چرا مصرف خوراکی  خارجی؟

چرا بعضی از مردم مواد خوراکی خارجی را بر خوراکی های وطنی ترجیح می دهند؟ آیا در مصرف این مواد به سلامت خود و کودکان شان توجه کافی دارند؟

0

فروغ محمدزاده/

 از قدیم این باور غلط را به ما قبولانده اند که جنس وارداتی و خارجی بهتر و با کیفیت تر از تولیدات داخلی است. در این بین مصرف مواد غذایی خارجی به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در آستانه روز جهانی بهداشت در موضوع امنیت و سلامت غذایی با مسئولین و کارشناسان و هم مصرف کننده ها  در مورد مصرف خوراکی های خارجی  گفت و گو کرده ایم.

 بسته بندی زیبا

با وجود افزایش توجه اغلب مردم به استاندارد و دارای تاریخ مصرف بودن محصولات غذایی، به نظر می رسد گاهی جذاب بودن بسته بندی و یا تبلیغات گسترده درباره یک محصول غذایی خارجی، چشم و گوش مصرف کنندگان را می بندد .

به گزارش بهدخت، مقایسه مواد غذایی ایرانی و خارجی یا وارداتی نشان می دهد در کل، بسته بندی های زیبا و شکیل خوراکی های خارجی یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم به سمت آنهاست و بی راه نیست اگر بگوییم که ظاهر کالا نقش مهمی در انتخاب مصرف کننده دارد. کالاهای خارجی بسته بندی های زیباتری دارند و مشتریان بیشتری را هم به سمت خود جذب می کنند. به همین دلیل است که بیشتر کارخانه های تولید مواد غذایی در داخل کشور هم به سمت بسته بندی های مناسب و زیبا هدایت شده اند.

 

باز هم کالای چینی؟!

از طرف دیگر مردم می بینند که حتی در صنعت مواد غذایی هم می توانند کالاهای چینی را با قیمتی پایین تر از کالاهای ایرانی تهیه کنند و در نتیجه تمایلی به کالای داخلی نشان نمی دهند و این در حالی است که خیلی از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و می توانند تهدیدی جدی برای سلامت مردم به شمار آیند.

بامجوز و بی مجوز

دو نوع نگرش کلی نسبت به محصولات غذایی وارداتی وجود دارد؛ اول اینکه برخی از آنها با مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت وارد کشور می شوند و دوم اینکه برخی از آنها که درصدشان هم کم نیست، بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون هیچ گونه نظارت بهداشتی به دست مصرف کننده می رسند.

محصولاتی که با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می شوند، توسط کارشناسان مختلف بررسی دقیق و تایید می شوند و این کارشناسان اگر هیچ نقصی که سلامتی جامعه را تهدید کند در آنها نبینند، به این گونه محصولات گواهی معتبر می دهند و می گویند که مصرف شان برای افراد جامعه بدون مشکل خواهد بود اما محصولات قاچاق که بدون هیچ گونه نظارتی وارد کشور می شوند و فرار از مالیات باعث پایین بودن قیمت شان است، جان و مال مردم را تهدید می کنند.

واردات موادغذایی توسط مرزنشینان دردسرساز شده

در این بین تسهیلات ویژه مرزنشینان برای واردات موادغذایی دردسرساز شده و درحال حاضر حجم گسترده‌ای از تنقلات و خوراکی‌های فاسد و از تاریخ مصرف گذشته کشور شیخ‌نشین امارات، توسط مرزنشینان به کشور وارد شده و با تغییر بسته‌بندی و دستکاری تاریخ انقضا به‌عنوان خوراکی لوکس در سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشی‌های کشور به فروش می‌رسد.

در این خصوص محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات با بیان این مطلب این‌گونه توضیح می‌دهد: واردات بي‌حساب و کتاب مرزنشینان این‌بار سلامت بازار موادغذایی را نشانه رفته است به‌طوری‌که گزارش‌های متعدد رسیده به مجمع واردات نشان می‌دهد تنقلات از تاریخ مصرف گذشته بازارچه‌های مرزی به سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشی‌های سایر شهرها وارد شده و در آن‌جا به صورت گسترده توزیع می‌شود. این تنقلات که بیشتر شامل پاستیل، شکلات و شیرینی‌جات است در کشور مقصد که امارات و بیشتر شهر دوبی است برای از بین بردن تاریخ انقضا، از بسته‌ها خارج می‌شود و به کشور وارد می‌شود. این تنقلات در شهرهای مرزی دوباره بسته‌بندی می‌شود و با تاریخ انقضای دستکاری‌شده به نام خوراکی‌های خارجی به سایر شهرها ارسال می‌شود.

وی با بیان این‌که نظارت بر خرده‌فروشی‌ها روش عاقلانه کنترل این مسأله نیست تأکید می‌کند: این موضوع باید از مبادی مرزی کنترل شود و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد برای ورود موادغذایی به کشور قوانین ویژه تعریف کند زیرا نظارت بر میلیون‌ها سوپرمارکت و خرده‌فروشی موجود در مناطق کشور بسیار دشوار است و این حجم گسترده واردات موادغذایی فاسد پس از ورود به سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشی‌ها عملا غیرقابل کنترل می‌شود.

نظارت بر مواد غذایی جدی تر خواهد شد

در این زمینه محمد حسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت با سازمان استاندارد می گوید: براساس این تفاهم نامه، نظارت ها بر مواد غذایی جدی تر خواهد شد.سازمان غذا و دارو و نیروی انتظامی با همکاری یکدیگر باید برخوردهای جدی با متخلفان حوزه غذا داشته باشند.

