پرخاشگری کودک درمان می شود اگر …

گفتیم که پرخاشگری کودکان دلایلی دارد که یاد گرفتن از پدر و مادر مهم ترین آن است . اما در مقابل پرخاشگری کودک چگونه باید رفتار کنیم تا پرخاشگری  او را از بین ببریم؟

0

فریبا علیزاده  کارشناس ارشد مشاوره/

یکی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در کودکان یادگیری است . یعنی کودکانی که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند ، همانند الگوهای خود رفتار می کنند . چنانچه پدر و مادری خلق و خوی عصبانی و پرخاشگرانه داشته باشند ، مسلماً فرزندشان نیز پرخاشگر خواهد شد .

 ـ کودکان ناکام پرخاشگر می شوند : وقتی کودک به هدف خود نرسد و ناکام شود ، یکی از رفتارهایی که از او سر می زند پرخاشگری است .

 

اضطراب و پرخاشگری : کودکان مضطرب نمی توانند کودکان آرامی باشند . آنها رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود بروز می دهند ، البته بلافاصله پشیمان می شوند و از والدین خود عذرخواهی می کنند .

 

پرخاشگری نشانه ای از تضادهای درونی : گاهی کودکان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار می گیرند یا بهتر است بگوییم ، گاهی بر سر دو راهی هایی قرار می گیرند  و نمی دانند کدام راه را انتخاب کنند و این حالت آنها را دچار تعارض ، اضطراب و خشم می کند .

 

پرخاشگری و افسردگی : پرخاشگری و کج خلقی در کودکان ، چنانچه با علامت های دیگر همراه باشد ، میتواند نشانه ای از افسردگی باشد .

 

پرخاشگری و مصرف دارو : بعضی از بیماری ها به مصرف دارو نیاز دارند ، و ممکن است از عوارض جانبی دار ، کج خلقی و رفتارهایی باشد که خشونت کودکان را  بر می انگیزد .

 

درمان پرخاشگری

درمان پرخاشگری به شیوه های گوناگون انجام می شود :

ـ ابتدا باید علل ایجاد کننده آن به خوبی شناسایی شود .

ـ درمان پرخاشگری از دو جنبه فردی و اجتماعی قابل بررسی است . در روش درمان از بعد فردی ، فعالیتهایی مختلف به خود کودک آموزش داده می شود از جمله :

ـ ورزش هایی مانند دوچرخه سواری ، شنا ، پیاده روی ، کوهپیمایی

ـ انجام دادن کارهای هنری نظیر نقاشی (نقاشی انگشتی)

ـ استفاده از کیسه بوکس در تخلیه عصبانیت بسیار مؤثر است .

ـ مسئولیت دادن به کودکان و همکاری با آنها در شرایط سخت به منظور سهولت کارها

ـ شرکت در فعالیت های اجتماعی

– به کار بردن  از فن قصه گویی برای درمان پرخاشگری

–  بیان انتظارات صریح و واضح  از کودک

– برخورد  توام  با جدیت  و بدون خشونت با کودکان در هنگام سرپیچی از قوانین

– فرصت  آرام شدن به کودک در هنگام بر آشفتگی

–  پاداش ، امتیاز دادن به کودک ، تحسین  کردن ، و در آغوش گرفتن کودکان در هنگام بروز رفتار مناسب

– آموزش استفاده از راههای مسالمت آمیز به کودکان به  منظور حل مشکلات روزمره خود

ـ  عدم استفاده از بازی های خشنونت آمیز در کودکان

ـ  خودداری از تنبیه بدنی کودک

ـ  مسخره نکردن کودک در حضور دیگران

ـ  ایجاد رابطه صمیمی  با  کودک و توجه  به او در بین اعضای خانواده

در درمان پرخاشگری از بعد اجتماعی ، تا زمانی که رفتار والدین و افراد ی که با کودک در ارتباط اند ، تغییر نکند هیچ گونه تغییر چشمگیری به وجود نخواهد آمد .

البته در برخی از کودکان جهت ایجاد آرامش ، ورزش هایی مانند یوگا را ترجیح  داده می شود در واقع باید با توجه به روحیات کودک تشخیص دهیم که چه روش هایی برای او مناسب تر است .

در آخر فراموش نکنیم که خشم ، قدرت زیادی در کنترل افکار و رفتار دارد ، به همین علت توانمند شدن در کنترل آن به زمان ، انرژی ، صبر والدین و اطرافیان نیاز دارد.

 

قسمت اول (کودکان پرخاشگری را می آموزند)

/انتهای متن/

 

 

 

درج نظر