پایان دومین جشنوارۀ «مادران قصه‌گو »

جشنوارۀ «مادران قصه‌گوی شهر مشهد» که با همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد دومین سال برگزاری خود را با استقبال بالای مادران مشهدی پشت‌سر گذاشت حضور بیش از ۱۷۰۰۰نفری علاقه‌مندان به حوزۀ قصه و قصه‌گویی را تجربه کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از شهرآرا آنلاین، «مادران قصه‌گو» برای انتقال تکنیک‌های مربوط به قصه‌گویی به مادران ایران‌زمین و توانمندسازی آنان در استفاده از مهارت قصه‌گویی است که کار خود را سال گذشته با مشارکت ۵۰۰۰ نفر از مادران قصه‌گو آغاز کرد. در سال جاری با تغییراتی در نحوۀ اجرا و برقراری ارتباط با مهدهای کودک تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره افزایش یافت تا آموزش‌ها و مهارت‌های ارائه‌شده در دوره‌های آموزشی آن فراگیرتر باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در این مراسم گفت: «در اختتامیۀ «مادران قصه‌گو» از ۱۳ نفر در بخش مادران و مربیان برگزیدۀ مناطق مشهد که از بین ۱۷۰۰۰ شرکت‌کننده انتخاب‌ شده‌اند تقدیر شد. علاوه‌بر‌آن برگزیدگان بخش آزاد، «قصه‌گویی رادیویی» و بخش «خانوادۀ شهدا» نیز موردتقدیر قرار گرفتند.».

پایان دومین جشنوارۀ «مادران قصه‌گو »

وی اضافه کرد: «بیش از ۶۰۰ نفر در بخش رقابتی جشنواره شرکت کردند که حضور ۱۰۶ نفر از خانوادۀ شهدا در این بخش آن را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متمایز کرد. به‌دلیل اهمیت جایگاه قصه‌گویی در تربیت فرزندان امسال از یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه که در علوم تربیتی تخصص دارد نیز استفاده‌ شده که قصه‌ها را بسنجد و آثار تربیتی قصه‌گویی بر فرزندان را بررسی کند.».

موسوی خاطرنشان کرد: «قصه‌گویی به‌عنوان ابزار خلاقانۀ تربیتی در اختیار مادر قرار دارد. باوجودآنکه این جشنواره در مشهد برگزار شد مادرانی از دیگر شهرها همچون بیرجند، تهران، اصفهان و سبزوار نیز در بخش آزاد و حتی آموزش‌های این جشنواره شرکت کردند.».

دیگر مهمان این مراسم رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود. وی با اشاره به مشارکت ۱۷۰۰۰نفری مادران قصه‌گو در این جشنواره گفت: «مشهد با جمعیت سه‌میلیون‌و‌دویست‌هزار‌نفری باید شاهد حضور بیش از یک‌میلیون مادر در این جشنواره باشد، زیرا مشهد ظرفیت فرهنگی بالایی دارد.».

حجت‌‌الاسلام پژمانفر ادامه داد: «کودکان به فرصت‌های عاطفی نیاز دارند. پدران و مادران وظیفه دارند این نیاز آنان را مرتفع کنند. یکی از روش‌های تأمین این نیاز قصه و قصه‌گویی است.».

گیتی خامنه، قصه‌گوی پیش‌کسوت، اجرای مراسم اختتامیۀ این جشنواره را به‌عهده داشت. او دربارۀ جشنوارۀ «مادران قصه‌گو» می‌گوید: «زمانی که یک حرکت فرهنگی همچون این حرکت ارزشمند آغاز می‌شود گاهی خیلی امیدوار به تداوم آن نیستیم، اما وقتی این حرکت تداوم پیدا می‌کند نمایانگر این است که می‌خواهند به‌طور اساسی به این موضوع بپردازند.».وی با بیان اینکه این برنامه نسبت به سال گذشته پربارتر شده است ادامه داد: «همه می‌دانیم که ارتباط نزدیک مادر و کودک تا چه میزان می‌تواند در سلامت روحی فرزند تأثیرگذار باشد؛ ازاین‌رو می‌توان امیدوار بود سیستم برنامه‌ریزی، کارایی برنامه و تداوم آن به تربیت قصه‌گویان حرفه‌ای بینجامد.».

بهرام شاه‌محمدی یا همان «آقای حکایتی» که خاطره‌های بسیاری با قصه‌های او داریم یکی از مهمانان ویژۀ این مراسم بود. او می‌گوید: «قصه‌گویی ازجمله موارد اساسی و بسیار مهمی است که مادر از طریق آن می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائل انسانی و شرافتمندی انسانیت را در لابه‌لای لایه‌های شخصیت فرزند خود قرار دهد و اثرگذار باشد.».

وی ادامه داد: «هرچه مادر مجهزتر، آگاه‌تر، با دانش بیشتر و فراگیری درست تکنیک‌های قصه‌گویی و نه آموزش‌های تصنعی و تبلیغاتی با فرزند مواجه شود قطعاً بهتر نکات مثبت را منتقل می‌کند. هرچه مادر خالص‌تر، صادق‌تر، درست‌تر و با آگاهی و ادبیات غنی‌تر باشد، و تکنیک‌ها و روش‌های قصه‌گویی را بهتر بداند، آن فرزند به‌شکل بهتری در فضای خانه و خانواده می‌بالد.».

شاه‌محمدی اضافه کرد: «نفس اجرای این جشنواره بسیار مهم است، اما به‌تعداد راه‌ها و روش‌های زندگی می‌تواند تکنیک قصه‌گویی وجود داشته باشد. بین مادر و فرزند با کلام یا حتی بی‌ کلام ارتباط برقرار می‌شود و این ارتباط می‌تواند شیوه‌های مختلفی را منتقل کند. مادر همیشه قصه‌گو نیست؛ در عین اینکه قصه می‌گوید می‌تواند آموزش هم ببیند.».

این قصه‌گوی پیش‌کسوت به اهمیت استقلال قصه‌گویی از تعابیر اشاره و عنوان کرد: «قصه‌گویی را نباید در چارچوب تعابیر و اصطلاحات محدود کرد، چون قصه‌گویی به‌تنهایی بسیار گسترده است و بیانگر معنا و مفهوم خود است.».

/انتهای متن/

درج نظر