیره، همچون مشکی، سرمه‌ای و طوسی را برای مانتو انتخاب کنیم نه در ایران بلکه تقریباً می توان گفت در همه دنیا این رنگ ها از جمله رنگ های رسمی و با پرستیژ محسوب می شوند البته اکثر نوجوانان و جوانان نیز به دنبال مانتوهایی با رنگ های شاد، با پارچه هایی طرح دار و چاپی هستند. مانتوهایی با طرح های فرهنگی با مضمون سنتی – ایرانی این روزها به شدت برای دختران جوان، جذاب و مورد پسند شده اند.

نوع الیاف: داشتن آگاهی از جنس پارچه‌ها و خصوصیات هر یک، نحوه اتو زدن آن ها و طریقه صحیح دوخت هر پارچه برای کسانی که قصد دوخت و یا خرید پارچه را دارند، بسیار مهم و ضروری است.

امروزه پارچه‌های موجود در بازار از تنوع بالایی برخوردار هستند و گاهی برای خرید یک پارچه در انتخاب جنس آن دچار مشکل می‌شویم. الیاف استفاده شده در پارچه به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

الیاف طبیعی: الیافی مانند پنبه و پشم و ابریشم

مصنوعی: الیاف مصنوعی مانند ریون، نایلون و پلی استر

سلولوزی: الیاف سلولوزی مانند پارچه تهیه شده از ساقه برنج

رنگ پارچه و کیفیت ثبات آن در شستشو:  هر چند جنس و کیفیت پارچه مانتو از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید در هنگام خرید پارچه مانتویی و یا مانتو حواسمان باشد که مسئله مهم رنگ، کیفیت و ثبات آن غافل نشویم قیمت انواع پارچه مانتویی.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر