پرسش از شما، پاسخ از مشاور روانشناسی

مشاور سایت به دخت سرکار خانم راضیه جمالزاده به سوال کاربر عزیزی به نام ستاره که مستقیما سوال شان را در سایت مطرح کردند پاسخ داده است.

0

سوال:

با سلام و خسته نباشید. بنده به دلیل بیماری پانیک یک ماه قرص سرترالین دو تا می خوردم، یکی صبح یکی شب (دوز ۵۰) خیلی بهتر شدم ولی بعضی شب ها یهو از خواب می پرم و بصورت خفیف حملات پانیک می گیرم، البته زود رفع می شه. می خواستم بدونم چقدر طول میکشه کامل خوب شم و آیا ممکنه دوباره بیماری من برگرده؟ خیلی نگرانم خواهش می کنم جواب مرا زود بدهید.

 

جواب:

 دوست عزیز سلام وقت شما بخیر

عنوان کردید که به بیماری پانیک مبتلا هستید، دارو درمانی را آغاز کردید ولی همچنان نگران هستید. قبل از این که من جواب شما را بدهم خدمت شما عرض کنم که حتما باید دارو توسط متخصص و روانپزشک تجویز شده باشد. امیدوارم شما به روانپزشک مراجعه کرده و با تجویز او دارو درمانی را پیش گرفته باشید.

ببینید برخورد ما با بیماری ها به تشدید بیماری یا  بهبود و سرعت روند درمان کمک می کند. همین نگرانی و تنش روانی که شما برای خودتان ایجاد کردید، باعث تشدید وضعیت و کند شدن روند درمان می شود.

دوست عزیز

اصلا جای نگرانی نیست. خود شما هم اشاره کردید که بهتر شدید و حملات اخیر شما خفیف بوده و زود رفع می شود. پس امیدوار باشید و فشار روانی برای خودتان ایجاد نکنید. این بیماری با روان درمانی و دارودرمانی کاملا بهبود می یابد، پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و بر اعصاب خود مسلط باشید. معمولا دوره درمان بیماری پانیک پس از بهبود اولیه که حدود یک ماه طول می کشد در حدود هشت تا 12 ماه است. ولی شما می‎توانید این دوره را کوتاهتر کنید.

توصیه می کنم در کنار دارو درمانی حتما روان درمانی را در برنامه خود قرار دهید و به روان شناس مراجعه کنید. روان شناس با استفاده از تکنیک آرامبخشی (relaxation) به شما کمک می کند بتوانید هنگام حملات پانیک حمله را کنترل کرده و به حالت عادی برگردید.

توصیه های دیگر ما به شما:

سعی کنید از محیط و موقعیت های تنش زا دوری کنید.

از ورزش به خصوص شنا و آب درمانی کمک بگیرید.

تاب آوری خود را در مقابل مسائل و مشکلات زندگی بالا ببرید.

ریلکسیشن را تمرین کنید. سعی کنید بر اعصاب خود مسلط باشید و استرس و نگرانی برای خودتان ایجاد نکنید.

بدانید که حتما در درمان پیروز می شوید و با کنترل استرس و نگرانی خود، بیماری برنمی گردد.

موفق باشید.

/انتهای متن/

درج نظر