وی تصریح می کند: در قانون نیز نیز برخورد جدی با متخلفان حوزه غذا آمده است اما متاسفانه دستگاه هایی از جمله نیروی انتظامی، مرزبانی و چند دستگاه دیگر در کنترل و مقابله با کالاهای قاچاق ضعیف عمل کرده اند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: در گذشته قوانین مربوط به واردات و تولید مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی همه با نظارت سازمان غذا و دارو بود اما اخیرا به موجب طرح تصویب شده در صحن علنی مجلس، بسیاری از قوانین به صورت شفاف بیان و قرار بر این شد که تمام موارد مربوط به واردات و تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی با نظر سازمان غذا و دارو و بخشی نیزتوسط سازمان ملی استاندارد انجام شود.

عادت خرید خوراکی خارجی

برخی عادت دارند همیشه خوراکی خارجی بخرند و نمی دانند مزایای استفاده از محصولات داخلی چیست. چنانچه زهرا، مادر 35 ساله ای که یک فرزند کلاس اولی دارد می گوید: از قدیم برخی خوراکی های خارجی را می خوردم و الان نیز برای فرزندم از همان تنقلات خریداری می کنم شاید یک عادت باشد چون گاهی که محصول ایرانی می خرم طعم آن را می پسندم ولی فرزندم را بدعادت کرده ام .

عده ای دیگر نیز تنها از ظاهر این محصولات را می پسندند و آنها را می خرند ؛  حسین عباسی که به همراه پسر پنج ساله اش به فروشگاهی با محصولات رنگارنگ خارجی آمده است می گوید: من چندان اصراری به خرید محصولات خارجی برای فرزندم ندارم ولی وقتی به همراه او برای خرید می آیم با اصرار او برای خرید این محصولات مواجه می شوم شاید ظاهر و بسته بندی بسیار زیبا دلیل اصلی جذب او به این محصولات باشد.

چند نکته برای کم کردن خوراکی های وارداتی از سبد خرید

دکتر رامین خاکسار، مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که فروشگاه ها و غرفه های فروش محصولات خارجی و وارداتی در کشور ما کم نیستند، توصیه می کند: برای سرکوب کردن هوس خرید کالاهای وارداتی یا مغلوب نشدن در برابر بسته بندی های پرزرق و برق آنها، دور این فروشگاه ها یا غرفه ها را خط بکشید و هنگام خرید به بخش تولیدات داخلی مراجعه کنید.

وی می افزاید : از سوی دیگر محصولات خوراکی خارجی بیشتر شامل فست فود و هله هوله هستند که سرشار از کالری، نمک و چربی اند. پس برای سلامت خودتان هم که شده، فکر خرید آنها را از سرتان بیرون کنید. همچنین امکان فسادپذیری در محصولات منجمد، پروتئینی و لبنی خارجی بسیار بیشتر از انواع داخلی است.

به گفته دکتر خاکسار برچسب محصولات خارجی معمولا ترجمه فارسی ندارد و شما نمی توانید از ترکیبات کامل کالا مطلع شوید و این نداشتن اطلاعات لازم می تواند برای تان دردسرساز شود.همچنین کالاهای قاچاق معمولا تاریخ تولید و انقضا ندارند و می توانند موجبات مسمومیت شما را فراهم آورند.استفاده از رنگ های غیرمجاز در برخی خوراکی ها مانند چیپس، پفک یا انواع بیسکوییت ها نیز می تواند سلامت تان را تهدید کند.

 

اغلب تنقلات خارجی به صورت قاچاق وارد کشورمان می شوند

 بد نیست بدانید اغلب تنقلات خارجی به صورت قاچاق وارد کشورمان می شوند و تولیدکنندگان آن به دلیل فاصله طولانی بین کشوری یا به جهت ماندن زیاد این محصولات در کشتی های باری، برای افزایش ماندگاری، در ترکیبات محصولات صادراتی خود از مواد نگه دارنده فوق العاده قوی استفاده می کنند که اثرات سوء آن تهدیدکننده سلامت کودکان است. از سوی دیگر برخی انواع این محصولات از سوی سودجویان مجهز به برچسب تقلبی وزارت بهداشت شده و تاریخ مصرفشان دستکاری و به روزرسانی می شود. بنابراین تا حد امکان از خرید خوراکی های خارجی و آن هایی که رنگ و لعاب  قوی و پرکشش دارد باید خودداری کرد.

متاسفانه عده‌ای مصرف کالای خارجی را نشانه‌ نوعی «تشخص و برتری» می‏پندارند؛غافل از اینکه این گرایش مخصوصا در مورد مواد خوراکی نادیده گرفتن سلامتی است. ضمن این که دلبستگی به مصرف کالاهای خارجی یعنی بی‌اعتنایی به تلاش کارگر ایرانی و یک بیماری و عادت بد است که پول و ثروت کشور را به جیب تولید کننده خارجی سرازیر می‌کند. مصرف کالای خارجی به منزله‌ عدم مصرف کالای مشابه داخلی است و عدم مصرف کالای مشابه داخلی نیز به معنی تعطیلی صنایع داخلی، بیکاری خیل عظیم جوانان کاربلد، تحصیل‌کرده و آماده به کار ایرانی است وزمینه ساز تشدید فزاینده‌ وابستگی به بیگانه است و همه اینها نهایتا یعنی مرگ تدریجی اقتصاد کشور.

چرا با مصرف بی دلیل و بی رویه مواد خوراکی خارجی به دست خودمان به سلامتی خود و کودکان ما آسیب وارد کنیم؟

چرا با ادامه عادت بیمارگونه جنس خارجی خریدن، اقتصاد کشورمان را ضعیف کنیم و بحران بیکاری فرزندان مان را تشدید کنیم؟

 /انتهای متن/

درج نظر