والدین برای غربالگری اوتیسم کودکان 2 تا پنج سال مشارکت کنند

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به آغاز طرح غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در همدان گفت: والدین کودکان 2 تا پنج سال باید برای غربالگری اوتیسم فرزندان خود به مراکز بهزیستی مراجعه کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، حمیدرضا الوند روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح از 11 دی ماه جاری با هدف شناسایی آمار دقیق کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم به منظور ارائه به موقع خدمات توانبخشی و درمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم و در راستای جلوگیری از افزایش نواقص حرکتی و آسیب های گفتاری و هوشی آغاز شده است.
وی بیان کرد: ادارات بهزیستی تمامی شهرستان ها آمادگی انجام غربالگری را دارند و در برخی مراکز غیردولتی همچون مراکز مشاوره، کلینیک های مددکاری، پایگاه های سی.بی.آر و مهدهای کودک نیز این طرح اجرا می شود و کودکانی که از طریق غربالگری ، مشکوک به اوتیسم شناخته می شوند برای تشخیص نهایی به متخصصان ارجاع می شوند تا مداخله بهنگام انجام شود.
الوند خاطر نشان کرد: طرح غربالگری اختلالات اوتیسم در سال های 91 و 92 در پنج استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که استان همدان یکی از این پنج استان بود و نتیجه اجرای غربالگری در این استان ها نشان داد که شیوع و بروز اختلال طیف اوتیسم در کشور در حال افزایش است.
وی ادامه داد: پس از اجرای غربالگری اوتیسم در استان های پایلوت، مقرر شد که غربالگری اختلال طیف اوتیسم همانند غربالگری بینایی به صورت سراسری در کشور انجام شود و امسال این طرح برای نخستین بار به صورت سراسری با پوشش کودکان 2 تا پنج ساله انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه استان همدان آمادگی انجام تمامی مداخلات تخصصی اوتیسم را دارا است گفت: تنها یک مرکز تخصصی اوتیسم در استان همدان فعال است که تمامی خدمات لازم را به کودکان اوتیسم ارائه می دهد و با سفر اخیر مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور به همدان مجوز راه اندازی یک مرکز تخصصی دیگر در زمینه اوتیسم نیز اخذ شد.
الوند تاکید کرد: بسیاری از خانوده ها به دلیل نداشتن اطلاعات در خصوص بیماری اوتیسم و یا انکار آن مراحل درمان را پیگیری نمی کنند که این امر موجب ماندگاری بیماری در افراد مبتلا می شود و افراد را در سنین بالا با مشکلات بسیاری درگیر می کند.
وی گفت:برای اطلاع رسانی خانواده ها پوستر ها و بنرهای اطلاع رسانی در سطح شهر توزیع شده است و با توجه به شیوع و بروز اختلال در کشور انتظار می رود با برنامه ریزی اصولی و اطلاع رسانی کافی، پوشش حداکثری در این زمینه انجام شود چرا که یک برنامه به موقع و پیگیر درمانی می تواند بسیاری از کودکان با اوتیسم را به نحو مؤثری بهبود بخشد.
وی گفت: اوتیسم که شایع ترین اختلال از گروه ‘ اختلالات نافذ رشد ‘ است و در یک درصد موالید مشاهده می شود و درصد تولد این کودکان در حال افزایش است.
الوند بیان کرد: با یک جلسه کوتاه ارزیابی نمی توان به تنهایی به نتیجه رسید بلکه اطلاعات والدین، مربیان کودک و اعضای خانواده می تواند اطلاعات با ارزشی را به ارزیاب بدهند تا ارزشیابی و نتیجه دقیق تری را بدست آورد و انتظار می رود خانواده ها با تکمیل پرسشنامه اولیه و در صورتی که پاسخ آنها به سه سوال یا بیشتر مثبت بود برای انجام مداخلات تخصصی به ادارات بهزیستی شهرستانها و مراکز مداخله در اختلال طیف اتیسم مراجعه کنند.
وی ادامه داد: اختلال اوتیسم دارای طیفی از خفیف تا شدید است و در هر طیفی مداخلات تخصصی جداگانه لازم است و خانواده نبایستی نگران این مقوله باشند که در صورت پاسخ مثبت به سه سوال حتما کودک آنها دچار مشکل چرا که با بررسی های بیشتر نوع مداخله تعیین می شود.
اوتیسم (Autism) نوعی اختلال پیچیده رشد است که معمولا در سه سال نخست زندگی خود را نشان می دهد و توانایی های گفتاری ، ارتباطی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر می گذارد.
اوتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه همراه است و می توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا به صورت های گوناگون و با شدت های متفاوت خود را نشان می دهد.
تاکنون علت خاص و ویژه ای که عامل این اختلال باشد شناخته نشده است ولی به طور قطع اطلاع رسانی و کمک های مالی می تواند به خانواده های این کودکان کمک کند.
نداشتن گفتار و یا تاخیر در گفتار، تکرار طوطی وار و یا حرکات تکراری، ارتباط چشمی کم و یا عدم تماس چشمی، نداشتن علاقه و یا علاقه کم در برقراری ارتباط با هم سن و سالان، نبود نشانه های بازی های تخیلی، علاقه به قسمت های خاصی از یک اسباب بازی و یا وسیله، اصرار بر یکنواختی، مشکل در بیان نیازها، خنده و گریه بی دلیل، علاقه به تنهایی، کج خلقی و بهم ریختگی ناگهانی، احساس ناراحتی در صورت در آغوش گرفتن، عدم آموزش پذیری با روش های معمول آموزشی، بازی های غیر عادی، چرخاندن اشیا، نداشتن احساس درد و یا حساسیت بیش از حد به آن، عدم درک خطر و ترس، بیش فعالی و یا نداشتن تحرک کافی، حرکات رباتیک اندامها و بی توجهی به اسم خود و یا دستورات دیگران با وجود سلامت شنوایی از جمله علائم اختلال اوتیسم است.

/انتهای متن/

درج نظر