چرا بزرگ تر ها انقلاب کردند؟

با رسیدن دهه فجر، برای خیلی نسل سومی ها این سوال از بزرگترها پیش می آید که: “چرا انقلاب کردید؟! ” این سوال وقتی پررنگ تر می شود که نسلی که انقلاب را ندیده، بعضی مشکلات جامعه امروز را می بیند. این سوال را به دخت از  نسلی کرده که انقلاب کرده اند. پاسخ های شان جالب است و خواندنی.

0

اتوبوس می خواست حرکت کند که زن و دختر جوانی با عجله سوار شدند و روی صندلی های عقب اتوبوس نشستند. ماه بهمن بود و دهه فجر.خیابان ها حال و هوای دیگه ای داشت.

 

برای نان انقلاب نکردیم

دختر جوان که انگار دهه فجر و حال و هوای خیابان ها چندان برایش جذاب نبود، مدام از مادرش می پرسید: چرا انقلاب کردید؟ آن زمان وضعیت اقتصاد اینجوری بود؟ گرونی بود؟ بیکاری بود؟! آنقدر واضح و بلند سؤال می پرسید که برای شنیدن صحبت هایش نیاز نبود گوش هایت را تیز کنی. اما مادر در پاسخ به همه اینها فقط نگاهی به دختر انداخت و گفت: ما برای نان انقلاب نکردیم…

 

اسلام که فقط نماز و مسجد نیست
خانم احسانی که زمان انقلاب 23 سال داشته است، در پاسخ  این سوال می گوید:

 « گاهی که از من می پرسند چرا انقلاب کردید مگر آن زمان نمی توانستید نماز بخوانید، روزه بگیرید، به مکه بروید و یا عزاداری کنید؟ می گویم که نماز، مسجد و مکه رفتن تمام اسلام نیستند. البته با روی کار آمدن رضا شاه، تکیه‌ها بسته و عزاداری ممنوع شد اما محمدرضا شاه نتوانست مانند پدرش این روند تعطیلی ها را ادامه دهد اما به هر حال محدودیت ها ادامه داشت. به باور بسیاری کلید انقلاب اسلامی از دهه 1340و به ویژه محرم 1342 به خاطر همین محدودیت ها در ایران زده شد. مثلا گرچه داشتن حجاب فردی در دوره محمد رضا شاه به ظاهر آزاد بود اما در بیشتر مشاغل، مدارس و دانشگاه ها و برخی مراکز عمومی داشتن حجاب ممنوع بود. کشف حجاب در زمان رضا شاه به زور و در زمان محمدرضا به پشتیبانی تبلیغات گسترش پیدا کرد. ما برای ارزش های مان انقلاب کردیم».

2

از هند و بنگلادش پزشک وارد می کردیم!
فوق لیسانس مامایی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است و اعتقاد دارد:

« اینکه نوجوان و جوان امروز با دیدن برخی شرایط و مشکلات از ما سؤال می کند که چرا انقلاب کردیم، چندان هم عجیب نیست، چراکه نسل امروز هیج درکی از آن دوران ندارند. وقتی با این همه پیشرفت علمی و پزشکی مواجه می شوند گمان می کنند که آن زمان هم این گونه بوده است؛ در صورتی که آن قدر ما آن دوران ضعیف بودیم و شرایط تحصیل سخت و دشوار بود که از هند، پاکستان و بنگلادش پزشک وارد کشور می شد. نه تنها پزشک که هزار متخصص خارجی در صنایع نفت، مخابرات، خودروسازی، برنامه و بودجه و… در کشور حضور داشتند و نخبگان ما فرصت پیشرفت و ترقی نداشتند. در واقع مملکت توسط خارجی ها اداره می شد. اما نسل جوان ما حالا تنها شرایط  دشوار اقتصادی امروز را می بینند در حالی که ما دلایل مان برای انقلاب تنها اقتصاد نبود. خود من به عنوان یک زن بعد از پیروزی انقلاب موفق به تحصیل شدم چراکه شرایط تا پیش از آن مهیا نبود و درک این موضوع مسلماً بعد از گذشت بیش از 30 سال دشوار است».

ارزانی همراه با قدرت خرید پایین مردم  
65 ساله و خانه دار است. او که دوران پیش از انقلاب را دوران سخت معیشتی می داند می گوید:

« بارها از زبان اطرافیان و حتی فرزندانم می شنوم که آن زمان ارزانی بود و با این مقایسه می خواهند به این نتیجه برسند که شرایط آن زمان بهتر بوده است؛ در حالی که آن زمان من چه در خانه پدری و چه زمانی که ازدواج کردم و دو فرزند داشتم، به جرأت می توانم بگویم که درست است که گوشت و برنج ارزان بود اما ما سالی چند وعده بیش تر برنج نمی توانستیم مصرف کنیم. در واقع قدرت خرید ما بسیار پایین بود و این شرایط شاید تنها برای ده درصد مردم متفاوت بود و باقی مثل هم بودند اما امروز با وجود گرانی و سختی در خانه تمام افراد گونی برنج، مرغ و گوشت فراوان است. البته هستند افرادی که شرایط سختی دارند اما به نسبت زمان پیش از انقلاب این میزان بسیار پایین تر است.»

1

 

الان تمام ایرادات به پای انقلاب نوشته می شود

وی افزود:« مسئله دیگری که این سال ها بیش تر مرا رنجیده خاطر می کند این است که تمام ایرادات، سختی ها و مشکلات به پای انقلاب نوشته می شود در صورتی که ما تنها برای یک لقمه نان بیش تر و راحت تر انقلاب نکردیم. مشکل اصلی ما پایه و اساس حکومت شاهنشاهی بود. مسئله ما ارزش ها و آرمان های ما بود که متأسفانه گاهی احساس می کنم نسل امروز تصورش از انقلاب بسیار غلط و دور از واقعیت است».

 

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر