چه تعداد از خانواده‌های ما واقعاً خانواده هستند؟

روز خانواده، روزی است که می‌تواند دلیلی باشد تا اینکه کمی با خودم فکر کنیم و ببینیم که آیا خانواده ما واقعاً خانواده است؟ و آیا اصلا خانواده‌ای واقعی در این شهر پرهیاهو وجود دارد یا نه؟

0

نسیم شهسواری/

خانواده واژه‌ایست که شاید در روز بارها و بارها تکرار بشود اسمش را بشنویم، برایش تلاش کنیم و مقصد و مقصود بسیاری از کارها، فعالیت‌ها و برنامه‌های ما باشد.

اما ما با همه تلاش‌هایمان برای این واژه هفت‌حرفی، آیا تابه‌حال به مفهوم و معنی عمیق و واقعی خانواده فکر کرده‌ایم؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌ایم که خانواده ما چه قدر واقعی و حقیقی است؟

جایی می‌خواندم که بزرگ‌ترین دستاورد یک خانواده، احساس امنیت و آرامش است. اگر خانواده‌ای این دو را نداشته باشد، هر چه قدر هم تعداد بچه‌هایش زیاد باشد، خانه و ماشین و ملک و رفاه و … داشته باشند، این خانواده، خانواده واقعی نیست.

ثبات، ریشه اصلی امنیت و آرامشی است که در خانواده در جستجوی آن هستیم. ثبات رفتاری، موقعیتی و احساسی،این ثبات درواقع  به معنی پیش‌بینی پذیری است ؛ یعنی شما بدانید در فلان موقعیت مشخص طرف مقابل تان شاد می‌شود یا ناراحت و عصبانی. ثبات یعنی اینکه شما بتوانید بدون اضطراب و نگرانی همراه با افراد خانواده‌تان در موقعیت‌های جدید قرار بگیرید و نگران نباشید که آن‌ها چه عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند. همین ثبات و همین پیش پینی پذیری زمینه‌ساز ایجاد حس امنیت و آرامش در خانواده است.

 روز خانواده، روزی است که می‌تواند دلیلی باشد تا اینکه کمی با خودم فکر کنیم و ببینیم که آیا خانواده ما واقعاً خانواده است؟ و آیا خانواده‌ای واقعی در این شهر پرهیاهو وجود دارد یا نه.

 راستی چه تعداد از زن‌های ما آرزو می‌کنند کاش همسران شان دیرتر به خانه بیایند؟!

چه تعداد از مردان ما برای برگشت به خانه اکراه دارند و مشغله‌های مختلف می‌تراشند تا دیرتر به خانه بیایند؟! چند دختر و پسر به بهانه‌های مختلف از محیط خانه فراری هستند و ترجیح می‌دهند اوقات شان را با دوستان شان بگذرانند؟

 چند نفر از ما از ترس سرزنش و توهین و تحقیر و انتقاد می‌ترسیم مشکلات و ترس‌های مان را برای اعضای خانواده بازگو کنیم؟

 چند نفر از ما کلی راز و حرف نگفته در دل داریم که می‌ترسیم بیان کنیم که مبادا محکوم شویم؟

 چند نفر از ما به جای عزیزم و جانم، فحش و توهین می‌شنویم؟ چند نفر از ما با وجود بودن در میان خانواده احساس تنهایی می‌کنیم؟!

چه تعداد از خانواده‌های ما واقعاً خانواده هستند؟

به خانواده‌ات نگاه کن به خودت، به همسرت، به فرزندانت و سعی کن تا مفهوم واقعی یک خانواده شوی.

/انتهای متن/

 

درج نظر