پخش مستند زندگی مجتهده بانو امین از تلویزیون

زهرا شاهین فر کارگردان مستند «بانو امین» اتمام فرآیند تولید این مستند که به روایت زندگی سیده نصرت بیگم امین می پردازد را اعلام کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه،مستند ‘بانو امین’ که تازه ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی به تهیه کنندگی مهدی مطهر است مراحل پایانی تولید را پشت سر گذاشته و به زودی از شبکه های مختلف سیما روی آنتن خواهد رفت.
مستند ‘بانو امین’ به روایت زندگی سیده نصرت بیگم امین می پردازد که در دوران قبح بودن درس آموزی زنان در جامعه، با پشتکار و سخت کوشی مثال زدنی خود به درجه اجتهاد فقهی می رسد.
بانو امین اگرچه در یک خانواده متمول و تاجر به دنیا آمده بود و از 15 سالگی نیز با یک تاجر نام آشنای اصفهانی ازدواج کرد ولی از بحث و درس خود عقب نماند و توانست در سن 40 سالگی علی رغم مخالفت هایی که با اجتهاد یک زن در جامعه مطرح بود، از علمای طراز اول دوران اجازه اجتهاد کسب کند.
برای من، این مسأله خیلی جذابیت داشت که ایشان در زمان و فضایی توانست به درجه اجتهاد برسد که در داخل کشور قریب به اتفاق زنان، توانایی خواندن و نوشتن نیز نداشتند و در خارج از کشور در دانشگاه های بسیاری از کشورهای اروپایی به زنان مدرک دکتری نمی دادند ولی بانو امین با پشتکار و علاقه عجیب خود، توان خود را اثبات کرد.
بانو امین اولین حوزه علمیه بانوان کشور را در اصفهان تأسیس و اساتید بسیاری از میان بانوان تربیت می کند. همچنین مدرسه ای تأسیس می کند که تمام کارکنان آن را بانوان تشکیل می دادند تا امکان علم آموزی برای دختران فراهم آید.
این کارگردان علت اینکه تا کنون به شخصیت بانو امین کمتر پرداخته شده است را به روحیه ایشان نسبت داد و گفت: به دلیل شرایطی که در زمان حکومت پهلوی اول در کشور وجود داشت، ایشان علاقه نداشتند که مطرح و مشهور شدنشان به قیمت محدود شدن مدرسه و حوزه علمیه اش شود.
جایگاه علمی بانو امین به قدری بود که آیت الله مرعشی نجفی اجازه اجتهاد خود را از ایشان دریافت کرده بود.

/انتهای متن/

درج نظر