پیشنهادات یک روانشناس به منظور توانمندسازی جوانان برای ازدواج

یک روانشناس گفت: می‌توان موقعیت و شرایط منابع انسانی هر سازمان را ارزیابی کرد و چیدمان منابع انسانی آن را به نحوی قرار داد که تمامی دختران و پسرانی که مجرد هستند و البته به لحاظ بخشی از موارد ژنتیکی و نیمرخ های بدست آمده و اطلاعات موجود در آن سازمان، بیشترین سنخیت را با هم دارند در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، با بیان اینکه ایجاد مهارت‌هایی در خصوص حوزه موضوعات ازدواج، امریست که به نحوه پرورش و روش های فرزندپروری والدین در زمان کودکی اول و دوم و نوجوانی بازمی گردد، گفت: در تحقیقات 2 دهه پیش نگران این بودیم که جوانان دانش لازم برای زندگی را از والدین کسب نمی‌کنند و امروز نگرانی بزرگتری داریم و آن اینکه ساختارهای نادرستی به کودکان انتقال داده شده که در سنین جوانی بشدت جوانان را دچار مشکل می‌کند. امروز در شرایطی صحبت از توانمندسازی می کنیم که باید به‌دنبال راهکاری جهت ترمیم ساختار شکل گرفته نیز باشیم.

این روانشناس تاکید کرد:‌ لازم است روش‌هایی را در پیش گیریم که پاسخگوی نیازها باشد. بیمه رایگان می شود، اما فرهنگ زندگی سالم هنوز گمشده ای در لابلای کلمات و جملات و کتاب‌هاست. اگر بودجه وزارت بهداشت به صندوق‌های جهانی هم وصل باشد تمام می شود چون هزینه های درمان سرسام آوراست.

وی افزود:هزینه‌های قوه قضائیه،‌ناجا، وزارت تعاون،کارو رفاه و تعاون اجتماعی، بهداشت و آموزش و پرورش، بهزیستی و ده ها ارگان دیگر درگیر موضوع آسیب‌های وارده به بنیان و ساختار خانواده ای است که این خانواده مهارت‌ها و توانمندی حل مسائل و مشکلات خود را ندارد و نمی‌داند،امروز یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه ما آموزش‌های مداوم و مدونی است که باید برای تمامی سطوح جامعه تعریف شود و افراد ملزم به رعایت آن باشند.

طهرانی اضافه کرد: سال‌هاست که این رسالت را رسانه به عهده گرفته است اما نتیجه مطلوب به‌دست نیامده است و هزاران تحقیق و پژوهش انجام شده و نشست علمی، کنگره و همایش هر روز در گوشه و کنار کشور برگزار شده است اما اوضاع همچنان رو به وخیم تر شدن است.

وی تاکید کرد:‌ حدود 20 سال است که به این موضوع پرداخته ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهایی باشیم که سال‌هاست گریبان جامعه را گرفته است که امروز دیگر سوال نیست بلکه فاجعه است.

این روانشناس با اشاره به حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده گفت: حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده به دلیل ماهیت چند تخصصی بودنش و بهره‌گیری از 18 حوزه تخصصی مختلف با زیر مجموعه هایشان، این امکان را ایجاد می کند تا موضوع مورد بحث را از جنبه های مختلف بطور همزمان مورد بررسی قرار دهیم. درخصوص توانمند سازی جوانان در مبحث ازدواج، حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده راهکارهای چگونگی دسترسی به اطلاعات چند وجهی و جامع از قشر جوان و تشکیل بانک جامع جوان را در اختیار ما قرار می دهد.

وی اضافه کرد: به تبع شکل گیری این بانک جامع، قادر خواهیم بود براساس اطلاعات دقیق و همه جانبه، نقشه جامع جوان را طراحی کنیم. اگر به این مرحله رسیدیم قادر خواهیم بود هم به طرح‌های کلان دسترسی پیدا کنیم و هم به الگوهای عملکرد فردی. دستورالعمل مرحله به مرحله این طرح طی این سال ها طراحی شده و آماده اجراست.

