وضعیت روحی مادر باردار تأثیر مستقیم بر وزن‌گیری نوزاد دارد

یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه سالانه حداقل ۱۸ میلیون کودک کم وزن در دنیا متولد می‌شوند که این رقم در حدود ۱۴درصد از کل تولدها را شامل می‌شود گفت: پیامد مشکلات روانی این مادران، تولد نوزادان مبتلا به کاهش رشد حرکتی، تغییرات رفتاری، مشکلات گوارشی و تأخیر در رُشد خواهد بود.

0

به گزارش به دخت به نقل از راه دانا، محمد زارع نیستانک، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، با اشاره به اینکه پیشگیری از کم وزنی نوزادان، در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: تفاوت معناداری بین وزن نوزاد و میزان استرس، افسردگی و اضطراب وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه نایین با استناد به اهداف سازمان بهداشت جهانی، گفت: براساس این اهداف باید در کشورهای در حال توسعه حداقل 90 درصد نوزادان هنگام تولد دارای وزن معادل 2500 گرم یا بیشتر باشند؛ وزن پایین هنگام تولد حاصل زایمان قبل از موعد و یا محدودیت رُشد داخل رحمی است.

 

وزن پایین هنگام تولد در ایران ۸ درصد گزارش شده است

وی یادآور شد: در ایران میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، 32 در هزار و در کودکانی زیر 2 سال، 26 در هزار است که 18 مورد در هزار نفر آنها در ماه اول فوت و اکثر آنها نوزادان دارای وزن پایین هنگام تولد هستند؛ میزان وزن پایین هنگام تولد در ایران 8 درصد گزارش شده است.

وی گفت: تحقیقاتی که انجام داده‌ایم بیانگر شیوع بالای اختلالات روانی دوره حاملگی از جمله اضطراب و افسردگی در کشورهای با درآمد متوسط و فقیر است؛ پیامد مشکلات روانی این مادران، تولد نوزادان مبتلا به کاهش رشد حرکتی، تغییرات رفتاری، مشکلات گوارشی و تأخیر در رُشد خواهد بود.

زارع نیستانک، تصریح کرد: مادرانی که در طول حاملگی از احساسات و هیجانات منفی رنج می‌برند و سطح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند، رشد زیستی جنین شان دچار آسیب شده و احتمال تولد نوزادان کم وزن در آنها افزایش می‌یابد.

وی گفت: بین دو گروه مادران نوزادان کم وزن و مادران نوزادان با وزن مطلوب از لحاظ میزان استرس، افسردگی و اضطراب، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین ضرورت دارد هنگام بارداری این ویژگی‌ها به طور جدی مدنظر قرار گیرد تا از بروز کم وزنی در نوزادان جلوگیری شود.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در پایان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام شده دریافته‌ایم، فشار روانی دوران بارداری، چه بر اثر فشارهای درون خانوادگی باشد و چه ناشی از منابع بیرونی، می‌تواند بر سلامت مادر و جنین اثرات منفی بگذارد؛ یک مادر افسرده، از یک سو به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی و از سوی دیگر به علت پایین بودن سطح انرژی نگرش منفی و ناامیدی نسبت به آینده، مراقبتهای لازم هنگام بارداری را نادیده می‌گیرد.

/انتهای متن/

درج نظر