چادر مشکی را ژاپن«فقط» تولید می‌کند، ایران«فقط» مصرف

ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف سالانه کشور حدود ٨٠ تا ٩٠ ميليون متر مربع چادر مشکی می‌باشد، با این وجود بازار تولید این محصول در قبضه کشورهای ژاپن و کره است!

0

گاهی در شهرها و خیابان‌های مختلف که گشتی می‌زنیم، حجاب ناقص و یا بهتر بگویم بدحجابی برخی بانوان آنقدر در ذوق می‌زند که به نظرمان می‌رسد این روزها دیگر خانم‌ها به حجاب و به خصوص پوشش چادر علاقه‌ای ندارند، اما اخیراً از سوی ایسپا آماری در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد بیشتر زنان ایرانی، نه تنها به حجاب علاقمند هستند، بلکه چادر و مقنعه را به دیگر انواع حجاب ترجیح می‎‌دهند. این آمار از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده و در آذرماه سال جاری با حجم نمونه 4390 نفر در سطح کشور اجرا شده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد:

« 27.6 درصد از پاسخگویان چادر مشکی با مقنعه (شکل شماره یک) را می‌پسندند.

 18.5 درصد نیز چادر مشکی و روسری(شکل شماره 2) را پسندیده اند.

در مجموع 46.1 درصد مردم ایران به پوشش چادر تمایل نشان داده اند.

 16.3 درصد مانتو بلند و مقنعه(شکل شماره 3)،

 10.9 درصد مانتو بلند با روسری (شکل شماره4)،

 8 درصد مانتو بلند با شال (شکل شماره5)،

 4 درصد مانتو با دامن (شکل شماره6)،

 6.2 درصد مانتو کوتاه با شلوار (شکل شماره7)،

 1 درصد کت و شلوار (شکل شماره8)،

 1.4 درصد مانتو کوتاه با ساپورت (شکل شماره9)

و 1.8 درصد مانتو بی دکمه با ساپورت (شکل شماره10)

 را ترجیح می دهند» 

 1

 

نتایج نظرسنجی بالا نشان می‌دهد که با وجود تغییر الگوی مصرف و تغییرات فرهنگی که در زنان جامعه به‌وجود آمده و به واسطه آن پوشش مانتو نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است، اما در مجموع 49 درصد مردان و 43 درصد زنان ایرانی پوشش چادر را ترجیح داده‌اند و بازهم چادر در صدر انتخاب‌های مردم قرار گرفته است. حتی کسانی‌که پوشش رسمی آن‌ها چادر نیست هم برای شرکت در مراسم‌های مذهبی و اماکن مقدس و حضور در بسياري از مراكز و سازمان‌هاي اداري و آموزشي حداقل یک چادر دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود ٨٠ تا ٩٠ ميليون متر مربع می‌باشد.

 

ژاپن«فقط» تولید می‌کند؛ ایران«فقط» مصرف

متاسفانه با تمام مواردی که مطرح شد و با وجود اینکه ايرانیان، بيشترين ميزان مصرف چادر مشكي را در بين كشورهاي منطقه و حتي جهان به خود اختصاص داده‌اند، اما این بازار پر رونق در قبضه کشورهایی مانند ژاپن و كره ‌جنوبي، تایلند، اندونزی و هند درآمده است؛ کشورهایی که خودشان هیچگونه مصرف داخلی از این محصول ندارند اما پول خوبی از قِبَل این تولیدشان به جیب می‌زنند. دود این قضیه نه تنها در چشم مردمی می‌رود که مصرف کنندگان نهایی این محصول هستند و باید با قیمتی مناسب، نیازشان را تامین کنند، بلکه چراغ کارخانه‌های داخلی را نیز کم‌سو و گاهی خاموش کرده است.

از طرفی مركز پژوهش‌هاي مجلس در شرايطي از واردات ٣٣٣ ميليون دلار پارچه چادر مشكي در فاصله سال‌هاي ١٣٨٥ تا ١٣٩٢ خبر مي‌دهد كه از پنج واحد توليدي چادر مشكي، چهار واحد توليد اين پارچه را متوقف كرده‌اند.