وی در ادامه از جمله راهکارهای ترغیب ازدواج جوانان افزود: در تمامی سازمان‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ منابع انسانی بسیار مشغول به کار و فعالیت هستند که شرایط مختلفی دارند و مجرد، مطلقه، متاهل و با مشکلات خانوادگی، مشکلات با همسر و … دارند. براحتی می‌توان موقعیت و شرایط منابع انسانی هر سازمان را ارزیابی کرد و چیدمان منابع انسانی آن را به نحوی قرار داد که تمامی دختران و پسرانی که مجرد هستند و البته به لحاظ بخشی از موارد ژنتیکی و نیمرخ های بدست آمده و اطلاعات موجود در آن سازمان، بیشترین سنخیت را با هم دارند در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند. همینطور برای افراد مطلقه این ارتباط صحیح و نزدیکی به لحاظ هم کفو بودن دو نفر می تواند ازدواج‌های حساب شده‌ای را تخمین بزند.

وی اضافه کرد:‌ در جهت سیاستگذاری‌های درست و بجا می‌توان گروه‌های مختلف منابع انسانی موجود در سازمان‌ها را به تناسب نیاز گروه بندی و آموزش‌های ضروری در زمینه‌های مرتبط را به شکل مداوم و مدون ارائه کرد. در این شرایط بستری مهیا می‌شود که در یک فضای سالم و ایمن دو نفر در یک ارتباط مشخص و تعریف شده در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند، این در حالیست که ضمن شرکت در همایش‌های طراحی شده و کسب دانش ضروری جهت آمادگی های ورود به زندگی متاهلی، ارتباط طراحی شده، این دانش را به مهارت های لازم تبدیل خواهد کرد.

طهرانی تاکید کرد: این سیاستگذاری می‌تواند در مورد گروه های دیگر به تناسب به کار گرفته شود چنانچه این سیاستگذاری به نحوی صحیح و با ظرافت‌های خاص خود اجراء شود، می توان انتظار داشت در بعد پیشگیری، با بنیانگذاری ازدواج‌های صحیح و سالم، موفقیتی بزرگ در کنترل آمار طلاق داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر با اشاره به رویکرد 5 بعدی به انسان تاکید کرد: این رویکردها این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم به طور همزمان نیازهای جوان را در مبحث ازدواج ببینیم و به راهکارهای جامع نیز دسترسی داشته باشیم. از جمله راهکارهای جامع می‌توان به ایجاد قابلیت ارزیابی همه‌جانبه و سریع در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی به‌ صورت مجازی و کاملا هوشمند سیستماتیک، طراحی ماتریس شخصیت و نیمرخ روانی فرد جهت آگاه‌سازی اولیه و شکل‌گیری شناخت‌های بیشتر و بهتری از خود، ارائه آموزش های لازم در خصوص چگونگی ملاک گذاری و طراحی مدل فرضی فرد احتمالی زندگی مشترک به لحاظ مفاهیمی چون همتراز بودن اشاره کرد.

طهرانی در پایان ارائه آموزش‌های لازم در خصوص 4 چرخه مدیریت را شامل مدیریت انتخاب‌ها و تصمیم‌ها، مدیریت عشق و انس، مدیریت صمیمیت و روابط جنسی، مدیریت گفت وگو و اعتمادسازی،آموزش چگونگی بنیان گذاری زندگی، آموزش راهکارهای شناسایی ، تشخیص و خنثی سازی عوامل طلاق پیش از ازدواج و آموزش های لازم جهت طراحی مدل ذهنی زندگی متأهلی از دیگر راهکارهای جامع برشمرد و گفت: تمامی این مراحل در حال حاضردر مرکز تحقیقات سلامت خانواده عصر در حال اجراست.

/انتهای متن/

درج نظر