ورزشگاه رفتن یا نرفتن، مساله این است!

برگزاری مسابقه والیبال میان تیم ملی کشورمان و امریکا یک بار دیگر مساله حضور دختران و زنان ایرانی را در ورزشگاه ها به مساله مهم روز تبدیل کرد.

3

طاهره رحیمی، دبیر کل جامعه فاطمیون در گفت وگویی با به دخت نظرش را در این مورد مطرح کرد.

 

عده ای رفتن دختران و زنان را به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات خیلی خوب و بلکه لازم می دانند و گروهی هم آن را اصلا صلاح نمی دانند . نظر شما در این مورد چیست ؟

مساله حضور دختران و زنان در ورزشگاه ها به نظر من آنقدر موضوع مهمی نبود که بر سرش اینقدر جنجال و سرو صدا راه بیفتدو عملا تبدیل به مساله درجه یک دختران و زنان ایرانی شود. زنان ما  هزاران مطالبه و مشکل مهمتر دارند. برای من مخصوصا این نوع برخورد معاونت امور زنان با قضیه عجیب است. به هر حال انتظار این است که وقتِ مسئولین اجرایی  به اموری صرف شود که اولویت دارد. وقتی ما در جامعه ای زندگی می کنیم که زنان هزار جورگرفتاری دارند،  پرداختن به موضوعی مثل رفتن به استادیوم و ورزشگاه برای تماشای ورزش آقایان واقعا نباید به اولویت مسئولین امور زنان تبدیل شود.

 به نظر می رسد که این همه مانور تبلیغاتی روی این قضیه که مشکل مهم و اصلی زنان جامعه ما نیست بیشتر نوعی بهره برداری سیاسی از قضایاست. در حالی که اصولا به نظر من گره زدن این مساله و هر مساله دیگر زنان با امور سیاسی و سیاسی کردن آن اصلا به نفع زنان نیست.  

 

یعنی به نظر شما اصل ورزش بانوان مساله مهمی نیست؟

اتفاقا من فکر می کنم آنچه در این سروصداها اصلا مورد توجه نیست، همین ورزش بانوان است. چرا هیچ حرکتی برای گرم کردن تنور مسابقات زنان ورزشکار ما مطرح نیست؟ چرا برای تماشای این مسابقه ها حرفی به میان نمی آید؟ چرا به جای رفتن به تماشای مسابقات آقایان که معمولا همراه با حاشیه هایی است که با شأن دختران وزنان هم ممکن است سازگار نباشد، به تقویت ورزش بانوان نباید پرداخت؟ اتفاقا در این هیاهوها برای رفتن دختران به ورزشگاه ها کسی کاری به موضوع  ورزش بانوان و کمک به سلامت بانوان از این رهگذر ندارد.

 

یعنی به نظر شما در این مورد هیچ مطالبه ای نباید طرح شود؟

ببینید شاید بتوان قبول کرد که جوانها به این موضوع به عنوان یک مطالبه برای سرگرمی نگاه کنند، اما خیلی عجیب است که مدعیان حقوق زنان این را یک مطالبه جدی کنند . در حالی که انتظار این است که اینها برای ورزش بانوان مطالبه داشته باشند نه تماشای ورزش مردان! از متولیان امور زنان در دولت هم جای تعجب است که چنین موضوعی را به موضوع درجه یک زنان تبدیل کرده اند و عملا آن را برای جوانها خیلی بزرگ کرده اند. سوال این است که واقعا وظیفه این مسئولین اینطور پرداختن به امور زنان جامعه ماست؟ آیا واقعا بهتر نیست که معاونت امور زنان به فکر زنان سرپرست خانواری باشد که کلی مشکل دارند برای گذران زندگی؟ چه کسی فکری کرده برای زنان کارگری که بعضا 10 ساعت در روز کار می کنند و حقوق شان یک سوم مردان در موقعیت مشابه است؟ مشکل زنان بیماری را که همسرشان از تامین هزینه زیاد درمان شان یا عاجزند یا فراری، چه کسی باید حل کند؟ گسترش اعتیاد در میان دختران و زنان مساله مهمی هست یا نه و به آن باید توجهی صورت بگیرد یا نه؟هنوز در جنوب کشور دختران عرب باید بخاطر تعصبات قبیله ای تن به ازدواج اجباری بدهند. این مشکل مهم تر است یا رفتن دختران به ورزشگاه ها برای تماشا؟ چرا همه این مسائل مسکوت و مغفول است و فقط یک مساله فرعی اینقدر بزرگ می شود؟

 

تحلیل شما از این بزرگ شدن قضیه رفتن دختران به ورزشگاه ها چیست؟

به نظرم قضیه مقداری سیاسی شده و این سیاسی شدن مسائل زنان کلا به نظر من به نفع زنان و در جهت حل مسائل زنان نیست.

 

به نظر شما کلا تفریح و سرگرمی دختران و زنان مساله مهمی نیست و نباید برایش فکر کرد؟

به نظر من تفریح و سرگرمی دختران مهم است ولی نباید برای کم کاری هایی که در این زمینه شده یک دفعه حرکت های نسنجیده کرد. رفتن به ورزشگاه ها با جوی که بر آنها حاکم است، نهایتا ممکن است برای دخترهای ما ضررش از نفعش بیشتر باشد. چون کنترل شرایط در این مکانها با توجه به گروه هایی که معمولا در این ورزشگاه ها می روند و رفتارهای هیجانی بالا و غیر منطقی و غیر اخلاقی که از آنها سر می زند، سخت است . اگر در این مورد مخالفتی هم از سوی علما صورت می گیرد، دقیقا به این خاطر است.

 

باتشکر از اینکه وقت خود را در اختیار به دخت قراردادید.  /انتهای متن/

نمایش نظرات (3)