پوشش پيشنهادي براي بانوان مشرف به حج

0

به گزارش به دخت به نقل از پايگاه خبري سازمان حج و زيارت، معنويت حج آنقدر دلپذير است که هر وقت مي شنويم کسي از دوستان يا آشنايانمان قرار است به حج مشرف شود چنان حس خوبي در وجود مان متراکم مي شود که گويي اين بهره معنوي براي خود ما اتفاق خواهد افتاد.
حج تنها يک فريضه ديني نيست بلکه بستر انسان سازي است، دانشگاه است، دانشگاهي که قرار است هر انسان مسلماني حداقل يک بار از آن فارغ التحصيل شود.
رفتن به حج هم نياز به مقدمات و ماخرات معنوي دارد و هم نياز به تدارک مادي تا بتواني از هر آنچه خداوند در آن سرزمين فراهم کرده است براي ارتقا انسانيت خود بهره برداري کني.
اين که انسان از جهت معنوي مهيا باشد بسيار مهم است که فعلا نمي خواهيم در اين نوشته به آن بپردازيم اما نمي توان از اسباب مادي اين سفر غاقل بود چرا که اين سفر تقريبا براي اکثر کساني که مشرف مي شوند تکرار ناپذير است.
آنچه در اين مجال مي خواهم به آن بپردازيم يکي از آسيب هاي سفر حج و ارايه پيشنهاد براي مسلط شدن به آن است.
پوشش در حج؛ نشانه فرهنگي هر کشور
پوشش در حج تعريف خاص خودش را دارد يعني کساني که مي خواهند مُحرم شوند لازم است از پوشش مناسب آن با احکام خاص خودش تبعيت کنند.
در اين ميان نحوه پوشش مردان با زنان تفاوت هايي دارد. مردان، بايد تمام لباسهاى دوخته ـ حتى لباسهاى زير و کوچک ـ را از تن درآورند و دو تکّه لباس غير دوخته بر تن کنند که يکى را مانند لنگ بر کمر مى بندند و ديگرى را بر شانه مى اندازند.
بانوان، مى توانند لباس دوخته بپوشند و بيرون آوردن آنها و پوشيدن دو تکه پارچه غير دوخته بر آنان واجب نيست. زن مُحرم نبايد تمام يا قسمتى از صورت خود را با نقاب و روبند و مانند آن بپوشاند.
پائين انداختن چادر يا جامه اى که بر سرافکنده، تا مقابل بينى بلکه چانه، براى رو گرفتن از نامحرم اشکالى ندارد ولى احتياط آن است که با دست يا چيزى ديگر آن را دور نگه دارد که به صورت نچسبد.
اينها بخشي از دستورات دين در ايام حج است. اما آنهايي که به حج مشرف شده اند حتما تصديق مي کنند که کشورهاي مختلف بنا بر فرهنگ ملي خود لباس هاي متحد الشکلي براي بانوان در نظر گرفته اند که هم هنجارهاي فرهنگي منطقه خود را مد نظر داشته و هم آرامش و پاسايش براي حج گذار فراهم کرده است.
پوشش بانوان ايراني در حج
بانوان ايراني معمولا از پوشش چادر مقنعه و مانتو و کفش و جوراب سفيد استفاده مي کنند . اگرچه اين ترکيب بسيار خوب و مناسب است اما در طول سه روز ايام تشريق که لازم است بانوان در مسيرهاي مشخص پياده روي کرده يا بيتوته کنند همواره با مشکلاتي مواجه بوده و اصطلاحا دست و پاگير است.
کشيده شدن چادر در ازدحام ، مشکلات انجام اعمالي مثل رمي جمرات با چادر معمولي، پارچه هاي سفيد بي کيفيت و نازک و حمل وسايل اضافي مثل کيف و…ازجمله مشکلاتي است که به خصوص براي سالخوردگان مسايلي را به همراه دارد.
فقدان تنوع در محصولات حج
در هر حا حاضر در بازار محصولات مربوط به حج و زيارت چند نوع محصول مربوط به احرام بانوان موجود است اما آنچه جلب توجه مي کند فقدان تنوع محصولات و کم توجهي به حلاقيت در حوزه پوشاک حج است . با همه اين حرف ها محصولات توليدي شرکت پوشش برتر جلابيب براي احرام بانوان بسيار زيبا متفاوت و محجوب است تا آنجا که تمام ويژگي هاي برجسته شدن به عنوان نمونه حجاب برتر بانوان در حج را داراست .
قابلت هايي متناسب با فرهنگ ايراني اسلامي
خانم کريمي زاده طراح چادر جلابيب مي گويد: ” يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يوذين و کان الله غفورا رحيما”،”اي پيامبر به همسرانت، دخترانت و زنان مؤمن بگو جلباب‌هاي خود را فرو افکنند تا به خوبي شناخته شوند و مورد آزار و اذيت قرار نگيرند و خداوند بخشنده و مهربان است.”
اين آيه جرقه طراحي جلابيب را در ذهنم را روشن کرد. در حال حاضر زنان با مسئوليت مادري و اشتغالي که در خارج از منزل دارند، احتياج به يک حجاب کامل در چارچوب دين و همراه با عرف جامعه و در عين حال داراي خصوصيات و ويژگي‌هايي که آسودگي‌هايي را براي او ايجاد کند، دارند.
قابليت چادرهاي جلابيب
ارايه شبه مقنعه ومقنعه سرخود کاملا دوخته شده به جلباب، داراي قابليت تنظيم اندازه صورت، مکاني مجزا جهت دسترسي به تلفن همراه، داراي جيب هاي مخفي تعبيه شده بر پايين قفسه سينه، امکان وضو گيري بدون در آوردن جلباب از بدن، داراي جيب هاي مخفي تعبيه شده بر جلوي جلباب ،‌ داراي آستين مخفي تلسکوپي، داراي آستين ساق دست، داراي زيپ مخفي تعبيه شده بر روي آستين ساق دست،‌ داراي بندينک سر آستين جهت حفظ کامل پوشش مچها، ظاهري شبيه به چادر هاي معمولي با گشادي مناسب وبدون بدن نمايي و قابليت روگيري توسط شخص در همه مدل ها از جمله ويژگي‌هاي اين چادر اسلامي به شمار مي‌آيد.

/انتهای متن/

درج نظر