2

 علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی در گفت‌و‌گویی که در اسفند 1391 (سالی که به تولید ملی نامگذاری شد!) با خبرگزاری فارس داشته است، با اشاره به اینکه سود واردات پارچه چادر مشکی، مانع از تولید آن در کشور شده و در حال حاضر 95درصد نیاز بازار از طریق واردات تأمین می‌شود، می‌گوید: چند سال پیش کارخانه ایران مرینوس با سابقه 30 ساله و تخصص در تولید پارچه‌های فاستونی، یک کار تحقیقاتی انجام داد و اعلام کرد که موفق به بافت پارچه چادر مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این نوع پارچه شده است. در حال حاضر حدود 2 سال است که تولید پارچه چادر مشکی در این کارخانه کاملاً متوقف است و در این واحد فقط پارچه فاستونی تولید می‌شود. کارخانه‌های دیگر هم در این زمینه موفقیت چشمگیری نداشته‌اند.

 

تولیدکنندگان هم همت کافی ندارند

اما داستان جایی غم‌انگیز و شاید هم خنده‌دار به نظر می‌رسد که ماده اصلی تولید چادر مشکی  از مشتقات نفت و گاز است و دسترسی به این ذخیره خدادادی، طبعا باید برای ما بسیار راحت‌تر از بقیه کشورها باشد اما انگار سناریو اینطور تعریف شده که ما نفت را به کشورهای دیگر بفروشیم و آن‌ها همان را تبدیل به چادر کرده و به خود ما بازگردانند! هرچند که تهیه مواد اولیه تولید چادر در کشور ما مانند سایر پارچه ‌ها چندان آسان نیست اما به هرحال همت تولیدکنندگان و راه‌اندازی یک واحد تولیدی توسط تمام واحدها تحول زیادی در این بخش از نساجی کشور راه می‌اندازد.

به نظر می‌رسد ایران به لحاظ برنامه و راهکار مشکلی ندارد و آنچه باعث عدم پیشرفت در کارها می‌شود، اهمیت ندادن متولیان به قوانین و بی‌توجهی آن‌ها به رهنمودهای کارشناسان است. مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات شان به اهمیت کنترل واردات برای حمایت از تولیدات داخلی تاکید داشته و می‌فرمایند:

«ما باید تولید ملی را افزایش بدهیم، تقویت کنیم؛ عادت کنیم به مصرف تولیدات داخلی؛ عادت کنیم به بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی، که البته در این مورد مسئولین دولتی و همچنین قانونگذاران وظائف سنگینی دارند. من نسبت به مسئله ی مدیریت واردات به دولتی ها سفارش کردم؛ الان هم تأکید می کنم. من نمی گویم واردات متوقف بشود؛ چون یک جاهائی لازم است که واردات انجام بگیرد؛ اما واردات باید مدیریت بشود. یک جائی واردات مطلقاً نباید بشود؛ یک جاهائی باید انجام بگیرد. با مدیریت، واردات انجام بگیرد. البته مسئولین محترم دولتی به من گفتند که قوانینی که مجلس تصویب کرده، به ما اجازه نمی دهد جلوی واردات را بگیریم؛ من خواهش میکنم این قضیه را حل کنند. اگر واقعاً قانونی وجود دارد که دولت را ممنوع می کند از جلوگیری از واردات، این قانون را اصلاح کنند؛ جوری باشد که مدیریت بشود. باید تولید ملی بالا برود. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، 27/5/89) »

 

یکی از راه‌های ترویج حجاب، ارزان شدن محصولات آن است

تاکنون دستگاه‌ها و ادارات گوناگون دولتی و سازمان‌های مردمی جلسات و برنامه‌ ریزی‌های مختلفی برای ترویج حجاب و امر به معروف داشته‌اند، از توزیع بن تخفبف خرید چادر مشکی و محصولات حجاب گرفته تا برپایی نمایشگاه‌های مختلف حجاب و محصولات اسلامی در اماکن عمومی؛ اما به نظر می‌رسد این کار فرهنگی نه تنها  به گذر زمان و نگاه کارشناسی نیازمند است، علاوه بر آن باید هزینه مناسبی هم برای این کار در نظر بگیرند. باید تولید چادر مشکی در داخل کشور برای تولیدکنندگان توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد و این امر میسر نخواهد شد مگر با همت دولت در افزایش تعرفه واردات این محصول و در عوض اختصاص منابع مالی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی.

لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: با وجود استفاده از چادر مشکی در کشور ما، متأسفانه هنوز در داخل کشور تولیدات قابل قبولی در این زمینه نداریم و دولت باید با در نظر گرفتن یارانه،‌ زمینه تولید آن را در کشور فراهم کند. رونق کارخانه های نساجی در داخل کشور در این زمینه، باید مورد توجه وزارت صنعت قرار گیرد.

 /انتهای متن/

درج نظر